Spør biblioteket Referanse på verdensveven
Eksempel på synliggjøring 4.november 1997 Bibliotekservice på Internett
Fordeler ved e-referanse zÅpent hele døgnetÅpent hele døgnet zÅpent for alle zInformasjonen kommer gratis hjem til folk zBrukeren har svaret ”skriftlig”
Fordeler ved e-referanse zAnonymitet zSvarene kan gjenbrukes zMer arbeidsro under besvarelsen zDu kan supplere svarene
Ulemper ved e-referanse zMangelfullt referanseintervju zIkke alle har tilgang zFormater ikke alle kan lese zSvært varierende kvalitet på informasjonenSvært varierende kvalitet på informasjonen
Målsettinger m.m. zDet skal være enkelt å bruke spørresidenDet skal være enkelt å bruke spørresiden zSpørsmålene skal besvares raskt zDet skal være en quick-reference tjeneste zSvarene skal kunne gjenbrukes
Målsettinger m.m. zTaushetsplikten gjelder zIngen anonyme svar zUtvikle evalueringsformer/kvalitetskontroll zAlle bibliotekarer skulle delta i arbeidet
Spør biblioteket Deichmanske biblioteks hjemmeside Spør bibliotekeket Om Spør biblioteket
Eksempler zAllsidig kildebrukAllsidig kildebruk zVi skaffer brukere til lokale bibliotekVi skaffer brukere til lokale bibliotek zVi skriver ikke oppgavene!Vi skriver ikke oppgavene! zVi er mange!Vi er mange! zSpørsmålene er allsidige!Spørsmålene er allsidige! zHva er vi spesialister på?Hva er vi spesialister på?
Spør biblioteket – Noen tall
Antall spørsmål pr år Pr 15/
Antall spørsmål pr måned
Henvendelser fordelt etter kjønn
Prosent av befolkning/svar etter kommunestørrelse
Brukere fordelt på antall henvendelser pr bruker
Svarkilde i %
Svar etter svartype
Spørsmål fordelt på Deweygrupper i %
Biblioteka og SB
Detektor Deichmanske biblioteks emneportal
Utvalgskriterier z1. Språk z2. Utgiver/forfatter z3. Vanskelighetsgrad z4. Ressursenes utforming, grafikk og presentasjon z5. Oppdatering/aktualitet z6. Portaler