EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Bokpresentasjon Oslo.
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Av: Anette Helene Smørdal
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Oppfølging av studenter på HF NIFU-rapport om HFs tiltak mot frafall 4. februar 2015 Seksjonssjef Gro Enerstvedt Smenes og rådgiver Christine Klem.
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
EXFAC03-MVIT Marshall McLuhan: ”Mennesket og media”
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Masterskolen 2015: Introduksjon
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Musikk og ny mediebruk / Oppsummering av kurset. Musikk og ny mediebruk Mobil musikk Mobil musikk Nye distribusjonsformer Nye distribusjonsformer.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Forvandlingstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 3, 7/9 2007, Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forelesning 3
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
EXFAC03-MVIT Forvandlings-tenkning om kommunikasjon.
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Introduksjon til øving 3
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
ULYKKESGRANSKING VID-6011
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Ad. oppsummering av FINF4001
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
MEVIT03-MVIT forelesning 6
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
Seminarundervisning EXFAC03
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Framveksten av mediesamfunnet
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon Pensum: Ytreberg og Hjarvard i kompendium, Thompson kap. 1 og 3

Kursets mål Gi innføring i sentrale modeller og teorier på områdene kommunikasjon og medier Vekt på teorier om forholdet mellom de to Samfunnsmessig sammenheng Vitenskapshistorisk/teoretisk sammenheng

Kursets evaluering Vise evne til resymering og drøfting av emnestoffet (oppgave, 2500 ord) Vise konkret kunnskap om hele pensum (2timers skoleeksamen)

Kursets undervisning Forelesninger: innføring, forklaring, oversikt Seminarer: fokus dels på fagkunnskap, dels på skrivehåndverk. Progresjon basert på studentenes skriving.

Kursets anvendelsesområder Basis for bachelor/master i medievitenskap/journalistikk Basis for bachelor/master i samfunnsvitenskapelige eller humanistiske fag: alle steder er kommunikasjon og mediering relevant!

Teoriens anvendelsesområder Teori ligger i bunnen for konkret kunnskapstilegnelse (analyse av empiri) Teori prøves i analyse Teori kan også fungere som en selvstendig kilde til innsikt

Tips om pensum Thompson: historisk om forholdet mellom mediering og kommunikasjon Kompendiet: systematisk om retninger innenfor kommunikasjonsvitenskap, med vekt på forholdet mediering/kom. Forelesningene gir oversikt/sammenheng, ikke kompendiet! Seminarene gir sjangerkunnskap og fokus for oppgaven, ikke forelesningene!

Kommunikasjon som problem Vanlig oppfatning: ”det vi har her er et kommunikasjonsproblem” Historisk: moderne kommunikasjons-vitenskap oppsto på samme tid som framveksten av moderne medier Konklusjon: mediene former vårt syn på hva kommunikasjon i det hele tatt er

Hva er kommunikasjon? En retning (eks. effekter på mottaker) Et sett regler (eks. felles koder) Et samvær (eks, et rituale)

Hva er et medium? Et redskap for kommunikasjon Utvidet betydning: enhver muliggjører av kommunikasjon, eks. røyk og luft for røyksignaler Restriktiv betydning: teknologisk baserte redskaper

Hvordan mediene former kommunikasjonsforståelsen Retningsaspektet er formet av masse-kommunikasjonens rekkevidde og enveispreg Meningsaspektet er formet av tanken om medienes ”skjulte språk” Samværsaspektet er formet av tanken om mediert liksom-interaksjon

Kommunikasjonens glideskala 1 Interpersonell hverdagslig kommunikasjon (eks. middag med venner): - umediert - samvær i tid og rom - foranderlige roller - egalitær maktstruktur

Kommunikasjonens glideskala 2 Interpersonell institusjonell kommunikasjon (eks. forelesning): - umediert - samvær i tid og rom - faste roller - hierarkisk maktstruktur

Kommunikasjonens glideskala 3 Mediert interaktiv kommunikasjon (eks. telefon, chat): - romlig atskillelse, ofte tidslig sammenfall - foranderlige og uforanderlige roller - egalitære og hierarkiske maktstrukturer

Kommunikasjonens glideskala 4 Mediert enveis kommunikasjon (eks. avis, film): atskillelse i rom og (minus kringkastingsmediene) i tid faste roller - hierarkisk maktstruktur