Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? 29.09.20081Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Integrering og evaluering av autentisk tale i spanskundervisning ved NTNU Læring rett i lomma 2010.
Idrettshall og uteanlegg Kantine
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Publisering på internett
HTML og CSS introduksjon Veiledet selvstudium Webpublisering 10. januar 2008 Monica Strand 1Webpublisering – 10. januar 2008.
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Nettsamfunnsvaner i Norge
Praktisk kommunikasjonsferdighet
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
WEB 2.0 Tor Erik Gregersen. Fremdriftsplan •Drømmen •Begrep •Kjennetegn •Treenigheten Web 2.0 •Eksempler •Konsekvenser / endringer.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Digital ferdigheter i alle fag
Barn og unges nettliv Muligheter og utfordringer i informasjonsalderen Kjetil Østereng, Høgskolen i Østfold 2007.
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Hvordan lage seg en wikispaces Gå til bestem deg for hvilket wikispaces du vil ha (public, protected, private).
Blogg og publisering på nett
Digitale tankekart i læring og undervising
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Lundi 29 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 Web 2.0. Blog, Wiki: Wiki -1/3.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Hva i all verden er det for noe rart?
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
An approach to multimodal and ergonomic nomadic services Marco Riva og Massimo Legnani.
10 tips for (betre) bruk av Fronter Terje Mølster Lynkursdag
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Digitale speilreflekskameraers mobile muligheter Av: Farah, Ingrid Elise og Veena.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Pedagogisk tekstrespons Lærarrespons på elevtekstar.
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Erfaringer med portefølje og digitale medier fra praksisfeltet - det handler om å omgjøre elevens digitale ferdighet til kompetanse for læring. Eik 2008.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Verdensveven som læringsarena fra mapper til vevsider og Blogg - Web 2.0 Kristin Læret HIVE
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Læringsressurser og verdensveven som læringsarena Mai, 2009 Førstelektor Tor Arne Wølner Høgskolen i Vestfold, avdeling for lærerutdanning
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Sandvika vgs Sandvika high school organazing the learning
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Kva er Web 2.0? Frå informasjonskilde til arena for samarbeid og kommunikasjon Brukarane lagar innholdet Sosiale nettverk Verktøy og data ligg på Internett Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Skape og dele innhold Blogging (blogger, typepad, wordpress etc)bloggertypepadwordpress Logg eller ”dagbok” på nett, lett å kommentere, Samskriving og deling Wiki (wikispaces, Wetpaint, PBwiki)wikispacesWetpaintPBwiki Google (googlepages og googledocs)googlepages googledocs Zoho (office-pakke på nett) Zoho YouTube/TeacherTube YouTubeTeacherTube deling av video Flickr deling av bilder, tagging Del.icio.us deling av nettadresser Slideshare deling av presentasjoner Podcast publisering av lydfiler RSS for åhalde seg oppdatert (Netvibes, nettlesere)Netvibes Sosial programvare (Facebook, Nettby, MySpace) Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Synkron kommunikasjon Msn Skype Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Kva er Wikispaces Verktøy for ”skriving” på Internett Lett å legge ut samansette tekstar ”Alle” kan skrive på samme dokument ”Alle” kan redigere det andre har skrive Lett å dele og skape sammen med andre – Wikipedia er eit godt eksempel på ein slik wiki Kort video om wiki: plain-english plain-english Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Wiki skole-eksempler Andre eksempler: – Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Det sosiokulturelle perspektivet interaksjon og samarbeid mellom elever betydningen av språket og andre medierande ”artefakter” (for eksempel digitale verktøy og uttrykk) “Læring dreier seg alltid om å lære å gjøre noe med kulturelle verktøy “(Roger Säljö) Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Produksjonsperspektivet (Ajer- prosjektet) Elevane konstruerer sin eigen kunnskap i samhandling med kvarandre og læraren Elevane brukar digitale verktøy til å uttrykke og dele kunnskapen med andre Elevane er kreative produsenter heller enn konsumenter av digitalt innhold Stikkord: produksjon, samarbeid og deling Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Kva vi trur på Vi trur at elevane kan lære mer i fagene ved å vektlegge eit produksjonsperspektiv i læringa Vi trur at elevane utviklar meir digital kompetanse ved å vera produsenter enn berre konsumentar av digitalt innhold Vi tror at elevene kan bli mer motiverte dersom fritidskompetansen kjem til nytte i skolearbeidet Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Ny teknologi støtter produksjonsperspektivet Kraftige, enkle og rimelige multimedia-verktøy gjør det enkelt å lage sammensatte tekster (Photo Story, Movie Maker, Audacity osv) Nye verktøy på Internett (web 2.0) gjør det lett å produsere og publisere sammensatte tekster i fellesskap med andre (Wikispaces, blogging osv) Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Gap mellom skole og fritid Internett som arena for samarbeid og deltaking er i rask utvikling Dette er en viktig del av ungdommens fritid og sosialisering, men brukes lite på skolen Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Kompetanse for framtida Brigid Barron(2004) “the discourse has rapidly shifted from a concern about who has access to new information technologies to who will have the knowledge that will position them to design, create, invent, and use the technologies to enhance their personal lives and social worlds” ( David Buckingham (2006): Media literacy involves «writing» the media as well as «reading» them Terje Mølster, høgskolen i Hedmark

Ivan Illich og Web 2.0 Illich forestilte seg ein verden der folk lærer mest av kvarandre heller enn av ekspertar og at informasjon skulle vera tilgjengeleg overalt når som helst Illich snakka om “tools for conviviality” (1971) “Convivial tools are those which give each person who uses them the greatest opportunity to enrich the environment with the fruits of his or her vision” Terje Mølster, høgskolen i Hedmark