Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressurstildeling i grunnopplæringa.
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Tar utgangspunkt i formuleringene i KS avtalen, men det er samme gjelder for de andre avtaleområdene. Vil underveis gi henvisninger til aktuelle avtaleområder.
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Hovedavtalen.
Velkommen til felles opplæring, 2008
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Aktuelle saker for lokallagsledere Kurs for htv/lll, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
Formålet med denne økta
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
«Fylkesbarometeret» GSI 2010/2011:
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
AKTUELLE SAKER Fagpolitiske foreninger Sigrid Lem.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Kommunebudsjett Innflytelse
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Nytt fra Utdanningsforbundet Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
Nettverk GRS Nov./des Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
KURS FOR NYE TILLITSVALGTE
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Tidsressurspotten Skoleåret
Budsjettarbeid i styret
Kurs for ATV 3. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 Landsmøte 2009: ny organisasjonsstruktur. Medfører endringer i : –Kvoteringssystemet –Medlemsinndeling.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Om lokallaget og skoleringstilbudet til arbeidsplasstillitsvalgte Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2014.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
| Hvor går veien videre? Jubileumskonferanse Narvik
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Kommunal planlegging.
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Rammevilkår for medbestemmelse
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
KOSTRA og intern kontoplan
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen

KOSTRA : kommune – fylke - landet Budsjettarbeidet Budsjett = framtid Regnskap = fortid KOSTRA : kommune – fylke - landet GSI – Grunnskolens informasjonssystem : skole – kommune – fylke – hele landet Ressursanalyser dokumenterer hvordan de budsjetterte midler har blitt brukt

Begrensning i budsjettarbeidet Budsjettet i en barnehage og en grunnskole omfatter * lønnsbudsjett; dvs.personalutgifter * driftsutgifter - husleie - strøm - renhold - materiell - med mer. Lønnsutgifter/personalutgifter utgjør i ca. 80 % i barnehager og grunnskolen Paul Erik Karlsen februar 2012

Begrensning i budsjettarbeidet Jeg begrenser arbeidsplasstillitsvalgts arbeid med budsjett til å omfatte personalbudsjettet. Paul Erik Karlsen februar 2012

Budsjett – hvor mye penger er avsatt Kommunens årlige budsjett 2012 Kommunens langtidsbudsjett – Økonomiplanen 2012 - 2015 Skolens budsjett – eventuell tildelings-/fordelingsmodell Grønt hefte (Vedlegg til statsbudsjettet) KS’Prognosemodell Beregnet utgiftsbehov (egen Excel-fil på Udf’s sider) Frie inntekter på nett http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/kampanjer/gronthefte/frie-inntekter-2012.html?id=659594

Grønt hefte

Penger som bl.a. skal brukes til barnehager og grunnskole

Beregnet utgiftsbehov barnehage og grunnskole i Trondheim Barnehage 1 257 mill kroner Grunnskole 1 778 mill kroner

Kommunenivå: Økonomiplanen 2012 - 2015 Økonomiplanen er et langtidsbudsjett som legger rammene for økonomien de fire neste år De årlige budsjetter bygger på økonomiplanen Investering dvs. bygging av nye skoler og rehabilitering er det viktig å få inn i økonomiplanen / langtidsbudsjett. Da er det sikret finansiering over tid. De tillitsvalgte på kommuneplan bør be om drøftinger om økonomiplanen Paul Erik Karlsen februar 2012

Budsjettprosessen i en kommune Et vedtatt kommunebudsjett er ikke overordnet lov og avtaler - dersom rammene er slik at de medfører brudd på lov og avtaler bør man synliggjøre/dokumentere dette NB! Her er den arbeidsplasstillitsvalgte særskilt viktig. Paul Erik Karlsen februar 2012

Noen punkter om organisasjonens arbeid i forhold til budsjettarbeid Politisk press sentralt for mer midler til kommunene – påvirkning av statsbudsjettet Politisk press lokalt for at mer av kommunens midler skal gå til barnehage- og skolesektoren. Kvalitetskrav. Arbeidsplasstillitsvalgte drøfte fordeling av budsjett / prioriteringer Paul Erik Karlsen februar 2012

Hovedavtalen Formålet med Hovedavtalen er å skape et best mulig samarbeidsgrunnlag mellom partene på alle nivåer Samarbeidet må baseres på tillit og gjensidig forståelse av hverandres roller Avklar om styrer/rektor og tillitsvalgt har den samme forståelsen av Hovedavtalen på arbeidsplassnivå Avgjørende er at den tillitsvalgte involveres så tidlig som mulig Hvert tariffområde har sin Hovedavtale Forordet er på mange måter en minihovedavtale i seg selv. Intensjonen i avtalen er at partene er likeverdige og har et felles ansvar for god samhandling. Paul Erik Karlsen februar 2012

Tillitsvalgtrollen Det handler om å skaffe seg informasjon om og innflytelse over vesentlige forhold ved egen arbeidsplass en viktig forutsetning for å lykkes er kunnskap, gode partsforhold og eget engasjement Paul Erik Karlsen februar 2012

Medbestemmelsen i Hovedavtalen Sett opp en møtekalender som er i samsvar med virksomhetens budsjettrutiner Når ”bestemmes” bemanningen i barnehagen - når bestemmes hvor mange lærerårsverk som det skal være på skolen, antall assistenter ……, vikarbruk mm Paul Erik Karlsen februar 2012

”Oppnår” man noe mer ved å forplikte seg til en avtale ? Som tillitsvalgt (etter Hovedavtalen) har du forpliktet deg til å følge ”spillereglene” i Hovedavtalen. I informasjons- og drøftingsmøter skal du bruke din innflytelse til å påvirke politiske prosesser og beslutninger som er av betydning for profesjonsutøvelsen og medlemmenes interesser. Paul Erik Karlsen februar 2012

Kilder til å få svar på hva pengene har blitt brukt til Grunnskolens Informasjonssystem – GSI Tallene er per 1.10.2011 og den registrerte ressursbruken er den planlagte ressursbruken for hele skoleåret. https://www.wis.no/gsi Statistikkbanken – SSB http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/ KOSTRA (SSB) Barnehage, grunnskole,viderergående opplæring KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering) er et nasjonalt informasjonssystem som gir styringsinformasjon om kommunal virksomhet. Informasjonen skal tjene som grunnlag for analyse, planlegging og styring, og herunder gi grunnlag for å vurdere om nasjonale mål oppnås. http://www.ssb.no/kostra/

Kilder til å få svar på hva pengene har blitt brukt til Skoleporten: Grunnskole og videregående opplæring http://skoleporten.udir.no/ Kunnskapsdepartementet: Barnehager: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/barnehager.html?id=1029 Grunnopplæring: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/grunnopplaring.html?id=1408 Utdanningsdirektoratet: Barnehage http://www.udir.no/Barnehage/ Paul Erik Karlsen februar 2012

Begreper Hva vi legger i begrepet ressurser Pedagogtetthet (barnehager) Lærertetthet (grunnskole og videregående opplæring) Ufaglærte (grunnopplæringen) andel Dispensasjoner (barnehager) Beregnet utgiftbehov Paul Erik Karlsen februar 2012