Allmøte, UV-fakultetet, 4.5.2011 IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging 4.5.2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
IHR-Studier Rapportering 1. mai 2011 Endelig versjon.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Veileder for risikovurdering
Lederutvikling hos USIT
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
IHR – Studier Status – videre arbeid med prioriterte områder og ”andre mindre tiltak”
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier - med dokumentasjon.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar Leangkollen sept 2011.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
IHR-Studier Mal rapportering 1. mai 2011 Versjon til Implement forut for workshop 27. april.
IHR-Studier Mal rapportering 1. mai 2011 Versjon til Implement forut for workshop 27. april.
IHR – Studier Stockholms universitet – Jenny Nornes.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse Be arbeidsgruppelederne samle sammen tall: –Overordnede volumtall for de ulike feltene –Identifisere.
IHR – Studier Status – videre arbeid Foreløpig organisering H11 Plangruppe IHR-studier: Leder: Jenny Nornes (SV/STA) Plangruppedokumentarist:
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
IHR-studier og erfaring med Lean
UTKAST Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier Hovedfokus: høst 2011.
IHR-studier SFB-Workshop 2: 10. juni 2011 Rom 754 Eilert Sundts hus.
IHR-studier Workshop februar 2011 Vettre Hotel.
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
Hva er IHR – Studier? Sommer Hva er målet med IHR-prosessen? UiO skal videreutvikle en effektiv og profesjonell forvaltning og administrasjon som.
IHR – Studier Hva er gjort? Hva skjer fremover?
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
IHR – Studier Oppstartseminar, Leangkollen
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
12. mai 2016 Allmøte USIT.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Rolle og ansvar som SPA Prosess
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Presentasjon for Studiekomiteen
Studieledernettverket 15. februar 2019
Studieseksjonen ved UV
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Administrative fellesløsninger
Utskrift av presentasjonen:

Allmøte, UV-fakultetet, IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging

IHR-nettsider Ved UV: ansatte/arbeidsstotte/utvikling/ihr/ ansatte/arbeidsstotte/utvikling/ihr/ Ved UiO:

IHR-studier: Organisering og ressursbruk Admin. ledere Monica Bakken, STA (leder) Bård Kjos, UV Gudleik Grimstad, SV Knut Heidar, SV Andreas Lund, UV Frederik Helland (student UV) NN (Student SV) Siri Høgseth (tjenestemannsorg) Ca 1 time annenhver måned (+ evt forberedelse) Admin ledergruppe: ca 1 time annenhver uke (+ evt forberedelse) Jenny Nornes, SV (leder) Anne Marthe Gibbons, STA Line Sletten, UV Camilla Thorkildsen, SV Kristin Fossum Stene, STA Karianne Myrholen, UV Ca 1 time per uke (+ evt forberedelse) Jenny: 50% Anne M: 40% Referansegruppe: Nettverket for administrative studieledere Koordinerings- gruppe Plangruppe Beslutter Forbereder og anbefaler

Bestilling til gruppene Til 1. mai skulle gruppene levere en overordnet kartlegging, der man blant annet skulle se på: Hvilke hovedprosesser som inngår Utkast til prioriteringer Forslag til ”quick wins” Hypoteser om utfordringer Vurdere brukerperspektivet

Verdistrømmer og verdistrømskategorier KategorinavnVerdistrøm Eksamen og kvalifikasjon Planlegge/gjennomføre eksamen Dokumentere kvalifikasjon Opptak Opptak gjennom NOM (samordna opptak) Lokalopptak Studentmobilitet Studentinformasjon og -oppfølging Studie-/studentinformasjon på web Muntlig studie-/studentinformasjon/veiledning Rekruttere studenter Saksbehandling som en del av oppfølging av studenter Faglig-sosial oppfølging av studenter Undervisningsstøtte og -admin Administrere undervisning Håndtere praksis Kvalitetssikring og forvaltning av studier Kvalitetssikre studier Drive forvaltning innenfor studier Forvalte emner Forvalte studieprogram Forvalte og følge opp regelverk Rapportere Styre ressurser Eksterne relasjonerFølge opp/betjene eksterne relasjoner

Oppgaver i fase 1 Vårt primærfokus har vært å prioritere verdistrømmer (hovedprosesser) der vi mener det er potensial for mindre ressursbruk og/eller økt kvalitet. I vår prioritering har våre kvalitative vurderinger telt noe mer enn kvantitative vurderinger Kvantitative vurderinger: Sett spesielt på verdistrømmer med høyt og lavt volum på minst to nivåer. –Høyt volum (særlig på instituttnivå) betyr at evt endringer vil kunne få stor påvirkning i organisasjonen –Lavt volum må vurderes spesielt ift hensiktsmessighet med organisering på flere nivåer Kvalitative vurderinger: Foretatt vurderinger og utarbeidet hypoteser om forbedringspotensial basert på kartlegging av verdistrømmer. Eksempler: –identifisering av kompliserte arbeidsprosesser –lange ventetider –overproduksjon av f.eks notater og fremlegg –uhensiktsmessig arbeidsdeling –

Kartlegging Innhenting av data har foregått på følgende måter: 1.Plangruppeseminar (+ komplementær kompe- tanse) med noe metodeopplæring, definering av verdistrømmer og kvalitativ kartlegging Resultat presentert for referansegruppen. 2.Innhenting av årsverksfordeling av studieadministrative stillinger fordelt på de 20 definerte verdistrømmene. a.Utarbeidet nettskjema b.Administrative ledere ved UV, SV og STA bedt om å kartlegge ressursbruk per verdistrøm på sin enhet 3.Uthenting av DBH-data for å kartlegge studiepoengsproduksjon. 4.Resultater sammenstilt og foreløpig anbefaling utarbeidet i plangruppen. Konsulenthjelp Lean-metodikk

Årsverk per verdistrømskategori

Sammenstilling av kartleggingene Kvantitativt: Sett spesielt på verdistrømmer med høyt og lavt volum på minst to nivåer. Kvalitativt: Foretatt vurderinger og utarbeidet hypoteser om forbedringspotensial basert på kartlegging av verdistrømmer. Kriterier for foreløpig prioritering: –Kvalitative og kvantitative prioriteringer må sees i sammenheng –Høy score på både foretatt kvalitativ og kvantitativ kartlegging. I tillegg igangsettes noen områder der vi mener vi kan gjøre forbedringer med små og enkle midler raskt Bruk av informasjonssystemer skilles ikke ut som egen verdistrøm, men kartlegges ifm hver enkelt verdistrøm

Overordnet hypotese IHR-studier -potensial og retning Standardisering og brukerorientering –Mer samarbeid på tvers. Legge til rette for/forsterke kultur for slikt samarbeid. Videreutvikle eksisterende samarbeidsrelasjoner via nettverk, erfaringsutveksling –Forenkling av rutiner og prosesser –Redusere sårbarhet/risiko i tilgjengelig kompetanse spesielt ved små enheter og ift komplekse saksfelter –Minimere mengden dobbeltarbeid –Avklare hensiktsmessig arbeidsdeling mellom nivåer – særlig der det brukes veldig lite ressurser på til dels kompliserte saksfelter –Synliggjøre brukerperspektivet i verdistrømmene –Avklare servicenivå: særlig på områder der hensynet til ulike brukerperspektiver kan kollidere med hverandre og med administrativ ressursbruk

Anbefaling fra IHR-studier Forslag til verdistrømmer som bør prioriteres, i rangert rekkefølge: 1.LOKALOPPTAK 2.STUDENTMOBILITET (INKL GODKJENNING/INNPASSING) 3.PLANLEGGE/GJENNOMFØRE EKSAMEN 4.ADMINISTRERE UNDERVISNING

Forslag til ”Quick wins” for studieadministrasjon Arbeidsfelt/-områdeBeskrivelseKommentar Godkjenning og innpassingSmå enkle grep: tilrettelegge for arbeidsstuer og økt samarbeid/erfaringsutveksling på tvers. Mål: korte ned ventetid for studenter Ansvar: STA StudiekvalitetsrapportenForenkling, redusere gjennomløpstid, fokusere på det som gir relevant styringsinformasjon, ta inn som en del av tertialrapporteringen. Mål: Forenkling Ansvar: STA Opptak til selvfinanseriende bachelorstudier (SFB) Forenkling, redusere admin ressursbruk ved å gjennomgå arbeidsflyten og se på hensiktsmessig arbeidsdeling mellom de involverte Mål: Forenkling Ansvar: STA Rombooking utenom FinnRomMål: Redusere feil, finne frem til en hensiktsmessig arbeidsfordeling mellom om å involverte parter Ansvar: STA og TA Etter- og videreutdanningI første omgang: Synliggjøre ressursbruk i ulike organisasjonsmodeller for arbeidet med EVU Det er enighet om i tillegg å prioritere noen utvalgte tiltak som vil gi mer direkte effekt for studenter og vitenskapelig ansatte. Dette vil gjøres i tett dialog med disse brukergruppene.

Spørsmål? Innspill? –Til selve prosessen? –Har du gode tips til forenklinger og forbedringer? Ikke nøl med å ta kontakt på dersom du kommer på ting i etterkant av

Litt om metodikk I fasen med grovkartlegging har vi benyttet en metodikk kalt LEAN.

Prosessoptimering 5 prinsipper Identifisere brukerverdi Kartlegge verdistrømmer Skape flyt Forbedre styringsprinsipper Gjennomføre forbedringer fortløpende

Prosessoptimering 7 former for ”sløsing” Unødvendig bevegelse (person) Ventetid (person) Transport (saken) Lager/bunker (saken) Feil (generelt) Dårlige prosesser (generelt) Overproduksjon (generelt)

Mer detaljert kartlegging av verdistrøm Først definerer man kunden/bruker. Hva er starten av verdistrømmen og hva er sluttresultatet? Så skaffer man seg en oversikt over de ulike prosesstrinnene i verdistrømmen Deretter ser man på hvilke oppgaver som gjøres under hvert trinn (helt ned på detaljnivå)

Mer detaljert kartlegging av verdistrøm Hvor lang tid bruker en sak gjennom? Hvor mye av denne tiden er tid som brukes til å arbeide med saken? Hvor er det ventetid, hvor danner det seg bunker?

Design og implementering av ny verdistrøm Så kan man begynne å designe en ny verdistrøm Man bruker da de fem prinsippene, og man ser etter ”sløsing”. Deretter implementerer man den nye løsningen. Man finner ikke en perfekt løsning, så en viktig del av dette er å fortsette prosessen

Kontinuerlig forbedring Det er de som arbeider med en oppgave som vet best hvordan den gjøres, og kan se mulige forbedringer. Innspill må derfor fanges opp og følges opp systematisk Nyttig å få en oversikt over hva man faktisk gjør, og få innsikt i hvordan det man gir fra seg brukes videre i evt videre behandling. ”Sunn fornuft satt i system”