Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Advertisements

BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Bergen en sykkelby med potensiale
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Inndeling av vegnettet
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Sykling i Norge og Oslo Nordens dårligste tilrettelegging for sykkel
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Maria Wirkola Plansjef
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Leverandørutviklingsprosjekt
Litt om Statens vegvesen
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Sannheter og myter om tømmervogntog
Sykkelbyen Lillestrøm Strømmen
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Sykkel og varelevering i by
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Sykling mot enveiskjøring
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Sykkelsatsing og styrket vedlikehold i Grenland Olav Risholt, Telemark fylkeskommune.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Trafikk regler og sykler
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Norsk etatsprosjekt Øystein Larsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet i Norge.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS
Trygge Rammer Kvalitetsklubb
Byutvikling i et friluftsperspektiv
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Trondheim sentrum fram mot 2040
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Kommunikasjon og mediehåndtering
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Retningslinjer trafikksikkerhet (Idrettslagets navn………)
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram? Gyda Grendstad –avdelingsdirektør Vegdirektoratet – Veg- og transport-Planlegging og grunnerverv Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?

Ambisjonen er 8 % sykkelandel 10-20 % andel i byene Forutsetter konsentrasjon om: Rask utrulling av hovednettet I hovedsak basert på løsninger som er i vegnormalene - standardisering Bedre drift og vedlikehold- kommer Mindre forbedringer av eks.anlegg Mål sykkeltrafikken i Norge skal utgjøre 8% av alle reiser. 2010: 3500 km Gjenstående behov langs riksvegnettet ( 8 mrd kr satt av i NTP pluss bompenger, pluss bymiljømidler,belønningsmidler pluss fk og k s midler)

Halvering av tiden er målet Effektivisering av planlegging Halvering av tiden er målet Utfordringer: Kostnadsoverskridelser på små prosjekter Planer er ikke klare i tide for bevilgning Årsaker Planutfordringer knyttet til skreddersøm i trange gater Intern organisering – endres nå til mer prosjektorganisering Kapasitet og kompetanse mht planlegging av sykkeltiltak Kamp om arealene i byer gir konflikter

Vi kan teste ut løsninger som et samlet fagmiljø har tro på Vi trenger alltid nytenkning Gode ider som er bærekraftige Vi skal planlegge og drifte slik at sykling er for ALLE, men ikke for alle overalt I trafikkerte bygater for barn? På landet der bilene går i 80 km/t for barn ?

Sykling mot envegskjøring Noen eksempler Sykling mot envegskjøring Åpnet for tiltaket på permanent basis i 2004 Innført i Drammen, Sandnes og Trondheim Der tiltaket er gjennomført har det vært godt samarbeid mellom Vegvesenet, politiet og kommunen ifm planlegging og gjennomføring Bakgrunn: positive erfaringer fra andre europeiske land Vegdirektoratet laget kriterier(Håndbok 050 del 3) Noen eksempler Begrunnelser for å åpne for tiltaket: Det sykles mot kjøreretningen uansett Det bedrer framkommeligheten for syklister Legge forholdene bedre til rette for sykling i sentrum. Man unngår å føre syklistene over på mer trafikkerte hovedveger med høyere ulykkesrisiko

Midtstilt sykkelfelt Prøve ut i Oslo fra 2003-2009. Monolitvn-Ullernchausseen; Kierschowsgate-Kirkevn; Akersgate-Keysersgt; General Ruges vei-Etervn; Middelthunsgt-Kirkevn; Bogstadvn-Kirkevn TØI rapport 2010: effekt på syklisters sikkerhet, trygghet og adferd. Innføring i sykkelhåndbok 2013. Skal komme inn i HB 049 Vegoppmerking 2014-15

Løsninger vi gjerne skulle sett mer av: Mer 30 km/t som fartsgrense i bygater, og 40 er bedre enn 50 km/t Bred skulder som utbedring av eks. veg Blindgater som ikke er blinde for de som går og sykler – ta vare på snarveiene Kantparkering som fjernes for å gi plass for sykling Sykkelgate som alternativ til gågate

Sykkelgate

Hvordan gå fram for å lage et pilotprosjekt på riksveg? Kontakte Vegdirektoratet for avklaring, og det bør skje før lokale myndigheter gis signaler om hvilken standard Statens vegvesen vil legge til grunn. Betyr Fravik fra vegnormalene. Det finnes et eget skjema for søknad om fravik Fravik: VTs folk kan bidra her sammen med TK og TMT.

Fraviksbehandling Myndighet til å fravike Håndbok 017 innen forskriftenes rammer legges til Vegdirektoratet for riksveg Fylkeskommunen for fylkesveg Kommunen for kommunal veg Myndighet ut fra forskrift til veglovens § 13Fraviksystemet er ment som en rutine for å velge tilpassa løsninger der normalløsningen gir uakseptable konsekvenser for kostnader og miljø. Gi frihet til å velge løsning tilpasset forholdene på stedet.

Fraviksbehandling – riksveg De tre verbene – SKAL, BØR og KAN har en definert betydning i normalsammenheng Verbene ”styrer” fraviksbehandlingen Verb Betydning Fravik SKAL Krav Vegdirektoratet BØR Regionvegsjef Melding til Vegdir. KAN Anbefaling Regionvegsjef informeres Denne tabellen er gitt i en del av normalene i håndbokserien i Svv. Verbene styrer fraviksbehandlingen. Gjelder vegnormalene 017, 018, 021, 048, 049, 050, 163, 185 og 231

Fraviksskjemaet… 2 deler: Søknadsdel Behandlingsdel

Hva kreves det formelt sett for å få innvilget fravik Hva kreves det formelt sett for å få innvilget fravik ? Hva kreves av søknaden? Fravik skal begrunnes faglig, konsekvenser mhp. Trafikksikkerhet Fremkommelighet Miljø Kostnader for investering, drift og vedlikehold Andre forhold som bør vurderes er: Systemskifter Kryss Forhold til andre trafikantgrupper og transportformer Må ha før- og etterundersøkelser Nye losninger som skal proves ut bør ha før- og etterundersøkelser slik at erfaringer dokumenteres.  Fravik skal begrunnes og dokumenteres Det skal redegjøres for miljø- og samfunnsmessige konsekvenser av tiltak Skal sikre en tilfredstillende og enhetlig kvalitet på vegnettet ut fra Samferdselspolitiske mål.

Fraviksystemet er ikke ment som en metode for å innføre nye normalløsninger Fraviksystemet er ment som en rutine for å velge tilpassa løsninger der normalløsningen gir uakseptable konsekvenser for kostnader og miljø. Gi frihet til å velge løsning tilpasset forholdene på stedet. Nye normaler: Vi starter nå en ny revisjon av håndbok 017 der alle kommer til orde Det enkleste er å kontakte Vegdirektoratet for avklaring, og det bør skje før lokale myndigheter gis signaler om hvilken standard Statens vegvesen vil legge til grunn. Mer om dette på: www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Vegnormaler/Fravik

Hvorfor sykkelfelt ? Færre ulykker i kryss og avkjørsler, fordi bilene ser syklistene, vikeplikten er klar og fordi syklistene ”oppfører” seg som andre kjørende God framkommelighet for syklister-trafikk fra venstre viker Trygghetssøkende syklister f.eks barn kan benytte fortauet Ca halv pris i forhold til sykkelsti «Enkel «å holde ren og måke Lett å sykle forbi Tar lite plass 1,5-1,8m Feilparkering kan være et problem Sikker, men oppleves ikke så trygg Sykkelsti tar mer plass, kan føre til sykling i feilretning, vanskleig å sykle forbi, dobbelt så dyrt å anlegg ca per meter, trygger på strekning, farligere i kryss. Krever mass skilt, må skiltes som en envegskjørt sykkelveg i hvert kryss

Den danske sykkelstien Er sikrere på strekning, men farligere i kryss, totalt sett litt farligere Fare for sykling i feil retning pga at det ser ut som en sykkelveg for oss Ca dobbelt så dyr per m pga. kantstein Vanskeligere å sykle forbi hvis ikke 2,5m bred Tar mer plass (min 2,2 m pga. kantavvisning) Vanskeligere å feie og måke Må skiltes som en envegskjørt sykkelveg i hvert kryss Unngår feilparkering er i større grad ? Oppleves som tryggere enn sykkelfelt