Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Dag Wiese Schartum, AFIN
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Masteroppgaven : teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskningsmetoder i informatikk Arild Jansen
Masterskolen 2015: Introduksjon
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Informatiske forskningsmetoder – II Design som forskningsmetode
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen -V12 oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Om sammenhengen mellom teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Masterskolen -V08 seminar Arild Jansen, AFIN Litt om forskningsmetoder innen informatikk Om ulike metodiske tilnærminger innen informatikk og informasjonssystemer.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Forskningsmetoder i informatikk Arild Jansen 1 Litt om forskningsmetoder innen informatikk Om ulike metodiske tilnærminger innen informatikk og informasjonssystemer.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Masterskolen 2016: Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data) –og.
1 Om forskningsmetoder innen informatikk og informasjonssystemer Om ulike metodiske tilnærminger innen informatikk- og informasjonssystem (IS)-forskning/informasjonsvitenskap.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg
Rammer for og organisering av eForvaltningen
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Litt om forskningsmetoder innen informatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Informatiske forskningsmetoder – II Design som forskningsmetode
Masterskolen 2013 : Introduksjon
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Masterskolen -V11 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN FINF 4002 - Oppsummering Om sammenhengen mellom teori- begrepsbruk - metode - empiri –med Litt om et informatisk perspektiv i masteroppgaven Litt om IS-forsking Kort om elementene i en masteroppgave Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Masteroppgaven - et forskningsprosjektet – De 3 hovedelementene Problemstilllinger innenfor eforvaltning Fenomenet Temaet Forskningsspørsmålene Teoretisk basis Begreper Teorier: Kjente sammenhenger mellom begrepene, dvs. hva vi allerede vet innen feltet Forskningsmetode Hvordan samle inn data Oppfatning av virkeligheten (Ontologi) Synet på kunnskap (epistemologi) Masterskolen – Arild Jansen , AFIN Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Om de enkelte elementene Bestemmer og avgrenser Forskningsspørsmål Teori Teori begrunner og utdyper Metodisk tilnærming Datainnsamlingsmetode(r) Analysemetoder Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Problemstillingen(e) Skal være relevant, fruktbar og avgrenset Dette krever Identifisere og avgrense problemstillingen Begrunne (både samfunnsmessig og forskningsmessig begrunnelse) Presisere : gi presise definisjoner av begreper og sammenhenger i problemstillingen Unngå egne definisjoner så langt mulig Operasjonaliserer : hvordan er det mulig å studere dette fenomenet i praksis: Hvordan samle inn data Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Om beskrivelse av teori Skal begrunne forskningsspørsmål Skal si noen om forskningsstatus innen dette temaet/emnet Skal bidra til å definere/presisere begrepene Skal være til hjelp i analysene og konklusjonene I forprosjektrapporten vil teori-delen være foreløpig og ufullstendig. Men forsøk Definere /presisere noen sentra begreper Referer til en/to artikler som er sentrale (bruk noe fra spesialpensummet dere har valgt) Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Hvorfor bruke teori i en masteroppgave (og i forskning generelt!) Bruke og relatere seg til tilgjengelig og relevant kunnskap på området Anvende eksisterende begreper og sammenhenger mellom disse Bidra til å økt forståelse og kunnskap Vise hvordan mine/våre funn kan relatere seg andres funn, f eks. ved Bekrefte sammenhenger (hypoteser) andre har framsatt/verifisert Utvide eksisterende teorier Modifisere eksisterende hypoteser /teorier Være kritisk til (motsi) eksisterende hypoteser Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Forskjeller i teori- og metode-bruk i bachelor- og masteroppgaver Metodisk Teoretisk Verdi-messige påstander Verdier , holdninger Fortolkninger og teoretiske funn Teorier om fenomenet Masteroppgave Forskningen Bachelor-oppgave Diskusjoner Problemstillingen og spørsmålene Resultater Dataenes relevans Data analyse Metodebruk ”Databasen” Undersøkelses- opplegg Dataenes ”korrekthet” Data Innsamling Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Forskningshjulet Deduksjon Induksjon Konseptuell bearbeiding teori/litteratur Problemstilling Dataanalyser og drøftinger Problemformulering *Empiriske observasjoner Datainnsamling Deduksjon Induksjon Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Noen krav til bruk av eksisterende teori og begreper Forstå og bruke de samme begrepene som den valgte teorien anvender, eller begrunn eksplisitt hvorfor du ikke velger å bruke disse Generelt prøv å unngå : ”Jeg velger å lage denne nye definisjonen ” , dersom du ikke kan gi en (meget) god begrunnelse for hvorfor eksisterende definisjon (er) ikke er egnet Men du kan gjøre (som eksempel) si : Jeg har gjennomgått relevant litteratur (…..) – og funnet at det ikke er en entydig begrepsbruk. Derfor vil jeg i min oppgave legge denne definisjon til grunn, fordi denne vektlegger .., til forskjell fra ….) (du forholder deg da aktivt de eksisterende definisjoner) Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Informatikk - (metodemesssig) et spesielt fagfelt Informatikk er tverrfaglig og design-orientert. Derfor er mange ulike perspektiver relevante. I praksis befinner informatisk forskning seg alltid innenfor trekanten: forandring Design, kritiske metoder, aksjonsforskning (kombinerer ulike metodiske tilnærminger . Fortolkende metoder , f eks. Hermeneutiske (samfunnsvit. metoder “Vitenskapelige” positivistisk metoder, (matematiske/fysiske metoder prediksjon forståelse Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN 10

Hva innebærer et informatisk perspektiv i masteroppgaven Bruke begreper, metoder/teknikker og teorier fra informatikk-faget SU-teori (analyse, design, programmering,..) Informasjonsmodellering IS-teori (analyse av IS med vekt på spesifikke tekniske aspekter og virkninger for Være presis på hva slags konkret teknologier/tekniske løsninger som studeres Være tydelig på hvilken rolle ”teknologien” har i din undersøkelse Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Hvordan fortolke og forstå IKT’s rolle i organisasjoner Sentrale spørsmål Hva slags teknologier /tekniske løsninger snakker vi om Beregningsmaskiner, databaserløsninger, web-løsninger, overvåkningskameraer, diskusjonsforum, videokonferanse,… Hva er formålet med de tekniske løsninger F eks: Automatisering, informasjonsforvaltning og spredning, støtte for kommunikasjon og samhandling, kontroll og overvåkning…… Hvilken kontekst (sammenheng ) er løsningene innført og tatt i bruk i Organisatoriske forhold, rutiner og prosedyrer, kompetanse, ledelsens holdninger,… Hvordan fungerer løsningene i praksis Ulike bruksmønstre, resultater og effekter av bruk ,… Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Typer av IS forskning Positivistisk (arven fra naturvitenskapen og økonomene): Formelle, entydige forskningsspørsmål (påstander, hypoteser) hypotesetesting for å bekrefte eller avkrefte påstandene Kvantifiserbare variable Utvalget er et representativt utvalg Interpretative (fortolkende): Tar utgangspunkt i at vår kunnskap om virkeligheten er framkommet ved sosiale konstruksjoner Forsøker å forstå fenomener ut fra den mening vi tillegger dem Dominerende i sosialantropologi & etnografi, også i mye brukt i sosiologi Design – endringsorientert Prøver ut noe nytt – antakelser om virkning Stiller krav forskerens ærlighet i forhold til intensjon, ”etikk, mm Kritisk tradisjon Være kritisk, i opposisjon til rådende forhold, søke å avdekke f eks. diskriminerende, fremmedgjørende forhold, Ta stilling til verdier og holdeninger, ta den svakes side Ofte en basis i aksjonsforskning Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN Masterskolen våren 2010 Arild Jansen , AFIN

Hva er fortolkende (interpretativ) forskning Kunnskap om virkeligheten er framkommet ved sosiale konstruksjoner (språk, bevissthet, delte oppfatninger, dokumentstudier, forståelse av verktøy, andre typer artefakter..) Det gjøre IKKE er klart skille mellom uavhengige og avhengige variable (entydig årsaksforhold), men snarere på kompleksiteten Vekt legges på forståelse, både av ”objektet” (her et IS) og omgivelsene (kontekst) Fokus på prosessen (e) som inngår når IS Kontekst NB : Interpretativ forskning er ikke spesielt knyttet til IS-forskning Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Prinsipper for fortolkende felt-studier (i en hermeneutisk tradisjon) Det fundamentale prinsipp i den hermeneutiske sirkel Iterasjon mellom delene og helheten Kontekstualisering (se fenomenet i sammenheng med omgivelsene Interaksjon mellom forskeren og forskningssubjektet Abstraksjon og generalisering Dialogisk resonnering, dvs. lete etter mulige motsetninger mellom (mulige) teoretiske antagelser og faktiske funn Mange mulige fortolkninger F eks. forskjellige fortolkninger av ulike deltakere Mistenksomhet Være på vakt for mulige skjevheter /forvrengninger i fortellingene fra deltakerne Masterskolen -Arild Jansen , AFIN Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN Hva skiller en informatisk tilnærming fra juridisk eller samfunnsvitenskapelig studier av IS-systemer Et samfunnsvitenskapelig (eller juridisk) perspektiv innebærer som regel at vi begrenser oss til å studere virkningen av en bestemt type teknologi/teknisk løsning Eks : Hvordan/hvorfor brukes Internett, Facebook ,.. Hvilke rettslige konsekvenser har bruk av system X… Et IKT/IS-perspektiv innebærer å analysere (forstå) de spesifikke egenskaper ved et system som studeres (dvs. åpne den ”sorte” boksen) Eks. : Hva kreves for at to system X skal samhandle? Hvordan utforme sikkerhetsløsninger som er tilstrekkelig sikre? Dette innebærer ikke at de spesifikke tekniske egenskaper er tilstrekkelige, ofte kreves i tillegg bestemte organisatoriske og/eller rettslige forutsetninger Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Litt om metodebeskrivelsen Metodebeskrivelsen bør ha disse elementer Hvilke metodiske tilnærminger dere (så langt) tenker å bruke, Juridisk, informatisk, samfunnsvit. Metode, med kort beskrivelse av hver av disse Hvorfor dere vil bruke disse Hvilke (typer) kilder dere vil bruke Hvordan disse er tenkt brukt (kvalitativt vs kvantitativ data , ev. begge deler, og hva slags analyser dere tenker å gjennomføre Metodebruk gjelder både innsamling av data og analyse Viser ellers til Tommy’s forelesninger Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Valg av “aktørvinkling” (Bruk av forvaltningens nettsider) Næringsliv Bruker/part (Oppgaveplikt til offentlig sektor) Problem- stilling Problem- stilling (med forvaltningen i sentrum) Frivillig organisasjon Forvaltnings- organ (Myndighetskrav og teknologiutvikling) Tjeneste- leverandør (Teknologi som “bærer av normer”) (Systemutvikling mv) Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN

Disposisjonen = innholdsbetegnelsen (foreløpig) Aktualitet Problemstilling Oversikt over fremstillingen Metodebruk – undersøkelsesopplegg Teoriredegjørelse og forskningsstatus på feltet Faktisk beskrivelse av studieobjektene (empirien Analyse /drøfting: Anvendelse av teori på innsamlede Konklusjoner Standardelementene (ovenfor) kan kombineres på mange måter Ikke nødvendig med egen diskusjon av denne i rapporten Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN Masterskolen -V08 oppsummering 220408 Arild Jansen , AFIN