SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeid og fritid i helge- og høytidsdager
Arbeidstid i kommunale barnehager
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Nye regler for lengden av overtidsarbeid.
Velkommen til felles opplæring, 2008
- muligheter og utfordringer
Sentrale arbeidstidbestemmelser – Aml kap 10
Lokal arbeidstidsavtale
Åpent medlemsmøte i Ullensaker v/Franciska Vigstad og Steinar Thoresen, fylkesstyret i Akershus Noen spørsmål om forskjøvet arbeidstid:
Barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehage
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Kurs for tillitsvalgte og ledere i barnehage
Formålet med denne økta
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstid i barnehagen
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Arbeidstid barnehage – erfaringer etter oppstart Regionale kurs høsten 2012.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
1: SGS : SFS 2201, SFS 2206, SFS 2208 Forbundsvise avtaler.
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Sentralt tariffoppgjør KS, 2012 Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012.
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Arbeidstid SFS 2201.
Klubbarbeid i barnehagen
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
KS strategikonferanse februar 2015 Gjennomgang av debattheftet.
Tidsressurspotten Skoleåret
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Om lokallaget og skoleringstilbudet til arbeidsplasstillitsvalgte Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2014.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
TARIFF 2010 SPEKTER. Generelt Det gis et generelt tillegg på kr per år. Arbeidstakere i stillingsgruppe 5 gis et generelt tillegg på kr
Utskrift av presentasjonen:

SFS 2201 - Nytt pkt. 3.2 og videre prosess Kurs om arbeidstid i barnehagen 14. oktober 2011

SFS 2201 pkt. 3.2 – Forsøksordning fra 1.8.2012: Pedagogisk personale i barnehager Den ordinære arbeidstiden er 37,5 timer pr. uke. Av denne avsettes minst 4 timer i gjennomsnitt pr uke til faglig samarbeid, planlegging, forberedelser, tilrettelegging av aktiviteter og liknende. Bruken av tiden skjer etter drøftinger med de ansatte. Plan for bruk av tiden skal nedfelles i for eksempel kvartalsvise eller halvårige planer, og skal innbefatte tid både i og utenfor institusjonen.

Når skal arbeidet utføres? Det er bare ”minst 4 timer” som skal gjennomsnittsberegnes Tiden til faglige samarbeids- og planleggingsaktiviteter m.v. kan variere fra uke til uke. Den samlede arbeidstiden pr. uke er 37,5 timer og kan ikke variere fra uke til uke. Uker med mer enn 4 timer avsatt tid til faglige samarbeids- og planleggingsaktiviteter gir mindre tid til andre aktiviteter som for eksempel møteaktivitet eller arbeid i barnegruppen. Premissene: ”..all arbeidstid bør ses i sammenheng..” ”Plan for bruk av tiden skal nedfelles i for eksempel kvartalsvise eller halvårige planer” Premissene: ”mer langsiktige planer for denne aktiviteten slik at bruken kan ses i et større perspektiv over en lengre tidshorisont”

Hvor skal arbeidet utføres? Premissene: Det vil være aktuelt med aktiviteter ”både i og utenfor institusjonen” og at det kan være ”både i form av individuelle aktiviteter og samarbeidende/kollektive aktiviteter” Premissene: Endringen innebærer at skillet mellom tid lagt til og utenfor institusjonen oppheves. Bestemmelsen fastsetter at en plan for bruk av tiden ”skal innbefatte tid både i og utenfor institusjonen.” Kvaliteten på kontorplasser/arbeidsplasser/møterom i den enkelte barnehage vil legge muligheter og begrensinger i forhold til hvor mye av arbeidet som i praksis kan utføres i barnehagen

Hvilket arbeid skal utføres? Bestemmelsen gjelder for ”Pedagogisk personale” og ikke for det øvrige personalet i barnehagen. Bestemmelsen presiserer at det er tale om ”faglig” arbeid og aktiviteter. Bestemmelsen beskriver at det pedagogiske personalets faglige arbeidet skal gjelde ”samarbeid, planlegging, forberedelser, tilrettelegging av aktiviteter og liknende” Bestemmelsen presiserer at det skal avsettes ”minst 4 timer” til dette arbeidet. Premissene: Ingen av partene har gitt uttrykk for at snittiden på 4 timer pr uke kan reduseres, og tiden bør heller ikke begrenses til 4 timer. Premissene: ”…mer langsiktige planer for denne aktiviteten slik at bruken kan ses i et større perspektiv.”

Rett til overtidsbetaling Unntaksbestemmelsen for rett til overtidsbetaling er fjernet HTA § 6.1: ”Pålagt arbeid ut over ordinær arbeidstid er overtidsarbeid.” Gjelder pålagt arbeidstid ut over 37,5 timer pr. uke og ut over det som er fastsatt for den enkelte dag. Gjelder fortsatt ved foreldremøter eller andre møter som pålegges utenfor arbeidstiden Gjelder også uformell foreldrekontakt utenfor den ordinære arbeidstiden dersom man blir pålagt dette. Gjelder også faglige samarbeids- og planleggingsaktiviteter man ikke blir ferdig med innenfor den ordinære arbeidstiden dersom arbeidsgiver har pålagt at arbeidet skal ferdigstilles.

Drøftingsplikten ”Bruken av tiden skjer etter drøftinger med de ansatte” Premissene: ”..samarbeidsprosesser om all disponibel tid..” Drøftinger er et sentralt element i den medbestemmelse som følger av Hovedavtalen Når begrepet drøftinger benyttes i hovedavtalens forstand handler det om drøftinger mellom ”partene”. Partene på den enkelte barnehage er arbeidsgivers representant ved styrer og de ansattes representant ved tillitsvalgt. I hovedavtalens formålsbestemmelse står det at ”Hovedavtalen skal gjennom ordningen med tillitsvalgte gi arbeidstakerne reell innflytelse på hvordan arbeidsplassen skal organiseres…” AML § 10-3: Arbeidsplaner skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte”

Forutsetninger for endring av punkt 3.2 Endringen er å betrakte som en forsøksordning Endringen må tas opp til evaluering og fornyet vurdering ved neste revisjon av særavtalen Endringen fører ikke til økonomisk innsparing for barnehageeier Endringen er ment å bidra til bedre kvalitet og en mer veldrevet barnehage til barnas og de ansattes beste.

Videre prosess Når starter en prosess på kommunenivå i forhold til implementering av forsøksordningen fra 1.8.2012? Når starter arbeidet i den enkelte barnehage med hensyn til organisering av arbeidstiden etter forsøksordningen i pkt 3.2? Behov for skolering av HTV før prosessen starter på kommunenivå. Behov for skolering av arbeidsplasstillitsvalgte og styrere før prosessen starter i den enkelte barnehage. Behov for løpende oppfølging og hjelp til hovedtillitsvalgt, arbeidsplasstillitsvalgt og styrer underveis i prosessen med å planlegge for og iverksette den sentrale forsøksordningen, eller utarbeide og iverksette alternative lokale forsøksordninger.

Lokale forsøksordninger/piloter Der partene lokalt er enige om det, kan det for pedagogisk personale avtales annen disponering av den samlede ukentlige arbeidstiden på 37,5 timer en hva som følger av SFS 2201, pkt.3.2. Slik avtale inngås som forsøksordning med hjemmel i Hovedavtalen del A § 4-6 og kan innbetatte tid i og utenfor barnehagen. Avgrense til noen kommuner/barnehager i utvalgte fylker Særskilt oppfølging ved utvikling, etablering, iverksetting og praktisering av forsøksordning fra lokallag, fylkesledd og sentralt nivå. Utprøving av noen alternative forsøksordninger før det åpnes for tilsvarende forsøk flere steder.

Gruppeoppgaver: Hvilke konkrete utfordringer ser dere når det gjelder tolkning, iverksetting og praktisering av nytt pkt. 3.2 i særavtalen? Vårt mål for arbeidet med avtalen er å befeste og styrke barnehagen som pedagogisk virksomhet med høy kvalitet ved å; Gi førskolelærere handlingsrom, individuelt og kollektivt Legge til rette for gode samarbeidsarenaer for personalet Klargjøre grenser mellom styrers faglige og administrative oppgaver og faglige oppgaver som ligger til pedagogisk leder. Hvilke alternative lokale forsøksordninger for arbeidstid for pedagoger i barnehager kan bidra til å ivareta dette målet?

FoU/spørreundersøkelse Om arbeidstid og ledelsesressurs i barnehager og SFO Gjennomføres av et eksternt forskningsinstitutt Erfaringer med dagens avtale Erfaringer med nytt pkt. 3.2 og lokale forsøk Beskrivelse av oppgaver/ansvar for pedagoger og styrer: Individuelt Kollektivt Felles med øvrig personale Administrasjon Ledelse Skjæringspunktet mellom pedagogisk leder og styrer