Boligmeldingen Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet KBL’s boligkonferanse 12. mai 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
NBBLs Framtidsprosjekt 2030 Boligkonferanse Trenger vi en ny boligpolitikk? 14. januar 2009.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Konferanse for kommunale råd for likestilling
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Sosial boligpolitikk Thorbjørn Hansen  Å sørge for at alle kan skaffe seg en høvelig bolig til overkommelig pris  1945: Familiebolig på.
Kort presentasjon av Husbanken
1 ”På vei til egen bolig”: neste etappe i regjeringens satsing for å forebygge og bekjempe bostedsløshet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg, 18.januar,
Bosetting Nina Gran.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
1 Roger Iversen, statssekretær KRD BE-dagene 30.mars 2005, Storefjell Nu går alt meget bedre Men fortsatt mye igjen å gjøre.
Prisdrivende effekter av lov- og forskriftsendringer fra 1997 til i dag Boligkonferansen mai 2011 Siri Ann Tellevik.
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
”Vi vandrar saman” 60 års samspill mellom kommunene og Husbanken - Veier til bedre bruk av de boligpolitiske redskapene Administrerende direktør Geir Barvik.
Statsbudsjettet 2007 Direktørmøte 12. oktober 2006 Strategidirektør Bård Øistensen.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Boliger til vanskeligstilte Husbankens nye låneordninger
Universell utforming fra ide til realitet Husbankens jubileumskonferanse Førde 3.oktober 2006 Seniorarkitekt Eli Holmefjord Clarke.
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Boligøkonomisk nettverk Utviklingen i bruktboligpriser og nybygging Oslo 26. september 2006 Irene Øyangen Husbanken.
Geir Barvik Administrerende direktør
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Bjørn Tore Hjetland, juni Ny boligmelding for Bergen
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?
Kostnader, byggesak og kvalitet Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene april.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Bolig – Den fjerde velferdspillaren
1 Lansering av program for kostnadseffektiv bygging Statssekretær Roger Iversen Byggenæringens kompetansedag Oslo 16. mars 2005.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Boligdimensjonen i omsorgsmeldingen Tilgjengelighet og universell utforming Adm. direktør Geir Barvik Husbanken.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
På vei til egen bolig i Stavanger
Boligpolitisk samhandling 5. oktober 2011 Regiondirektør Mona Liss Paulsen.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Husbanken og kommunene
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Aktuelt fra Husbanken Plankonferansen 2013.
Statsbudsjettet ”boligbudsjettet” Kunnskapslunsj 13.10, Trygve
På vei til egen bolig FEBRUAR 2007 Gunnar Sveri.
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Bruk og utvikling av Husbankens ”virkemiddelpakke”
Bærekraftig boligbygging
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Boligsosialt utviklingsprogram
På vei til egen bolig Alle skal bo selv om du har dårlig økonomi
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Utskrift av presentasjonen:

Boligmeldingen Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet KBL’s boligkonferanse 12. mai 2004

2 Et enstemmig Storting ba våren 1999 om en offentlig utredning og en stortingsmelding om boligpolitikk. NOU 2002:2 Boligmarkedene og boligpolitikken ble lagt frem 15. februar St.meld. nr. 23 ( ) Om boligpolitikken ble lagt frem for Stortinget 10. februar Boligmeldingen skal behandles av Stortinget 14. juni. Bakgrunn og fremdrift

3 Visjon: Alle skal kunne bo godt og trygt Visjonen skal nås gjennom følgende strategier: Tilrettelegge for et velfungerende boligmarked Skaffe boliger til vanskeligstilte på boligmarkedet Øke antallet miljøvennlige og universelt utformede boliger. Visjon og målsettinger

4 Tilrettelegge for et velfungerende boligmarked - status De fleste klarer seg meget bra på boligmarkedet i dag og Norge har gjennomgående svært høy standard på boliger, blant annet på grunn av satsing på eierboliger. I de siste fire årene er det årlig igangsatt om lag boliger. Prisen på boliger har imidlertid steget betydelig og saksbehandlingen av plan og byggesaker har vært for tidkrevende og for komplisert.

5 Velfungerende markeder – tiltak for å redusere kostnader Fra 2003 er det iverksatt tiltak for å forenkle og redusere saksbehandlingstiden for plan-og byggesaker i kommunen. Planlovutvalget har anbefalt og bygningsloveutvalget skal anbefale ytterlige forenklinger som vil gjøre det lettere å bygge boliger. Parallelt med fremleggelsen av boligmeldingen har en arbeidsgruppe med representanter fra næringen og offentlig sektor anbefalt at det etableres et femårig program i samarbeid mellom private og myndigheter. A rbeidsgruppens forslag vil bli fulgt opp.

6 Velfungerende markeder- kommunale utgifter til infrastruktur Uklarheter om finansiering av sosial infrastruktur gjennom utbyggingsavtaler. Planlov- og Bygningslovutvalgenes tilrådninger skal følges opp. En lovproposisjon om utbyggingsavtaler vil fremmes i løpet av høsten. Inntektssystemutvalget skal vurdere om vekstkommunene kompenseres tilstrekkelig for deres merkostnader.

7 Målretting av Husbankens boligøkonomiske virkemidler Husbankens grunnlån (oppføringslån og utbedringslån) samles i ett lån – bidrar til forenkling. Grunnlånet skal ivareta boligetablering og distriktshensyn. Regjeringen ønsker flere universelt utformede og miljøvennlige boliger. –Krav om dette for å få lån i Husbanken til nybygging eller utbedring. Startlånet – har vært en suksess – videreføres som topplån. Husbankens låneramme og utlånsrenter foreslås ikke endret.

8 Boligsubsidiene legges opp slik at de når dem som har behov for støtte. Støtte bør gis som bostøtte (konsumentstøtte) – mer målrettet enn å gi støtte som boligtilskudd (investeringsstøtte) ønsker derfor en styrking av bostøtten – areal og finansieringskravet skal på sikt avvikles gradvis nedtrapping av boligtilskuddet til utleieboliger til fordel for bostøtte. Også vanskeligstilte bør sikres en boligkarriere der målet er etablering i eierboliger. Leieboliger kan være en fattigdomsfelle. Subsidiene må utformes slik at de bidrar til størst mulig arbeidsdeltakelse. Omlegging av subsidier til sosiale utleieboliger

9 Vanskeligstilte på boligmarkedet  Kommunene har hovedansvaret for å skaffe boliger til vanskeligstilte.  Behov for nasjonaloppmerksomhet overfor enkelte grupper Boligetablering av personer med svak økonomi Forebygge og bekjempe bostedsløshet Sikre boliger til flyktninger med oppholdstillatelse Tilrettelegge tilgang på boligmarkedet for personer med nedsatt funksjonsevne.

10 Vanskeligstilte på boligmarkedet – personer med svak økonomi Eierlinjen framheves og forsterkes –Når boforhold er av noe varighet –Gir beboer sterkere juridiske rettigheter, valgfrihet og de laveste bokostnadene –Leiebolig - midlertidig Styrke startlån som etableringsvirkemiddel –Fokusere på grupper som faller utenfor ordningen –Også ved refinansiering Grunnlån –Utleieboliger –Byggekostnader –Varierte og fleksible boformer

11 Vanskeligstilte på boligmarkedet - bostedsløse Nasjonal strategi for å bekjempe bostedsløshet – ambisiøse mål! Motvirke at folk blir bostedsløse – reduksjon i antall begjæringer om utkastelser med 50 prosent og antallet utkastelser med 30 prosent Bidra til god kvalitet ved døgnovernatting – ingen skal tilbys døgnovernatting uten kvalitetsavtaler Bidra til at bostedsløse raskt får tilbud om varig bolig – maks tre måneder i midlertidig botilbud … innen 2007

12 Raskere bosetting av flyktninger i kommunene. Sikre innvandrere en boligkarriere. Introduksjonsprogrammet – lære å bo. Bostøtte for deltagere i introduksjonsprogrammet. Lov mot diskriminering på boligmarkedet. Vanskeligstilte på boligmarkedet- bosetting av flyktninger

13 Miljøvennlige og tilgjengelige (universelt utformede)boliger skal prioriteres i Husbankens låneordninger. Økt kompetanse og bedre planlegging. Bygningslovutvalget er bedt om å se på hvorvidt bygningslovgivningen ivaretar funksjonshemmedes behov godt nok. Tilskudd til kommunikasjon og kompetanseutvikling – bl.a. til å øke bevisstheten på dette området. Fokus på miljøvennlige og tilgjengelige boliger

14 Informasjon, kommunikasjon, samarbeid og desentralisering blir viktigere virkemidler i fremtiden. Husbanken styrkes som rådgivnings- og kompetanseinstitusjon – bl.a. overfor kommunene Kommunene skal styrkes gjennom økt delegering av beslutningsmyndighet, kommunikasjon og kunnskapsoppbygging Viktig å samordne statlige tiltak. RTV, Husbanken, SHD, UDI, fylkesmennene, SATS Styrke samarbeidet med frivillige organisasjoner og andre private organisasjoner. Gjennomføring av boligpolitikken

15 Regjeringens boligmelding er en videreføring av den boligpolitikk som er ført i 80- og 90-årene. Fortsatt fokus på at eierboligen er den foretrukne boform. For de fleste vil en stabil økonomisk politikk som legger til rette for en lav rente og trygge arbeidsplasser være det viktigste boligpolitiske instrumentet. De økonomiske virkemidlene bør rettes mot vanskeligstilte på boligmarkedet – følger opp fattigdomsmeldingen. Konklusjon