Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Studieforberedende utdanningsprogram
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
TETT PÅ DET DU TRENGER! 19 bachelorutdanninger, 15 masterstudier.
Industribachelor – Y-vei
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Studietilbud Drammen  Sykepleierutdanning - Bachelor - 3 år  Radiografutdanning - Bachelor - 3 år  Visuell kommunikasjon - Bachelor – 3 år  Allmennlærerutdanning.
Y-vegen !.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Landsorganisasjonen i Norge
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Y-VEI(en) erfaringer og bakgrunn Tekna - etatsforeningen for høgskolenes fagmøte M/S Kronprins Harald 28. – 30. mars 2006 Trond Clausen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Oslo kommune Vann- og avløpsetaten Næringens (VAVs) behov og forventninger til framtidens byggstudent Seminar i regi av Næringslivsringen februar.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Rekruttering! Og hvem vil ta over arven.. Hvorfor bekymre seg om den type ting i 2014?
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Forkurs, TRES og Y-veien
Litt historie om Y-veien
Noen erfaringer fra NTNU ?
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Prodekan bachelorutdanning IV
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?

Svar Øk inntakskravet tilstrekkelig Doble tildelingen Øk kontakten mellom lærer og student (Når det er lite sement, blir sekkene lettere, men til samme pris)

Gjennomførte tiltak Øke antall varer i hyllene (øke antall studieretninger) Øke tilbudet om internasjonale studier Økt tilbud om masterutdanninger Økt kontakt med praksisfeltet

Mulige tiltak Senke opptaksgrunnlaget Heve opptaksgrunnlaget Universitetsstatus Øke kvaliteten på undervisningen Mer forskning og utvikling

Øke antall varer i hyllene (øke antall studieretninger) Dette har ikke hatt den ønskede effekt. Studentene bestemmer seg først for å bli ingeniør, deretter for program (maskin, elektro, bygg, data,...). Dette bygger utelukkende på opptelling, og kan være feil.

Øke tilbudet om internasjonale studier Det er faktisk slik at vi har fått noen nye studenter pga. at mastergraden i Systems Engineering har delvis undervisning i New York. Generelt gir internasjonalisering et inntrykk av soliditet, og kanskje et godt omdømme?

Økt tilbud om masterutdanninger Dette rekrutterer, absolutt. Det må være kvalitet over mastertilbudet Det bør kanskje legges inn femårige integrerte løp (dvs. at studentene søker og tas opp til masteren fra dag én)

Økt kontakt med praksisfeltet Masteren i Systems Engineering går over tre år med lønn og arbeid i bedrift: 60 studenter (mange) Vi har fireårig bachelor i automasjon med 50% lønn fra bedrift, 18 studenter i år uten markedsføring (Y-vei) Starter opp på IB maskin neste år

Senke opptaksgrunnlaget Vi har prøvd forkurs, tress, Y-vei og andre kreative løsninger. Ingeniørutdanning skal bygge på realfag, og derfor må inntakskvaliteten opprettholdes. Så lenge dette oppfylles, vil rekrutteringen ikke påvirkes. Hvis det ikke krever noe å komme inn, vil ingeniørutdanning bli mer avhengig av konjunkturene

Heve opptaksgrunnlaget Kanskje kan studiet bli mer populært da? Eksklusivitet tiltrekker! Vi må ha tak i de studentene som velger å ikke begynne på NTNU Vi må få en høy stjerne

Universitetsstatus Universitetsstatus og universitetsvirke vil nettopp føre til at ingeniørutdanning hever sin status og blir mer ettertraktet Dessuten vil mer forskning gi bedre ingeniører og mer innovasjon og nyskapning

Øke kvaliteten på undervisningen Ryktene går... De gode studentene vil ikke ha ferie og fritid, de vil lære. De beste studentene velger de institusjonene med det beste ryktet Kvalitet betyr ikke nødvendigvis mer undervisning, men det er ofte sammenheng...

Mer forskning og utvikling Dette er enda et tiltak for å øke statusen ved institusjonen Gode forskere er entusiastiske lærere, avhengige av studenter Gode forskere henter lass med disipler, og slike vil vi ha

Tilslutt Rekruttering starter senest i VGS Vi vil bare ha de gode studentene, vi skal ikke lure inn de andre Studenter med yrkesfaglig utdanning tar igjen manglende teori ved høy arbeidsmoral

Rekruttering av vitenskapelig personale Tid til FoU Utplassering (også av ledere) Opplys om at vi har lønn for 10 mnd., resten må vi skaffe selv Spesialisering Faglig ledelse