Kai A. Olsen Høgskolen i Molde/Universitetet i Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Reisefot På Gir oversikt og sikrer deres rutiner.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
I.
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
 Oversiktlig  Samler informasjon – alt på ett brett  Brukervennlig  Integrerbart  Enklere å være medarbeider  Bedre å være kunde Det blir enklere.
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
ASKER SKIKLUBB VOLLEYBALL Treningsavgift/dugnad våren 2014
Timeregistrering og Fakturering
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Programvare for nisje SMS
BankID i Vital Forsikring ASA
Transaksjonskostnader
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Dokument med bilde, formatere i Word
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Samler informasjon – alt på ett brett Brukervennlig Integrerbart
INTERNHANDEL.
Manual for skoleavis i 6. klasse
Gjennomgang av prøven Tidsangivelse. Prøven deles ut Vi fyller ut øvelsen sammen.
Harald Romstad På oppfordring fra studenter
Kontroll og overvåking av integrasjonsløsninger App Platt Conference – SOA & Integration Track Martin Rauan Gisle Åsberg Communicate Norge.
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Mandag 8. November Powerpoint..
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Samme endringsoppgaver – for firma innbetaler AGA til kemner
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Invoices.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Introduksjonskurs i regnskap – fasit til oppgaver
100 lure ord å lære.
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Og.
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Kap. 24 – Packages and ERP Systems How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kai A. Olsen Høgskolen i Molde/Universitetet i Bergen
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Finne feil - Debugging Introduksjon til sortering.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kap. 26 – Case 1: In-house Programming How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Regnskap og regnskapsrutiner
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Utskrift av presentasjonen:

Kai A. Olsen Høgskolen i Molde/Universitetet i Bergen Turboksystemet Kai A. Olsen Høgskolen i Molde/Universitetet i Bergen

Et eksempel På et komplett datasystem for en liten bedrift Behov Enkel løsning (Excel og Word) Eget system Erfaringer

Turbokforlaget Startet av Bjørnar Pedersen og undertegnede i 2003 En idé om å lage en turbok for Molde, basert på: bilder for å vise vei A4 bok og hefte lav pris for vanlige folk

Marked Eksperter antok at vi ville selge ca. 700 bøker Men da vi hadde mottatt forhåndsbestillinger på 2000 bøker så vi at vi nok burde trykke flere Opplaget ble 5000 Solgte i bokhandlere, sportsbutikker og til firma

Tre typer av kunder Firma, som kjøpte bøkene til ansatte. Faktureres ved levering til en firmapris. Bokhandlere som kjøpte boka. Faktureres etter levering til bokhandlerpris. Bokhandlere og andre som hadde boka i kommisjon. Faktureres ved ny levering

Administrativt system Vi fant ut at vi ville klare oss med Excel og Word Leveringsoversikt i Excel Fakturering gjennom Word Regnskap i Excel Fordel, vi kunne bruke systemer som vi kjente godt

Erfaring – rot! Vi laget en ny faktura ved å ta kopi av en gammel. Ofte glemte vi å endre på fakturanummer. Noen utgifter var med mva, andre uten. Her ble det tull. Excel ble for fleksibelt for regnskap. Lett å gjøre feil. Ingen sluttsummer stemte.

Tidstap Vi brukte mye tid på å ordne opp Hadde dårlig oversikt Selvangivelsen ble en kjempejobb Problemet var at vi solgte for mange bøker og hadde for mange forhandlere til at dette kunne fungert. Excel, Word-løsningen fungerer bare i de aller, aller, aller enkleste tilfellene til rutinejobber (men bra til ad hoc saker)

Standardsystem eller utvikle et eget Ferdig system Men ikke tilpasset vår virksomhet Lisenskostnader Eget system: Direkte tilpasset til vårt forlag Ingen lisenskostnader Siden vi hadde IT kunnskap selv var beslutningen enkel, men uansett vil en ha fordeler av et eget system

Grunnlagsdata Forhandlere (Navn, type, adresse…) Produkter (Navn) Typeforhandler (bedrift, kommisjon, produkt, pris) Leveringer (til hvem, produkt, antall, pris) Utgiftstype (navn, mva, skattepost) Utgifter (type, beløp, produkt)

Funksjonalitet - levering Levering av bøker Mottak av bøker (fra trykkeri, retur fra forhandler) Lageroversikt

Funksjonalitet - økonomi Fakturering Avhengig av leveranser Avhengig av forhandlertype Forskjellige priser Utestående fakturaer Purring Fakturering for annet enn bøker (f.eks. for frakt) Utgifter: Med og uten mva Koplet til skattepost Koplet til produkt Hvem som har betalt

Regnskap Regnskap skal gis for produkt, tidsintervall, utgiftstyper og forhandler Formelt regnskap, bare utgifter som er forfalt og innbetalte fakturaer Fullt regnskap, slik det ser ut pr. i dag (alt er med)

Funksjonalitet - annet Utsending av brev og tilbud Grunnlagsdata for selvangivelse

Eget system Gir oss frihet til å operere med de forhandlertyper som vi ønsker Gjør at vi lett kan tilpasse krav fra kundene, f.eks. fra ARK-kjeden som innfører et bestillingsnummer Når ARK slutter med kommisjonssalg vil bokhandlere kun bestille få bøker av gangen. Da får vi et fraktproblem. Det løses med “framskutt lager”, som vi legger inn i systemet. Vi kan tilpasse utskrifter m.m. til eget behov.

Utviklingstid 3-4 kvelder, kanskje 15-20 timer totalt. Dvs. ca. 20.000 kr. om jobben skulle vært gjort for andre. Ingen lisenskostnader (bruker Access)

Erfaring Enormt arbeidsbesparende Intet rot Full oversikt Kan bruke data i andre sammenhenger, f.eks. til å lage prognoser over salg av en ny bok Selvangivelsen er stort sett et tastetrykk

Til slutt Med dagens omsetning: Nesten 250 kunder (forhandlere) 5 bøker Opplag på tilsammen nesten 40.000 bøker I de to siste årene: 400 leveringer 230 fakturaer bare i de siste årene 500 utgiftsposter Ville det vært håpløst å klare dette uten et eget system.

Men vi bruker IT også i produksjonen Bruker Word for typesetting En fordel at vi har og kjenner produktet Med mange bilder (500 i hver bok) blir det vanskelig å holde orden på plassering Har derfor laget makroer i Word som styrer alt dette.

Egen verktøylinje

DV – distribuer vertikalt Lager standard avstand mellom bilder Justerer høyde Lager lik bredde på alle bildene

Kode (utdrag) 'Juster bredde og horisontal posisjon If justerBredde Then For i = 2 To n With Selection.ShapeRange(ind(i)) .Width = bredde .left = venstrePosisjon End With Next i End If

Grupper Vi irriterte oss over Grupper-kommandoen i Word Brukes for å sette sammen forskjellige objekter Men Microsoft sin versjon hadde den idiotiske uvane at den kunne sette små objekter (en tekstboks, pil eller lignende) bak bildet Etter å ha irritert meg over dette i flere år laget jeg min egen. Det tok 30 minutter.

Kode (Grupper) Sub Grupper() Dim i As Integer, størst As Integer Dim top As Long, left As Long, rh As Long, rv As Long, huskTopp As Long, huskVenstre As Long Dim huskAvstand As Double 'ordne småeelementer størst = største() For i = 1 To Selection.ShapeRange.Count With Selection.ShapeRange(i) If i = størst Then huskTopp = .top huskVenstre = .left huskAvstand = .WrapFormat.DistanceBottom End If If i <> størst Then If .Type = 17 Then 'tekstboks .ZOrder msoBringInFrontOfText Else .ZOrder msoBringToFront End With Next i 'send største (bildet) bakerst With Selection.ShapeRange(størst) .ZOrder msoSendToBack 'grupper Selection.ShapeRange.Group.Select With Selection.ShapeRange .RelativeHorizontalPosition = _ wdRelativeHorizontalPositionPage .RelativeVerticalPosition = _ wdRelativeVerticalPositionPage .WrapFormat.Type = wdWrapTight .top = huskTopp .left = huskVenstre .WrapFormat.DistanceBottom = huskAvstand End Sub

Andre kommandoer Sett bilde øverst til høyre Legg inn et bildenummer på riktig plass i bildet Kontroller at alt er med i et kart Juster bredde på tekstboks (med bildeteksten) i henhold til bildet Juster teksten i henhold til om bildet er plassert til høyre, venstre eller sentrert Sjekk dokument

Hva har vi oppnådd Redusert tiden det tar å lage en turbeskrivelse med 50 % Samtidig som vi lager langt mer komplekse turbeskrivelser nå enn før (blant annet med bildenr) Samtidig som kvaliteten på sluttproduktet er teknisk sett langt bedre enn tidligere

Makroer Ideen med makroer, som her, er at standardproduktet gjør 99 % av jobben Med makroene gjør du siste biten, det som skal til for å gjøre produktet anvendelig for et nytt formål Ulempen er at det kan være vanskelig å distribuere makroer