Storbyene som utviklere av kulturnæringene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Advertisements

Strategisk næringsplan Drammen kommune
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Innovative offentlige anskaffelser
Møte mellom Hordalandsbenken og Bergen kommune 3. januar 2012 Byråd for kultur, Næring, Idrett og Kirke Gunnar Bakke.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Storbynettverket 7 største byene (Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø, Drammen) Utvikle kompetanse og kunnskap Hovedfokus 2009 og.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
Strategi og handlingsplan
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
Tenke, utvikle og handle sammen Bransjetreff Virke Kultur, Oslo 5. september 2013 Sidsel Hindal, Kulturrådet.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
Status inkubasjon Ledersamling inkubasjon Verdal Randi Torvik.
1 Målrettet kobling av vekstprosjekter og investorer FORNY Forum Trondheim, 3 november 2004.
Praktisk nytte For Næringshagen For bedriftene i Næringshagen For kommunen/ regionen.
Work-shop 3: Hvordan finansiere forskningsbasert nyskaping. Oppsumering Det må utvikles spesifikke verktøy/virkemidler direkte mot U&H sektoren for å styrke.
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Psykologer i kommunene Regional nettverkssamling Vår 2015.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Selvkjørende minibusser Oslo
Urban Audit,- kommunenes rolle. Birger Elvestad, Trondheim kommune
Mobiliseringskonferanse Interreg
Innovasjon og nyskaping
Innovasjon og nyskaping
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utviklingsprogram for byregioner
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Utskrift av presentasjonen:

Storbyene som utviklere av kulturnæringene Storbynettverk Kultur 28 mars 2012 Øyvind Lyngen Laderud Næringsrådgiver, By og samfunnsenheten Kristiansand kommune

Tromsø,Trondheim, Stavanger og Kristiansand KRO-prosjektet Effektive virkemidler for å utnytte KRO-næringenes innovasjonsevne Økt innovasjon i KRO-næringen i storbyregionene Styrke storbyenes motorrolle innen KRO-næringen Deltakende byer: Tromsø,Trondheim, Stavanger og Kristiansand

Prosjektportefølje i KRO-prosjektet Inkubasjon Informasjon Nettverk Verdikjede Tromsø Kultibator Trondheim IdeCultCity Utviklingsprogram for kunstnere What`s on Trådløse Trondheim Sponsormatch Musikk Stavanger Informasjons- og Kompetansesenter Kristiansand KRO-inkubator Local Motion Senter for opplevelsesindustri Kortreist mat

Anbefalinger fra KRO-prosjektet Etablere et nasjonalt inkubasjonsprogram for KO-bedrifter (Kultibatorprogram) spesielt rettet mot storbyene og deres motorrolle  I rapport 12/2008 fra Østlandsforskning, foretas en diskusjon ev begrepet ”Kulturnæringer” (som brukes i Norge) i forhold til begrepene ”Kreative næringer (UK) og ”Opplevelsesnæringer” (Sverige). Vi har i vårt arbeid brukt begrepet KRO-næringene, men har ikke gjort omfattende arbeid med å definere hvilke virksomheter som hører inn under begrepet. I ovennevnte rapport legges følgende virksomhetsområder til grunn for begrepet ”Kulturnæringer”: • Arkitektvirksomhet • Design • Film, video og foto • Kulturarv, herunder bibliotek og museum • Kunstnerisk virksomhet, herunder utøvende kunst • Markedskommunikasjon, herunder annonse og reklame • Musikk • Trykte medier, herunder bøker, aviser og blader • TV og radio Det kan diskuteres hvorvidt også virksomheter innenfor følgende områder bør inkluderes: Naturbaserte opplevelser , Spill og organiserte opplevelser, Sport

Kultibatorprosjektet Visjon Flest mulig vekstbedrifter og virksomheter innenfor Kultur- og Opplevelsessektoren Deltakende byer: Tromsø,Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand og Oslo

Kultibatorprosjektet Effektmål Kunnskapsoverføring mellom storbyene rundt drift og innhold i byenes kulturinkubatorer, vekstmiljø. Samarbeid om arbeidet med å fremme en felles Kultibatorsatsing (sentralt) Skape synergieffekter innen kunnskap og finansieringsmodeller

Kultibatorprosjektet Resultatmål Etablering av et nasjonalt inkubasjonsprogram for KO-bedrifter (Kultibatorprogram) spesielt rettet mot storbyene (`motorrolle`) der vekstgrunnlaget er størst.

Kultibatorprosjektet Prosjektet skal generere økt samarbeid mellom storbykommunene gjennom: Nettverksbygging blant ressurspersoner innenfor kultibator virksomheter Kunnskapsoverføring mellom byene gjennom felles samlinger Felles front/plattform inn mot virkemiddelaktører Felles håndbok / kompetanseutviklingsprogram Samarbeid finansieringsmodell

Kultibator Inkubator Inkubasjon Informasjon Nettverk Finansiering En inkubator er et tilrettelagt miljø hvor innovative gründere/bedrifter i en planleggings-/etableringsfase, eller bedrift i tidlig fase, gis særskilt oppmerksomhet. Dette omfatter: •Faglig veiledning og rådgivning knyttet til etablering, bedriftsutvikling og mentoring. •Tilgang til kompetansenettverk mot andre bedrifter, kunnskapsmiljøer og markedssementer. •Tilgang til et nettverk som såkorn- og venturefond, private investorer og andre finansieringsinstitusjoner. •Fysisk/teknisk tilrettelegging som kontorer, internt og eksternt telefon-/datanettverk, telefaks, kopimaskin og lignende. Inkubatoren skal være etablert på ett fysisk sted. •Administrative tilbud som sentralbordtjenester, sekretær-/kopieringstjenester, økonomiske/ administrative tjenester, post, renhold og stordriftsfordeler med rabattordninger og lignende. Inkubasjonsvirksomhet rettet mot kultur- og opplevelsesnæringene er svært krevende og fordrer helt spesielle virkemidler og derfor foreslås det å etablere et eget inkubatorprogram rettet mot KO-virksomheter. I tillegg vil en inkubator kunne være vertskap eller en katalysator for de over nevnte viktige punkter; nettverk, informasjon og finansiering.

Realisering av Kultibatorprogram Finansiering Klar forutsetning for eventuell finansiering fra nasjonale myndigheter at også de deltakende byer bidrar betydelig på finansieringssiden  

Realisering av Kultibatorprogram Strategisk Inkubasjon i Kultur- og opplevelsesbaserte næringer er ulik inkubasjon i tradisjonelle næringer. Trenger derfor et tilpasset program I Nærings – og handelsdepartementets handlingsplan for kultur og næring (utgitt i 2007), heter det for eksempel at regjeringen: • ”… vil styrke det forretningsmessige grunnlaget for kulturbedriftene slik at verdiskapningspotensialet, som ligger i skjæringspunktet mellom kultur og næring kan utløses”.

Realisering av Kultibatorprogram Forankring En nødvendig forutsetning for å realisere inkubasjonsprogram for kultur og opplevelsesnæringer er naturlig nok at storbyene samlet sett er enige om 1) at dette er viktig, og at 2) byene er villig til å sette av ressurser

Kultibatorprogram   Målet for videre arbeid foreslås å være følgende: Etablere et Kultibatorprogram i storkommunene innen utgangen av 2012 (?)

Kultibatorprogram

Storbynettverket Kultur (møte i Trondheim april 2011) ”Man bør gå sammen og sikre at storbyene får flere av de midlene som finnes innen dette feltet slik at gode prosjekter kan støttes. Virkemiddelapparatet gjennom Innovasjon Norge er fragmentert og vanskeliggjør uttelling for storbyene. Byene må gå sammen om å gjøre en politisk jobb for å sørge for at den del av virkemidlene går til storbyene.”

Storbynettverket Kultur (møtet i Trondheim) ”Kulturnæringsaktørene har problemer med å forholde seg til virkemiddelapparatet i Innovasjon Norge. Aktørene forstår ikke de som sitter med virkemidlene og visa versa. Det bør etableres et kompetansesenter innen kulturnæringsområdet som nasjonal pilot, ønske om at Innovasjon Norge skal bli med på laget.”

Kulturnæringene flagges fortsatt høyt i store deler av landet… Drammen Kulturnæringene flagges fortsatt høyt i store deler av landet…

Byråd Gunnar Bakke (FrP), næring og kultur, Bergen kommune: «Jeg har sansen for at kulturen skal få leve sitt eget liv. Kommunen skal selvsagt være en tilrettelegger og gi starthjelp, men på et tidspunkt er målet at kunstnerne skal klare seg selv» «Kommunen vil…være en profesjonell bidragsyter mot kulturnæringen når det trengs.»

Kulturbyråd Hallstein Bjercke , Oslo Gjengitt på Ballade. no. Den 16 Kulturbyråd Hallstein Bjercke , Oslo Gjengitt på Ballade.no. Den 16.02.12 Referat fra innspillskonferansen om kultur og næring i forkant av by:Larm.

Byråd Hallstein Bjercke (V), Oslo kommune: «En inkubatorkjede for de seks største byregionene kunne være et godt tiltak, selvsagt basert på lokale etableringer av inkubatorer.»

Trondheim - Forslag «Etablere et nasjonalt inkubasjonsprogram for kulturnæringer spesielt rettet mot storbyene og deres motorrolle.» Begrunnelse: «Erfaringene så langt tilsier behov for en rekke tiltak fra pre-inkubasjon via inkubator til utvikling av samarbeid, bedriftsnettverk, klynger etc. gjerne i form av samlokaliseringer, kontorfellesskap eller næringshager» Bedre tilbud til gründere og vekstbedrifter de første 1-3 årene etter etablering. Inkubatortilbud som kan dokumentere resultater (vekst) i gründerbedriftene må sikres økonomi, samtidig med at det stilles krav til faglig og kapasitetsmessig utvikling.

Trondheim - begrunnelse «Kulturbedrifter er i liten grad interessante for investorer mangler ofte tilgang på kapital Inkubatorer for kulturnæringene i dag har små muligheter til å skaffe seg inntekter gjennom f eks å selge tjenester til gründere eller gjennom å gå inn på eiersiden i bedriftene.» «Drift av inkubatorer er derfor et virkemiddel som det offentlige må betale.»

Arnfinn Bjerkestrand, Dagsavisen 14 februar «Regionale miljøer som Ipark i Stavanger, Introfondet i Tromsø og Papirbredden Innovasjon/ Union Scene i Drammen er eksempler på enheter som kan gi kunstnere og bransje tilrettelegging av kompetanse oppfølging».

Et nasjonalt kompetansenettverk av inkubatorer i de største byene? Kompetansesentre som plattform og arena for inkubasjon? Samme ambisjoner og mål som andre inkubatorer Nettverksmøter og samlinger Felles møter med de sentrale myndigheter, virkemiddelapparat ? Organisert i et partnerskap i hver av byene i forhold til lokale tilpasninger og prioriteringer?

Takk for oppmerksomheten!