REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag 13.09.2005 tirsdag 13.09.2005 Anette Kure.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
EndNote Referanser i faglige arbeider Kristiansand Arthur N. Olsen.
Rett på sak.
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Riktig bruk av kilder i skolearbeidet
Å referere i oppgaven din dvs bruke det andre har skrevet
CV Curriculum Vitae.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Plagiering plagiat (fra fr., av senlat. 'røve mennesker') utilbørlig utnyttelse av en annens åndsprodukt, idet man utgir dennes ideer som sine egne, eller.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Skal du ha tak i en spesiell bok, trenger du bare å skrive inn etternavnet til forfatteren og ett av ordene i tittelen. Avslutt gjerne med * etter stammen.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Å fortelle en akademisk historie
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
- et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Litteratursøk for Spesialpedagogikk Master Hilde K. Bjerkholt Fagreferent i pedagogikk, spesialpedagogikk Treffetid høst 2007 fredager kl et Tlf.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Blogging med Google Blogger
Hvordan henviser til kildene som er brukt?
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
storoppgave OPPGAVE3: bibliotekdatabase
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Hvordan føre kilder?.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Opphavsrett og pensumlitteratur Høstinspirasjonsdag Ingun Grytli og Dagmar Langeggen.
Å skrive akademisk Formelle krav.
UNIVERSET.
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Informasjon til fordypningsoppgaven
Digital startpakke kurs 4
Kildebruk i oppgaveskriving
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Prosjektoppgaven.
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildekritikk
Kilder og kildebruk.
Kildekritikk i APA-stil
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Litteratursøk for Spesialpedagogikk Master
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Tittel på forskningsprosjekt
Sitering, referering og plagiering
Utskrift av presentasjonen:

REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure

Hva er referanseteknikk?  Todelt Kildehenvisning i den løpende tekstenKildehenvisning i den løpende teksten Litteraturliste til slutt i oppgaven/avhandlingen/bokenLitteraturliste til slutt i oppgaven/avhandlingen/boken

 Plagiering er at du utgir andres arbeid som ditt eget. Det er fusk og strengt forbudt.  Det er ikke tillatt å skrive av eller bruke klipp/lim uten at du oppgir hvor du har hentet informasjonen fra, dvs refererer til kilden.

 Kilden (bøker, artikler, rapporter, intervjuer, web-sider) må oppgis for å yte opphavsmannen/kvinnen rettferdighet. All bruk av andres materiale skal dokumenteres.  Kilden (bøker, artikler, rapporter, intervjuer, web-sider) må oppgis for å yte opphavsmannen/kvinnen rettferdighet. All bruk av andres materiale skal dokumenteres.  Kilden må oppgis slik at det siterte materialet lett kan gjenfinnes for sensorer, lærere og forskere. Konklusjoner og funn skal være etterprøvbare.

Kildehenvisninger i en tekst (Harvard-metoden)  Det skal være samsvar mellom henvisningene og litteraturlisten. Henvisningene skal gjenfinnes alfabetisk i litteraturlisten.  Det skal være samsvar mellom henvisningene og litteraturlisten. Henvisningene skal gjenfinnes alfabetisk i litteraturlisten.  Henvisningene skal være på samme språk som manuskriptet forøvrig.  Henvisningene skal være på samme språk som manuskriptet forøvrig.  Gjentatt henvisning til samme verk kan erstattes med (ibid.).

Kildehenvisninger i en tekst – forts. Hovedregel: (Forfatters etternavn publikasjonens utgivelsesår) Hovedregel: (Forfatters etternavn publikasjonens utgivelsesår) Eks.: (Christensen 2001)

Litteraturlisten  Det bør utformes en litteraturliste for de henvisningene som er brukt i manuskriptet. I tillegg kan det lages en liste med litteratur som er lest, men ikke direkte henvist til.I tillegg kan det lages en liste med litteratur som er lest, men ikke direkte henvist til.  Det finnes mange ulike standarder for hvordan en litteraturliste skal se ut. Det finnes også ulike måter å referere til kilder i teksten.

 Referansene ser ulike ut etter hva slags kilde man refererer til.  Det skal være (relativt) enkelt å se om det er en hel bok, kapittel i bok, tidsskriftartikkel eller et nettsted man refererer til.  Hele poenget er at dette skal kunne etterprøves og kontrolleres av andre forskere, sensorer eller lærere.

Underveis i oppgaveskrivingen:  Skriv opp opplysningene du trenger (eller ta kopi av tittelblad med bakside) for å oppgi referansene korrekt etter hvert som du leser. Da slipper du å gjøre litteratursøkingen om igjen senere!

Ulike typer referanser:  Bibliotekets referanseteknikksider har en oversikt over de ulike typene referanser. referanseteknikksider

 Hovedregel: Etternavn, fornavn & Fornavn Etternavn (år). Tittel. Utgiversted : Forlag Etternavn, fornavn & Fornavn Etternavn (år). Tittel. Utgiversted : Forlag