Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marius Vøllestad Greveskogen vgs
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Hvordan intervjue en forsker?
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Delfina Díaz Susana Borgen
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Om å skrive om litterære tekster
Hva er Fronter.
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Cafédialog – elevmedvirkning
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Andalucía Marius Vøllestad Bø vgs.
Valencia.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
100 lure ord å lære.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Musikkmeditasjon Høgskolelektor Svein Erik Svendsen (c) Lenguasol.
Cafédialog – elevmedvirkning
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Kombinatorikk og sannsynlighet
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
El huevo frito imperfecto La yema imperfecto Indefinido La clara
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
EN A DE Kort om noen viktige preposisjoner. A = til (retning) Voy a Barcelona = Jeg drar/reiser til Barcelona Voy a la playa = Jeg drar/går til stranden.
Preposiciones. Pronomen etter preposisjon ¿El regalo es para mí? Sí, es un regalo para ti ¿ El regalo es para Juan? Sí, es un regalo para él ¿El regalo.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
La familia. Kompetansemål: Kommunikasjon: forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og interesser.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju…
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen

Haz que lo digan 1 Materiell: Papirlapper på størrelse med visittkort, PostIt e.l. Materiell: Papirlapper på størrelse med visittkort, PostIt e.l. Nivå: Begynner – avansert Nivå: Begynner – avansert Tid: 10 – 15 minutter Tid: 10 – 15 minutter Mål: Muntlig produksjon, resepsjon og interaksjon Mål: Muntlig produksjon, resepsjon og interaksjon Forberedelse: På lappene skriver lærer og/eller elev ord og uttrykk som skal være svar på spørsmål, f.eks.: ”Ayer”, ”No, no me gustan”, ”Azúl”, ”Miércoles” osv. Forberedelse: På lappene skriver lærer og/eller elev ord og uttrykk som skal være svar på spørsmål, f.eks.: ”Ayer”, ”No, no me gustan”, ”Azúl”, ”Miércoles” osv.

Haz que lo digan 2 Framgangsmåte: Framgangsmåte: Del elevene inn i par, A og B. Del elevene inn i par, A og B. Hver elev skal ha et visst antall ferdigskrevne lapper med svar på et tenkt spørsmål. Ingen andre skal se hva som står på lappene. Hver elev skal ha et visst antall ferdigskrevne lapper med svar på et tenkt spørsmål. Ingen andre skal se hva som står på lappene. Nå skal A stille spørsmål til B på en slik måte at B svarer det som står på kortet til A. (Men B skal selvsagt ikke vite på forhånd hva som står der!) Nå skal A stille spørsmål til B på en slik måte at B svarer det som står på kortet til A. (Men B skal selvsagt ikke vite på forhånd hva som står der!) Det er viktig at A stiller sitt spørsmål så presist at han får nøyaktig det svaret som står på kortet Det er viktig at A stiller sitt spørsmål så presist at han får nøyaktig det svaret som står på kortet

Haz que lo digan 3 Eksempel: Eksempel: A har et kort hvor det står ”Azúl”. Kom med forslag til spørsmål kan han stille B for at B skal svare ”Azúl”. A har et kort hvor det står ”Azúl”. Kom med forslag til spørsmål kan han stille B for at B skal svare ”Azúl”.

Haz que lo digan 4 Mulig løsning: ”De qué color es el cielo?” Mulig løsning: ”De qué color es el cielo?” Nå er det B sin tur til å stille spørsmål! Nå er det B sin tur til å stille spørsmål!

Haz que lo digan 5 På et elementært nivå kan spørsmålene og svarene være ganske enkle. For å få svaret ”No, no sé”, kan spørsmålet være så enkelt som ”Sabes hablar ruso?” På et elementært nivå kan spørsmålene og svarene være ganske enkle. For å få svaret ”No, no sé”, kan spørsmålet være så enkelt som ”Sabes hablar ruso?” Kortene kan da inneholde enkle svar som ”No, no sé”, ”Mañana”, ”De Noruega” osv. Kortene kan da inneholde enkle svar som ”No, no sé”, ”Mañana”, ”De Noruega” osv.

Haz que lo digan 6 På viderekomne nivå kan svarene f.eks. være: ”Cuando yo era pequeño/a”, ”Depende”, ”Sí, lo habría hecho”, ”Lo siento, pero no puedo responder a eso” osv. På viderekomne nivå kan svarene f.eks. være: ”Cuando yo era pequeño/a”, ”Depende”, ”Sí, lo habría hecho”, ”Lo siento, pero no puedo responder a eso” osv.

Haz que lo digan 7 Det er viktig å demonstrere denne aktiviteten først for klassen, slik at elevene blir klar over at de må stille presise spørsmål for å få presise svar. Hvis du f.eks. vil at den andre skal svare ”Soltero”, kan du ikke spørre ”¿Estás casado?” Det er bedre å stille et spørsmål som f.eks. ”¿Cómo se dice una persona que noe está casada?” Svaret kan da selvfølgelig bli ”Despreocupada” eller ”Feliz”. Heldigvis er det alltid noen spøkefugler i klassen! Det er viktig å demonstrere denne aktiviteten først for klassen, slik at elevene blir klar over at de må stille presise spørsmål for å få presise svar. Hvis du f.eks. vil at den andre skal svare ”Soltero”, kan du ikke spørre ”¿Estás casado?” Det er bedre å stille et spørsmål som f.eks. ”¿Cómo se dice una persona que noe está casada?” Svaret kan da selvfølgelig bli ”Despreocupada” eller ”Feliz”. Heldigvis er det alltid noen spøkefugler i klassen!

Haz que lo digan 8 Dette er egentlig en gammel og velbrukt aktivitet, men den har gått i glemmeboka, og fortjener å bli tatt fram igjen. Den fører til mye og sunn aktivitet! Dette er egentlig en gammel og velbrukt aktivitet, men den har gått i glemmeboka, og fortjener å bli tatt fram igjen. Den fører til mye og sunn aktivitet!