(Ansatt i annen avdeling)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Feiermesternes Landsforening. Kurs- og informasjonsdager 2. – 5
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
DSB: Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Hva kan brannvesenet bidra med - før, under og etter en brann?
SAMØVELSE opptreden skadested
Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Brente bygg og brannavfall - hva sier regelverket Byggavfallskonferansen 2014, Jon F Larsen, Miljødirektoratet.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Bruk av høydebasseng i vannforsyningen
Velkommen Kurs for skadedyrbekjempere Del I 2005
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Karmøy brann- og redningsvesen
eksempler på HMS-faktorer:
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannsjefkonferansen 2005, Levanger – Orienteringer - Hans Kr. Madsen Brannsjefkonferansen Nytt.
”Det kan ikke skje meg noe………eller?”
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
Norsk oljevernberedskap, struktur og aktører
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
ØABV 2012  7 kommuner. Areal km2  Ca innbyggere  8 brannstasjoner  ”Driftsavstander” opptil 60 km  64 heltidsansatte  125-deltids brannmannskaper.
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Håndtering av avviksmeldinger
8. september 2014Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS etablert
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Et oppdrag som ikke går bort
Generell brannforebygging Erik Markhus og Ragnhild Ø. Mortensen
Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
§ 11. Brannvesenets oppgaver Brannvesenet skal: a)gjennomføre informasjons- og motivasjonstiltak i kommunen om fare for brann, farer ved brann, brannverntiltak.
Treindustriens Brannkontroll.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Staten Har et overordnet ansvar Vedtar lover Gir informasjon Fører kontroll Har tilsynsoppgaver Driver bl.a.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Fagforbundets Årskonferanse brann veien mot ny utdanning Avdelingsleder Arnstein Pedersen, Kompetanseenheten/Brann,
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Statusinformasjon til Aurskog-Høland kommunestyre Jan Gaute Bjerke Brann- og redningssjef.
Brannforebyggende forum 2016 Siste nytt fra DSB 13. September 2016Anne Rygh Pedersen.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Kommunal beredskapsplikt
Glåmdal brannvesen IKS
Eiermøte Aurskog-Høland kommunestyre
Framtidens brann- og redningsvesen
Helse miljø og sikkerhet
Brannvesenet som bruker offentlig utstyr for å selge alarmtjenester
CE-beredskap i endring
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Hensynssoner rundt Borregaard
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Valdres Brann- og redningstjeneste IKS
BehovET for høyderedskap på Øvre Romerike
BRANNSIKKERHET VED ARRANGEMENTER.
Bjørn Bakkhaug, Ålesund
Odda og Ullensvang Brann og Redning Sigbjørn Kleppe Brannsjef
Felles Formannskapsmøte
SENJA BRANN & REDNING Presentasjon 8 mai 2019.
Utskrift av presentasjonen:

(Ansatt i annen avdeling) Eigersund brann og redningsvesen Brannsjef 100% Varabrannsjef (Ansatt i annen avdeling) Beredskapsavd 1 leder 8 fast ansatte 10 deltidsansatte Forebyggendeavd 1 leder 1 inspektør Bjerkreim Brannvesen 10 deltidsansatte Feiervesenet 1 Feiermester 1 Feiersvenn

Eigersund brann og redningsvesen Overordnede myndigheter som styrer brannvesenets oppgaver og myndighet: Justisdepartementet Direktoratet for samfunnssikkerhet- og beredskap (DSB) Kommunestyret (der lov med tilhørende forskrifter, med enkelte unntak, er delegert via rådmannen til brannsjefen). LOV 2002-06-14 nr 20: Lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver (brann- og eksplosjonsvernloven). § 1. Formål        Loven har som formål å verne liv, helse, miljø og materielle verdier mot brann og eksplosjon, mot ulykker med farlig stoff og farlig gods og andre akutte ulykker, samt uønskede tilsiktede hendelser.

Eigersund brann og redningsvesen FOR 2002-06-26 nr 729: Forskrift om organisering og dimensjonering av brannvesen § 1-1. Formål Forskriften skal sikre at enhver kommune har et brannvesen som er organisert, utrustet og bemannet, slik at oppgaver pålagt i lov og forskrifter blir utført tilfredsstillende. Videre skal forskriften sikre at brannvesenet er organisert og dimensjonert på bakgrunn av den risiko og sårbarhet som foreligger. Under disse lover, forskrifter og veiledninger finnes en mengde regelverk som styrer aktiviteten og gjøremål for brannvesenet.

Eigersund brann og redningsvesen § 11. Brannvesenets oppgaver (brann- og eksplosjonsvernloven) Brannvesenet skal: a) gjennomføre informasjons- og motivasjonstiltak i kommunen om fare for brann, farer ved brann, brannverntiltak og opptreden i tilfelle av brann og andre akutte ulykker a) gjennomføre informasjons- og motivasjonstiltak i kommunen om fare for brann, farer ved brann, brannverntiltak og opptreden i tilfelle av brann og andre akutte ulykker b) gjennomføre brannforebyggende tilsyn c) gjennomføre ulykkesforebyggende oppgaver i forbindelse med håndtering av farlig stoff og ved transport av farlig gods på veg og jernbane d) utføre nærmere bestemte forebyggende og beredskapsmessige oppgaver i krigs- og krisesituasjoner e) være innsatsstyrke ved brann f) være innsatsstyrke ved andre akutte ulykker der det er bestemt med grunnlag i kommunens risiko- og sårbarhetsanalyse g) etter anmodning yte innsats ved brann og ulykker i sjøområder innenfor eller utenfor den norske territorialgrensen h) sørge for feiing og tilsyn med fyringsanlegg. b) gjennomføre brannforebyggende tilsyn c) gjennomføre ulykkesforebyggende oppgaver i forbindelse med håndtering av farlig stoff og ved transport av farlig gods på veg og jernbane d) utføre nærmere bestemte forebyggende og beredskapsmessige oppgaver i krigs- og krisesituasjoner e) være innsatsstyrke ved brann f) være innsatsstyrke ved andre akutte ulykker der det er bestemt med grunnlag i kommunens risiko- og sårbarhetsanalyse g) etter anmodning yte innsats ved brann og ulykker i sjøområder innenfor eller utenfor den norske territorialgrensen h) sørge for feiing og tilsyn med fyringsanlegg.

Eigersund brann og redningsvesen Brannvesenet sin vaktberedskap er pr. i dag oppbygd med 2 mannskaper på vakt hele døgnet på brannstasjonen + 2 mannskaper på hjemmevakt (deltid) med egen liten utrykningsbil inkludert personlig verneutrustning bemannet med Deltidspersonell. Deltidspersonellet møter direkte på skadestedet + overordnet vakt I praksis når man rykker ut skjer følgende: Melding mottas av vakta på brannstasjonen via alarmerings utstyr, vakta bekrefter meldingen og rykker ut med det utstyr og mengde som trengs for å løse oppdraget. De 2 deltid mannskaper og overordnet vakt ”kvitterer på mottatt melding, deltidsmannskapene møter direkte på skadestedet. Overordnet vakt kjører til brannstasjonen og forvisser seg om at riktig utstyr og mengde er på vei ut, og rykker ut til skadested. I alt har Eigersund brannvesen 5 personer i vakt døgnet rundt.

Eigersund brann og redningsvesen Bjerkreim kommune kjøper i dag brann og redningstjenester av Eigersund kommune, Dette inkluderer alle lovpålagte oppgaver, tilsyn og feiing. Skulle det være noen spørsmål eller noe annet dere Ønsker svar på, så ta kontakt med oss. Og dere er hjertelig velkommen til brannstasjonen for en omvisning og mer informasjon.

Eigersund brann og redningsvesen

Eigersund brann og redningsvesen

Eigersund brann og redningsvesen

Eigersund brann og redningsvesen

Eigersund brann og redningsvesen