Kpt. 2 «Handling og tilstand»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Komponer! Bilde som inspirasjon.
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kpt. 5 og 6.
Tekstutvikling.
Litteraturhistorie oversikt.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Roman- og novelleanalyse
Dramaets kommunikasjonssituasjon
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Om å skrive om litterære tekster
Helland/Wærp: Å lese drama
Om å skrive om litterære tekster
Kapittel 2: Episk diktning
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Forklaringstyper i historievitenskapen
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Stilistikk 3 en del av den klassiske retorikken:.
Fortelling Novelle Roman
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
Et Dukkehjem.
Om hellige skrifter.
Tema Vg1, kap 4.
Elevtekster Trinnforelesning A
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
Henrik Ibsen: Vildanden (1884) og litt om drama
KLASSELEDELSE.
Henrik Ibsen: Vildanden
Litterær analyse Dramaet som sjanger Vildanden (1884) av Henrik Ibsen
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
DRAMA.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Dramatikk LUT1, Gå sammen i grupper på 3 eller 4 og gjør følgende: 1. Idémyldring: Skriv ned stikkord om dramasjangeren. Hva kjennetegner et.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Dramatisk dikting Kva er eit drama? Dramaet si historie.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Henrik Ibsen: EN FOLKEFIENDE
Leve lykkelig alle dager til ende…
Dramaet «ET DUKKEHJEM» av Henrik Ibsen
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Adaptasjoner av et juleeventyr
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Vurderingskriterier enkel versjon
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Kpt. 2 «Handling og tilstand» Kapitlet tar for seg forskjellige begreper knyttet til selve handlingen i et skuespill

Begreper 1 Drama = begrepet er avledet fra gresk «drontas» som betyr «handlende personer» Mimesis = etterlikning av menneskelivet; betraktet av Aristoteles som dramaets egentlige oppgave Dramahandlingen må være motivert og sannsynlig og komposisjonen må være funksjonell; men det bør ikke nødvendigvis ha skjedd, det er nok at det ‘kunne ha skjedd’ (Aristoteles) Handling = framstilling av noe som skjer Tilstand = framstilling av forhold mellom personer Dramahistorisk: tilstandsdramaer overtar for handlingsdramaer ved slutten av 1800-tallet: hos Ibsen blir særlig Lille Eyolf, John Gabriel Borkman og Når vi døde våkner særlig tydelige som tilstandsdramaer

Begreper 2 Fabel (mythos, ‘story’) = dramahandlingen; oppstillingen av dramahendelsene i ren skjematisk form, som ren rekkefølge av hendelser; det er den rent kronologiske og logiske (mimetiske) rekkefølgen av hendelsene som har fokus. Rent refererende. Plot = hendelsene i dramaet slik de er satt sammen i teksten. I Ibsens skuespill (og i andre skuespill med retrospektiv teknikk) vil plot-beskrivelsen gjengi det som skjer på scenen, mens fabelbeskrivelsen vil inkludere hendelser også utenfor det som skjer på scenen. Inneholder også tolkning av motivasjoner osv. Begrepene kan synes å delvis dekke hverandre og det vanskelig å skille klart mellom dem. Et skille synes å være at ‘plot’-beskrivelsen også tar med motivasjonen for hendelsene. Plotbegrepet er nærmere knyttet til den sceniske fremstillingen mens fabelbegrepet går mer på hendelsene slik de realistisk sett kunne ha vært

Begreper 3 Fabelen: skal ha effekt på tilskueren og omfatter både form og innhold Fabelen: må ha både knute og løsning på knuten Fabelen kan være både enkel og sammensatt Désis = knute Lýsis = løsning på knuten

Begreper 4 Retrospektive dramaer: her er det strengt tatt bare nåtidshandlingen som er den egentlige dramahandlingen. Dette gjør skillet mellom ‘plot’ og ‘fabel’ enda mer problematisk Narrativ fremstilling: I et retrospektivt drama blir mye av fabelen fortalt av personene i løpet av den sceniske handlingen Det kan diskuteres om de narrativt fremstilte retrospeksjonene egentlig hører til fabelen

Begreper 5 Forskjellige beskrivelser av plotet: Aristoteles: knute – løsning Freytag: stigning – fall Tredelt beskrivelse: eksposisjon – komplikasjon – løsning Femdelt beskrivelse (den klassiske komedien og tragedien): eksposisjon – komplikasjon – høydepunkt med peripeti – følgene av krisa – orden gjenopprettes

Begreper 6 Lukket plot: et plot som følger en av de skjematiske oppstillingene på forrige ark. Altså at avslutningen ‘lukkes’. Dette er den klassiske, tradisjonelle formen Åpent plot: problematisk å beskrive det som skjer etter peripeti. Skjer det en løsning? Gjenopprettes ro og orden? Er peripeti sammenfallende med utgangen? Avslutningen er altså åpen

Begreper 7 To viktige begreper for plotet (den tekstlige komposisjonen): Anagnorsis: gjenkjennelse Hamartia: feilgrep, uforskyldt uvitenhet, villfarelse

Begreper 8 Akt: Hovedinndelingen i et drama. Kjennetegnes ved brudd i kronologien, stedsforflytning eller ny gruppering av tilstedeværende personer. Markeres med pause eller med tydelige og eksplisitte markeringer i teksten Scene: inndeling av en akt i mindre deler. En sammenhengende sekvens av handlingen; dvs. uten endringer i tid, sted og personer.

Begreper 9 Konfigurasjon: de dramapersonene som er til stede i en scene Opptrinn: en mindre oppdeling av scenen. Uaktuelt for Ibsens samtidsdramaer. Kan muligens ha en viss relevans for Peer Gynt og Brand.

Begreper 10 Narrativ framstilling: når noen forteller hva skjer i stedet for at det blir vist på scenen Episk teater: en forteller opptrer på scenen og henvender seg til publikum Sidetekst: sceneanvisninger, regianvisninger etc. hos Ibsen. Graden av objektivitet kan variere. Retrospektive fortellinger: De dramatiske personene forteller om fortiden

Begreper 11 Dekket handling: noe har skjedd eller skjer men det vises ikke på scenen. En av de dramatiske personene forteller om det til de andre Murskue: de dramatiske personene iakttar en hendelse utenfor scenen og snakker om den (brannen i Gengangere)