Spør biblioteket Referanse på verdensveven. Eksempel på synliggjøring 4.november 1997 Bibliotekservice på Internett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legers turnustjeneste i kommunene
Advertisements

Bevegelse og forflytning Lise Fogstad, høgskolen i Oslo
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Kompetansekartlegging
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Brukerundersøkelse Bergen uke Brukerundersøkelse Bergen uke Respondenter Totalt antall besvarelser: 1852 De fordeler seg på bydelene.
Biblioteksvar - en nasjonal svartjeneste
LOG530 Distribusjonsplanlegging
zPresentasjon på Bibsys høstmøte, november 2001 zLeif Longva, UBTØ og redaksjonsgruppa.
Utlån av digitale media BS Weblån
Hvordan kan vi bruke det?
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
Det norske bibliotekmøte 2010 «Digitale tjenester» Asgeir Rekkavik Deichmanske bibliotek.
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Biblioteksvar - en nasjonal referansetjeneste
KID’S CATALOG Et verktøy som skal gjøre det lettere å søke i allerede eksisterende katalogposter.
NOVAGate Erfaringer med flere samarbeidspartnere i å bygge opp en felles nordisk emneportal. Av Lisbeth Eriksen Norges.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Statistikk i folkebibliotek Lillestrøm Brukermøte Mikromarc
NAP : norsk arkitekturportal Et spennende samarbeid Foredrag ved NFF/T-seminaret Kjersti Lie.
Brukerundersøkelse ved Deichmanske Bibliotek Vi utformet og utførte en brukerundersøkelse om brukernes lånevaner etc. på Deichmanske Bibliotek i Oslo.
Tankekart og læringstrategi
Fordypningsemne sett fra bibliotekarens ståsted Vanlige henvendelser Den skumle problemstillingen Fremgangsmåte/Mulige løsninger Referering/ kilder/litteraturliste.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
Brukerundersøkelse Det flerspråklige bibliotek. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på web i perioden 19. oktober – 8. november Sendt ut til.
Nøkkel til Norge – biblioteket som integreringsarena Spesialgruppen for flerkulturelle bibliotektjenester (FlerKult)
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Det flerspråklige bibliotek Siri Tidemann-Andersen
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Opplæring i norsk WebDewey Ingebjørg Rype. Bakgrunn– hvorfor WebDewey, hvorfor fullstendig oversettelse? Om prosjektet Lisenser.
Opplæring i norsk WebDewey
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Kilder og kildekritikk
Roede-kurslederen på Facebook
Kilder og kildekritikk
Forskningsstøtte ved UBA
Tips for bruk av sosiale medier
Velkommen til Service og samferdsel
Hvorfor Autorisasjonsdata, og hva er det for noe?
Innbyggerundersøkelse 2018
Kommunikasjonsformer
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bibliotekloven i Norge
SØLVBERGET MAKERSPACE
- Og søking på internett
Sitering, referering og plagiering
Utskrift av presentasjonen:

Spør biblioteket Referanse på verdensveven

Eksempel på synliggjøring 4.november 1997 Bibliotekservice på Internett

Fordeler ved e-referanse zÅpent hele døgnetÅpent hele døgnet zÅpent for alle zInformasjonen kommer gratis hjem til folk zBrukeren har svaret ”skriftlig”

Fordeler ved e-referanse zAnonymitet zSvarene kan gjenbrukes zMer arbeidsro under besvarelsen zDu kan supplere svarene

Ulemper ved e-referanse zMangelfullt referanseintervju zIkke alle har tilgang zFormater ikke alle kan lese zSvært varierende kvalitet på informasjonenSvært varierende kvalitet på informasjonen

Målsettinger m.m. zDet skal være enkelt å bruke spørresidenDet skal være enkelt å bruke spørresiden zSpørsmålene skal besvares raskt zDet skal være en quick-reference tjeneste zSvarene skal kunne gjenbrukes

Målsettinger m.m. zTaushetsplikten gjelder zIngen anonyme svar zUtvikle evalueringsformer/kvalitetskontroll zAlle bibliotekarer skulle delta i arbeidet

Spør biblioteket Deichmanske biblioteks hjemmeside Spør bibliotekeket Om Spør biblioteket

Eksempler zAllsidig kildebrukAllsidig kildebruk zVi skaffer brukere til lokale bibliotekVi skaffer brukere til lokale bibliotek zVi skriver ikke oppgavene!Vi skriver ikke oppgavene! zVi er mange!Vi er mange! zSpørsmålene er allsidige!Spørsmålene er allsidige! zHva er vi spesialister på?Hva er vi spesialister på?

Spør biblioteket – Noen tall

Antall spørsmål pr år Pr 15/

Antall spørsmål pr måned

Henvendelser fordelt etter kjønn

Prosent av befolkning/svar etter kommunestørrelse

Brukere fordelt på antall henvendelser pr bruker

Svarkilde i %

Svar etter svartype

Spørsmål fordelt på Deweygrupper i %

Biblioteka og SB

Detektor Deichmanske biblioteks emneportal

Utvalgskriterier z1. Språk z2. Utgiver/forfatter z3. Vanskelighetsgrad z4. Ressursenes utforming, grafikk og presentasjon z5. Oppdatering/aktualitet z6. Portaler