Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning
Innhold Nasjonalt råd for teknologisk utdanning Rolle, aktuelle saker, innspill? Generelle betraktninger om NOKUT- evalueringen Samarbeid i sektoren – institusjon og fag Eksempler
Nasjonalt råd for teknologisk utdanning Viktig talerør og høringsorgan overfor Myndigheter, øvrig UH-sektor, næringsliv + Høgskoler og universiteter Ingeniørutdanning, sivilingeniørutdanning, master i teknologi Aktuelle saker NOKUT-evalueringen Økonomi i MNT-utdanningene Rammeplan og studietilbudene Rekruttering og gjennomstrømning Karaktersaken Kvalitetsrammeverk Publisering M.m
Generelle betraktninger om NOKUT-evaluerinen ”Norsk ingeniørutdanning holder mål” - med hvilken margin? Evalueringen for snill? - kunne ønsket mer tydelige tilbakemeldinger - vil den gi ekstra ressurser til utdanningene? Selvevalueringene er vektlagt sterkt Har vi vært for snille i våre egne vurderinger? De generelle anbefalingene er trolig de beste (les også hovedrapporten) Hvordan blir oppfølgingen fra departementet /politisk ledelse?
Generelle anbefalinger fra NOKUT-komiteen Forbedre undervisningskvaliteten Med hvilken medisin? Det må tilføres nye ressurser… For å få opp forskningsaktiviteten/forskningsbasert undervisning Mer prosjektbasert undervisning – flere lærere, mer egnede lokaler Oppdaterte og funksjonelle laboratorier Internasjonalisering – kvalitet og relevans Matematikk Karakterkrav? Grunnlag fra vgs
Antall registrerte ingeniørstudenter høsten 2006 HiB HiO HiST UiS UiA HiN HiT HSH HiV HiØ HiÅ HiBU HiG HiTØ HiSF
Studentgjennomstrømning på normert tid – kull Snitt = 44% HiB HiBU HiG HiN HiO HiST HiT HiTØ HiØ HiÅ HiSF HSH HiV UiA UiS HiSF med 37 studenter
Forholdstall studenter per faglig tilsatt
Samarbeid i ingeniørutdannings-Norge Universiteter i 2009 UiA – UiS – HiTØ(UiTØ) Planlegger universitet 2015? HiO – HiB – HiG Samarbeidsallianse 2010 HiØ–HVE–HiBU–UMB Samarbeids- nettverk HSH – HiB – HiSF (+ UiB) HiST HiT HiÅ HiN ?
Anbefalinger i NOKUT-evalueringen Nasjonalt samarbeid – betydelig potensiale! Regionalt samarbeid Nettverk, allianser, sammenslåing, arbeidsdeling, mot universitet… Samarbeid om kompetanse Utveksling av faglig personale, fjernundervisning, nettbaserte løsninger, FoU-prosjekter m.m Faglige nettverk for mer enhetlig å vurdere/evaluere sluttkompetanse, sensorsamarbeid m.m Avtakerundersøkelser Samarbeide om opplegg Akademisk kontakt Stabil, faglig kontakt for faglig utvikling, benchmarking m.m
Samarbeidsavtale – HiB og HiSF Avtale inngått i 2005 Renate-midler i 2006 Skapt ro rundt ingeniørutdanningen i Førde Hovedtrekk i avtalen: Samarbeid innen elektroretningene. Kan starte i 1.-klasse i Førde, garantert plass 2. året på en retning på HiB Samarbeid om forkursrekruttering Sensorsamarbeid S&F-dag i Bergen for S&F-studenter ved HiB Lærerutveksling Samarbeid om internasjonale avtaler
TeknoVest Teknologiutdanning på Vestlandet – bachelor + master Samarbeid fra Stavanger til Ålesund Fra 2006 Renatemidler i Midler fra Sparebanken Vest i 2007 I hovedsak rekrutteringssamarbeid, men med et større potensiale Egen studiekatalog + teknovest.no Skolebesøk Informasjonsmateriell Verdifull møteplass
Høgskolen i Buskerud (HiBu) Høgskolen i Vestfold (HVE) Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) Høgskolen i Østfold (HiØ) Utdanningspilot: Oslofjord school of Engineering Pilot med årsbudsjett på 2 mill kr Prosjektleder på heltid (fra HVE) Et eksempel…
Oslofjord school of Engineering Ca 1100 ingeniørstudenter Ca 300 sivilingeniørstudenter Ett fagmiljø 2010, ett opptak til en teknologisk utdanning på 4 studiesteder Studentene har studierett ved alle institusjonene Rektorene er pådrivere i forståelse med fagmiljøene