Nasjonal digital læringsarena Norwegian Digital Learning Arena
Målgruppevalg og markedssegmentering Av Hanne-Lisbet Løite Redaktør for service og samferdsel
Segmentering Hovedmarkeder Forbrukermarked, bedriftsmarked, mellomhandlermarkedet, institusjonsmarkedet, organisasjonsmarkedet
Segmentering Delmarkeder Segment Segment Segment Segment
Hva er segmentering? Å splitte opp markedet i delmarkeder som har visse fellestrekk De enkelte delmarkeder kalles segmenter Oppgave: Hvilke hovedmarkeder består bilmarkedet av? Cola-Cola? Hvilke segmenter kan vi så dele bilmarkedet opp i? Coca-cola?
Segment - målgruppe Når markedsføreren har valgt seg ut ett eller flere segmenter som hun ønsker å bearbeide spesielt, snakker vi om målgruppe Sportsbiler Familiebiler
Segmentering Delmarkeder Valgte målgruppe Segment Segment Segment Sydenreiser
Hvorfor segmentere? Ikke alle produkter passer for alle Folk har forskjellige behov og etterspør forskjellige produkter En markedsfører må vite hva som kjennetegner det segmentet/målgruppen som skal bearbeides for å tilpasse kommunikasjonen. Eks: Sportsbiler, familiebiler Det er mer LØNNSOMT å segmentere fordi vi bruker markedsføringsressurser mer effektivt og målrettet
Segmenteringskriterier på forbrukermarkedet Demografiske kriterier, lette å måle Folk har forskjellige behov avhengig av følgende: Kjønn, alder og sivilstand Husstandsstørrelse Geografi Inntekt Utdanning og yrke Hvordan får vi tak i denne informasjonen? www.ssb.no
Segmenteringskriterier Livsstilskriterier Politisk engasjert Aktiv innen idrett Liker å se TV, høre radio, musikk, lese bøker, teater osv Ferievaner Sofasliter Økonomi Religion Hvordan kan dette måles?
Segmenteringskriterier Psykografiske kriterier: Deler inn etter personlighet, interesser, holdninger osv. Vanskeligere å måle Innadvendt – utadvendt Optimistiske – pessimistiske Risikovillige – trygghetssøkende Overflatiske – reflekterte Tradisjonsbundne – utforskende Aktive - passive
Segmentering etter lojalitet Kunder som handler fast flere ganger i året Kunder som har handlet det siste året Kunder som har handlet en eller annen gang Hvordan vil en markedsfører tilpasse sin kommunikasjon til disse forskjellige gruppene? Eksempel?
Nasjonal digital læringsarena Norwegian Digital Learning Arena