Www.nifustep.no NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kvalitetsreformen møter virkeligheten – pedagogiske endringer, studiefrafall og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye studiehverdagen: virkninger av Kvalitetsreformen Innlegg på nasjonalt studieveilederseminar.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Tilfredshetsundersøkelen 2009 Campusstudenter. REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST Tilfredshetsundersøkelsen spørsmål delt inn i fire tema:  Faglige.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Bedre læringsmiljø og større læringsutbytte etter Kvalitetsreformen? Elisabeth.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Karakterer – hva gjør de i andre land? Noen eksempler
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
Undervisnings- og vurderingsformer
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Ny episode av gjennomføring og frafall
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kvalitetsreformen møter virkeligheten – pedagogiske endringer, studiefrafall og studiestabilitet Elisabeth Hovdhaugen NIFU STEP

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Utgangspunkt – ”studentene skal lykkes” Virkemiddel:  Fastere programstruktur  Mer oppfølging  Bedre studiefinansiering  Lærestedene får betalt per studiepoeng/kandidat Raskere gjennomstrømning  Mindre frafall  Lavere andel som er forsinket  Studentene bruker mer tid på studiene Økt læringsutbytte?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Problemstillinger Pedagogiske endringer Endringer i førsteårsfrafallet Endringer i studiepoengsproduksjon Endringer i forsinkelse Endringer i tidsbruk på studier Karakterer og strykprosent

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Datamateriale Personalsurvey om holdninger til Kvalitetsreformen, utvalg ansatte ved universiteter og høgskoler gjennomført i begynnelsen av 2005, svarprosent: 60,3% Data fra SSBs levekårsundersøkelse blant studenter, gjennomført våren 1998 og Representativt utvalg studenter på alle nivå. Førsteårsfrafall: registerdata fra SSB. Uttrekk basert på definisjonen Nye studenter (førstegangsregistrert i høyere utdanning) høsten 1999 respektive høsten Kun studenter på lavere grad. Stud.mag.-undersøkelsen, årlig undersøkelse om studenttilfredshet ved ulike fag/programmer. DBH: data på studiepoengsproduksjon Karakterer: data fra LIST (LedelsesInformasjon og STatistikk). Database utviklet av USIT, Universitetet i Oslo. Studieadministrativt system utviklet for læresteder.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kvalitetsreformen som en effektivitetsreform UNIVERSITETHØGSKOLERTOTALT Kvalitetsreformen vil bidra til å øke produksjonen av studiepoeng 79 Kvalitetsreformen vil medføre mer bruk av tid på undervisning og mindre tid til forskning Kvalitetsreformen er primært en effektiviserings- og styringsmotivert reform Kvalitetsreformen er primært en pedagogisk motivert reform Kvalitetsreformen vil bidra til å senke nivået på høyere utdanning i Norge Andel som sier seg sterkt enig eller enig i følgende påstander (N=1983)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Pedagogiske endringer Halvparten av de spurte har endret undervisningen sin. UniversiteterHøgskolerTotalt Ja, store endringer Ja, middels store endringer Nei, små endringer Nei, ingen endringer 978 N= Har innføringen av kvalitetsreformen medført endringer i din undervisning?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Endringer i undervisning, universitetsfag

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Endringer i undervisning, høgskolefag

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Type endring i undervisningen UniversitetHøyskoleTotalt (N) Skriftlig tilbakemelding til studentene (682) Veiledning (643) Eksamensarbeid (591) Seminarundervisning (364) Forelesninger (134) På hvilke områder har undervisningen endret seg? Andel som svarer klart mer enn tidligere.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Endring i eksamensordninger, universitetsfag

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Endring i eksamensordninger, høgskolefag

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Hva har endret seg mest når det gjelder eksamensordning? UniversitetHøyskoleTotaltN Flere mindre prøver underveis i studiet Mappevurdering i stedet for en større avsluttende eksamen Mappevurdering kombinert med en større avsluttende eksamen Prosjektoppgaver kombinert med en større avsluttende eksamen Prosjektoppgaver i stedet for en større avsluttende eksamen Færre større prøver Diverse annet Sum

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Store pedagogiske endringer Kvalitetsreformen har ført til større endringer enn en kunne ha forventet ut fra internasjonal forskning. Sentrale pedagogiske endringer etter KR  Mer tilbakemelding og oppfølging  Mer obligatorisk skriving  Større variasjon i vurderingsformene Mulige uintenderte effekter  Overbelastning som fører til minimumsstrategier  Nedprioritering av ikke-obligatorisk arbeid  Mindre lesing av pensum  Overbelastning for de vitenskapelig ansatte, mer undervisnings- og vurderingsarbeid

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Endringer i studentmassen En noe mindre andel av studentene studerer ved et universitet, det er en litt større andel som er student ved en privat høgskole, ellers stabilitet. Studentene har i gjennomsnitt blitt eldre, gjennomsnittsalderen blant nye studenter i 2003 er 24,3 år, mens den var 23,1 år i Større andel deltidsstudenter, først og fremst ved de statlige høgskolene. Større andel har arbeid ved siden av studiene. I 1999 hadde over halvparten ikke arbeid, i 2003 er det 36 prosent som ikke har arbeid. Studentene har høyere inntekt i 2003, sammenlignet med 1999.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel som fortsatt er ved samme lærested etter første studieår, etter lærested de begynte ved

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel som har sluttet i høyere utdanning etter første studieår, etter lærested de begynte ved

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel som fortsetter ved et universitet etter første studieår, etter universitet de begynte ved Endring: 10 %- poeng

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel som fortsetter ved samme universitet etter første studieår etter universitet de begynte ved Endring: 15 %- poeng

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel som har sluttet i høyere utdanning etter første studieår, etter universitet de begynte ved

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Mobilitet mellom universitetene, andel som bytter til et annet universitet, etter universitet de begynte ved

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel studenter i frie fag som slutter i utdanning etter første studieår, etter universitet de begynte ved

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel som er i samme utdanning etter et år, etter høgskoleutdanning

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Beregnet sannsynlighet* for å slutte etter et år, etter sosial bakgrunn * Sannsynligheten er beregnet for kvinnelige universitetsstudenter, som er 19 år, som har norsk bakgrunn, som kommer fra et annet fylke enn lærestedet, som har en årsinntekt på mindre enn kr og som ikke er i arbeid.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Beregnet sannsynlighet* for å slutte etter et år, etter alder *Sannsynligheten er beregnet for kvinnelige universitetsstudenter, som har norsk bakgrunn, som kommer fra et annet fylke enn lærestedet, som har foreldre med grunnskoleutdanning, og som ikke er i arbeid og som har inntekt inntil kr

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Studiepoengsproduksjon, DBH-data

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Endringer i studieintensitet og studienivå studenten sikter på Noe større andel heltidsstudenter som ønsker lang utdanning Nedgang i andel deltidsstudenter på lavere grad ved universitetene, økning i andel ved statlige høgskoler. Annen type deltidsstudenter etter kvalitetsreformen? HeltidsstudentDeltidsstudent Inntil 2,5 års studier4,37,711,929,2 3-4 års studier50,442,545,737,0 Mer enn 4 års studier45,349,842,433,8 N=

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel som følger normert studieprogresjon Liten økning i andel som følger normert studieprogresjon etter Kvalitetsreformen ved universiteter og statlige høgskoler. Nedgang i andel som følger normert studieprogresjon ved vitenskapelige høgskoler kommer av at en like stor andel (45 prosent) sier at de tar mer enn 30 sp/semester.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Forsinkelse, SSBs levekårsdata Ingen endring i andel forsinkede heltidsstudenter Nedgang i andel som er forsinket bland deltidsstudenter – sannsynligvis mer enn effekt av at det er en annen type deltidsstudenter etter Kvalitetsreformen. Ingen forskjell i andel forsinkede blant de som har arbeid og de som ikke har arbeid. Effektene av endringer i andel som er forsinket vil kunne komme senere, når alle de som var forsinket før reformen ble innført er ferdige med studiene.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tidsbruk til studier før og etter reformen, timer (stud.mag.-data) Nedgang i tid brukt på undervisning gir noe økning, men ikke tilsvarende økning i tid brukt på selvstudier.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid brukt på studier (SSBs levekårsdata) 1998UndervisningSelvstudierGrupperTotalt Universitet, lavere grad 10,614,41,426,9 Universitet, høyere grad 10,616,81,430,5 Vitenskapelig høgskole 16,913,11,832,9 Statlig høgskole 18,59,61,629,8 Alle 15,911,61,529,6 2005UndervisningSelvstudierGrupperTotalt Universitet, lavere grad 9,716,31,627,7 Universitet, høyere grad 10,517,71,532,0 Vitenskapelig høgskole 14,216,52,233,9 Statlig høgskole 15,011,91,729,3 Privat høyskole 14,211,71,728,1 Alle 13,113,81,729,5

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel selvstudier av total studietid Universitet, lavere grad0,540,59 Universitet, høyere grad0,55 Vitenskapelig høgskole0,400,49 Statlig høgskole0,320,41 Økning for alle grupper unntatt høyere grads studenter ved universitetet. Inneholder begrepet selvstudier det samme i dag som det gjorde før reformen? Mulig at selvstudiene har endret karakter, fra selvstendig lesing til mer arbeid i gruppe og oppgaveløsing og –innlevering.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid brukt på arbeid blant studenter Studenter ved statlige høgskoler bruker mer tid på arbeid etter kvalitetsreformen. Arbeid ved siden av studiene inntil 10 timer per uke har ingen påvirkning på tiden brukt på studier. Det er like stor andel forsinkede blant de som har arbeid og de som ikke har arbeid. Over halvparten av de som jobber ved siden av studiene sier at jobben er svært eller noe relevant. Arbeidsmengden er størst blant de som har relevant jobb. Studenter ved statlige høgskoler som har relevant jobb arbeider 21 timer per uke i gjennomsnitt, sammenlignet med 12 timer for de som irrelevant arbeid.

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Karakterer Karakterer måler både innsats og kvalitet på studentens prestasjon (studentens kunnskapsnivå og faglige dyktighet), men samtidig måles også evner og talent. A-E skalaen har vært i bruk siden høsten 2003, men noen fag innførte den tidligere (bla juss). Stabilitet i bruken av skalaen over tid, men…  Det er fagforskjeller, ulike bruk av skalaen i ulike fag  Forskjeller mellom læresteder i bruk av skalaen innen samme fag

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Karakterfordeling A-F ved universiteter og høgskoler, lavere grad

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Karakterfordeling A-F ved høgskoler 2004/05, etter studium

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Karakterfordeling A-F ved universiteter 2004/05, etter studium lavere grad

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Karakterfordeling A-F ved universiteter 2004/05, etter studium høyere grad

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Strykprosent Nedgang i strykprosent de siste par årene, som begynte før Kvalitetsreformen. I mange fag har strykprosenten stabilisert seg etter reformen. Fagforskjeller, det er ikke nedgang i alle fag.  Eks: nedgang i strykprosent på HF og SV, men ikke på mat-nat ved universitetene. Strykprosent som mål på kvalitet i utdanning:  Høy strykprosent kan innebære at sensorer setter høye krav, bare de flinke består og det er høy kvalitet på utdanningen.  Men høy strykprosent kan også være en effekt av dårlig undervisning, det vil si lav kvalitet på utdanningen. Mange ulike forhold som påvirker både karakterer og strykprosent – inntakskvalitet, tidsbruk, læringsmiljø

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Oppsummering Ser i liten grad endringer ennå:  Førsteårsfrafallet er like høyt som tidligere.  Fortsatt like mange som er forsinket blant heltidsstudentene.  Totaltiden studentene bruker på studiene har ikke endret seg. Noen positive trekk:  Studentene får mer oppfølging og tilbakemelding  Økning i studiepoengsproduksjonen  Større andel følger normert studieprogresjon  Mer tid brukt på selvstudier Vanskelig å si noe om effekter i læringsutbytte. Mulig at det ennå er for tidlig å se effekter av reformen på gjennomstrømning.