GNIST prosjektet: En lærerjegers håndbok

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Senter for Velferdsteknologi
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Prosjektstatus. Fremdrift til nå  Forrige brukerforum la vi frem følgende plan:  15 mars – Fase 1 – alle hovedmoduler  15 april- Fase 2 med Aktiviteter.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Sosiale ulikheter i helse
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
GNIST Kurs for LLL/HTV, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
Aktuelle saker. Tariff forberedelser Vi ber de tillitsvalgte om å foreta oppryddingene på medlemslistene sine i god tid før lønnsforhandlingene.
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Nasjonalt Råd for Lærerutdanning 21 september 2010.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Aktuelle saker Fagpolitiske foreninger - Sigrid Lem – ,
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Likestilling på norsk – og internasjonalt Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet
Regjeringens arbeid med krisesentrene Norsk Krisesenterforbunds landsmøte 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Krav til religiøse ledere i Norge Konsekvenser for minoritetsgrupper når majoritetskirkens presteutdanning brukes som mal Ingvill Thorson Plesner Norsk.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Det integrerte universitetssykehuset
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
«Fælles indsats imod vold i familien» Christiansborg, 1. februar 2017
Informasjon - rådgiversamling
SkillAid; Veiledning i sann tid
Utskrift av presentasjonen:

GNIST prosjektet: En lærerjegers håndbok Ved Øyvind Johnson og Synne Børstad UiO 14/03-13

Bakgrunn for arbeidet Det er et nasjonalt ansvar å sikre at Norge har tilstrekkelig tilgang på kvalifiserte lærere.

Bare det beste er godt nok!

Utfordring I 2020 kan Norge mangle 4200 lærere Norge trenger flere menn og personer med minoritetsbakgrunn i klasserommene Distriktene mest utsatt for lærermangel

Foreløpige tiltak fra regjeringen Reform av samtlige lærerutdanninger skal sikre enda høyere kvalitet at utdanningene blir mer forskningsbaserte, profesjonsrettede og integrerte bedre resultater i skolen Rammeplanstyring – standardisert utdanning Mer fokus på ”output” enn ”input” Historisk markedsføringssatsning og målrettet ambassadørarbeid Felles overordnede målsetning: - Integrerte , forskningsbaserte og profesjonsrettede utdanninger - Høy kvalitet og styrket relevans i praksis - Utdanninger tilpasset behovene i skolen

Relevante nettsider www.hardudetideg.no www.utdanning.no www.vfsl.no