Nasjonal digital læringsarena

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Hvem skal bestemme?.
Rett på sak.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Bokanmeldelser..
Gruppesamtaler 7.okt Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling.
Målgrupper og segmentering
De profesjonelle markedene
KLASSEHJELPER`N.
Hovedmarked og bransjer …
Klasseaktivitet 1 - segmentering
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Godt verktøy er halve jobben
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Nasjonal digital læringsarena
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Segmentering Kapittel 8.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Kommunen som arbeidsgiver
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
UTDANNINGSVALG 10.KLASSE
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Forelesning om markedsføring i praksis for
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Morten William Knudsen
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Politiske partier og valg
Hvordan lykkes som selger
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Gruppeundervisning /
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Reklameanalyse av Baneservice
Marketing BMW – M5. Vårt mål med oppgaven er: -Hvorfor selges det ikke flere av denne bilen i Norge? -Hva kjennetegner dem få som kjøper en slik bil?
Segmentering og målgruppetenkning
Reklameanalyse av Baneservice
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Ndla.no - versjon 2.0Nasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena FORBRUK OG PERSONLIG ØKONOMI Foto: Ingar Storfjell/Aftenposten/Scanpix.
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
SERVICE OG SAMFERDSEL UTDANNINGSVALG 10. KLASSE. På Lier videregående skole gis det opplæring i ordinært løp: ›1 gruppe Vg1 Service og samferdsel ›1 gruppe.
Valgadferd Alder: SV og RV overrep. blant unge Kjønn: kvinner til venstre – menn høyre Bosted: SP i distr. – Høyre i sentr. Yrke: offentlig ansatte til.
Markedsføring.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Økt 2 Analyser ei lampe.
Kommunikasjon og kultur
4 årig dobbelkompetanse SERVICE Og SAMFERDSEL
(Selskapsnavn) Markedsplan
Velkommen til Academic Day!
Kapittel 6 Markedssegmentering og målgrupper
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Segmentering og målgruppetenkning
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal digital læringsarena Norwegian Digital Learning Arena

Målgruppevalg og markedssegmentering Av Hanne-Lisbet Løite Redaktør for service og samferdsel

Segmentering Hovedmarkeder Forbrukermarked, bedriftsmarked, mellomhandlermarkedet, institusjonsmarkedet, organisasjonsmarkedet

Segmentering Delmarkeder Segment Segment Segment Segment

Hva er segmentering? Å splitte opp markedet i delmarkeder som har visse fellestrekk De enkelte delmarkeder kalles segmenter Oppgave: Hvilke hovedmarkeder består bilmarkedet av? Cola-Cola? Hvilke segmenter kan vi så dele bilmarkedet opp i? Coca-cola?

Segment - målgruppe Når markedsføreren har valgt seg ut ett eller flere segmenter som hun ønsker å bearbeide spesielt, snakker vi om målgruppe Sportsbiler Familiebiler

Segmentering Delmarkeder Valgte målgruppe Segment Segment Segment Sydenreiser

Hvorfor segmentere? Ikke alle produkter passer for alle Folk har forskjellige behov og etterspør forskjellige produkter En markedsfører må vite hva som kjennetegner det segmentet/målgruppen som skal bearbeides for å tilpasse kommunikasjonen. Eks: Sportsbiler, familiebiler Det er mer LØNNSOMT å segmentere fordi vi bruker markedsføringsressurser mer effektivt og målrettet

Segmenteringskriterier på forbrukermarkedet Demografiske kriterier, lette å måle Folk har forskjellige behov avhengig av følgende: Kjønn, alder og sivilstand Husstandsstørrelse Geografi Inntekt Utdanning og yrke Hvordan får vi tak i denne informasjonen? www.ssb.no

Segmenteringskriterier Livsstilskriterier Politisk engasjert Aktiv innen idrett Liker å se TV, høre radio, musikk, lese bøker, teater osv Ferievaner Sofasliter Økonomi Religion Hvordan kan dette måles?

Segmenteringskriterier Psykografiske kriterier: Deler inn etter personlighet, interesser, holdninger osv. Vanskeligere å måle Innadvendt – utadvendt Optimistiske – pessimistiske Risikovillige – trygghetssøkende Overflatiske – reflekterte Tradisjonsbundne – utforskende Aktive - passive

Segmentering etter lojalitet Kunder som handler fast flere ganger i året Kunder som har handlet det siste året Kunder som har handlet en eller annen gang Hvordan vil en markedsfører tilpasse sin kommunikasjon til disse forskjellige gruppene? Eksempel?

Nasjonal digital læringsarena Norwegian Digital Learning Arena