GNIST prosjektet: En lærerjegers håndbok Ved Øyvind Johnson og Synne Børstad UiO 14/03-13
Bakgrunn for arbeidet Det er et nasjonalt ansvar å sikre at Norge har tilstrekkelig tilgang på kvalifiserte lærere.
Bare det beste er godt nok!
Utfordring I 2020 kan Norge mangle 4200 lærere Norge trenger flere menn og personer med minoritetsbakgrunn i klasserommene Distriktene mest utsatt for lærermangel
Foreløpige tiltak fra regjeringen Reform av samtlige lærerutdanninger skal sikre enda høyere kvalitet at utdanningene blir mer forskningsbaserte, profesjonsrettede og integrerte bedre resultater i skolen Rammeplanstyring – standardisert utdanning Mer fokus på ”output” enn ”input” Historisk markedsføringssatsning og målrettet ambassadørarbeid Felles overordnede målsetning: - Integrerte , forskningsbaserte og profesjonsrettede utdanninger - Høy kvalitet og styrket relevans i praksis - Utdanninger tilpasset behovene i skolen
Relevante nettsider www.hardudetideg.no www.utdanning.no www.vfsl.no