FELLES MISSIONSFORSTÅELSE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
Advertisements

De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hvordan berede grunnen for de gode………
Traumebevisst praksis
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
«Brain Based Parenting»
IKT Orkide Ledelse og Skole
ABC-REGNSKAP HOS TELENOR NORDIC ABCFORUM 18 SEPTEMBER 2008
ABC – D el 2 Styringspakken
Handlingsplan strategisk HR
Evaluering av studiekomiteen, Gro Bjørnerud Mo Studiedekan HF.
Karmøy brann- og redningsvesen
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Å møte unge som lever i frykt
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering
Standardisering – hvorfor det?
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Definere og velge hovedmål og delmål
Brukererfaringer med nødnett
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Kommunikasjonsavdelingen
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
PKI-anskaffelse Leverandørmøter mars Agenda leverandørmøter – Velkommen, kort presentasjonsrunde – Kort presentasjon av prosjektet (10 min) – Kort.
Trivsel på jobb - Utfordringer - Trygghet -
Kommunal beredskapsplikt
Nøklene til handlingsrommet
Framtidens brann- og redningsvesen
12. mai 2016 Allmøte USIT.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Nasjonal beredskap Erland Røed Kartverket «Buskerudmodellen»
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Beredskapsorganisering knyttet til selvangivelsesperioden
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Porteføljestyring – hva er det?
Kasusformulering i kognitiv rehabilitering
Operativ lederutvikling Organisasjon og ledelse
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Larvik - årets kulturkommune?
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

FELLES MISSIONSFORSTÅELSE - avgjørende for effektivt samvirke ved krisesituasjoner? Tusen takk for invitasjonen. Jeg er veldig glad for å få anledning til å holde et innlegg her på 112-dagen i København. Det faktum at FSB, sammen med relevante politikere og nødetater viser at man har en bevissthet rundt felles samvirke, samarbeid og kanskje også missionsforståelse. Jeg skal i mitt innlegg, ut fra et Norsk perspektiv, forsøke å presentere noen forutsetninger som jeg mener er avgjørende for felles misjonsforståelse både ved kriseledelse og redningsinnsats. Bjørn Bjelland, MSc. Assisterende ambulansesjef Oslo universitetssykehus HF

Felles, mentale modeller både taktisk og strategisk..... Mange av våre beslutninger, i alle fall i en profesjonell sammenheng, har sin bakgrunn i egen kompetanse og erfaring. Norske redningsetater benytter forskjellige, manualbaserte prinsipper og systemer for taktisk ledelse. Disse systemene har utviklet seg sektorspesifikt over flere år, gjerne basert på lokale initiativ. Dette innebærer i praksis at den redningsetat som først ankommer skadestedet har en annen tilnærming til ledelse, organisering og kommunikasjon enn de etater som kommer etter. Min hypotese er at nødetatene bør etablere et sett av felles mentale modeller, både på taktisk og strategisk nivå, for at man skal ta riktige beslutninger i en krisesituasjon. Men har vi et rammeverk for å etablere slike modeller? Det er nemlig kvaliteten på våre beslutninger som avgjør om utfallet av de vurderingene vi gjør og de ordre vi gir, ender med suksess eller fiasko. Felles mentale modeller BESLUTNING Gjenkjennbare mønstre og strukturer

FELLES MENTAL MODELL OG TAKTIKK? STRATEGI Departement(er) STAB Nødetater Helseforetak Direktorater INNSATS Dette er en forenklet modell av nivåene som er involvert ved krisehåndtering Nødetater rykker ut og håndterer situasjonen. Det er disse som har førstehåndsinformasjon. Staber settes – enten i etatene eller også oppover i nivåer. Målet er å supportere aktørene ute og ta beslutninger frem i tid. Dersom hendelsen er veldig stor og involverer mange sektorer må myndighetene involveres for å planlegge og beslutte frem i tid. Men har man det samme virkelighetsbildet? Erfaringer og rapporter viser at virkeligheten ikke er like enkel som denne modellen. Kan en felles tilnærming være en mulig løsning?| FELLES MENTAL MODELL OG TAKTIKK?

Strategisk vs. taktisk - er det noen forskjell? Operativt nivå har behov for teknisk og prosedyrestyrt kompetanse Strategisk nivå har behov for kompetanse som legger grunnlag for helhetlig tenkning på et overordnet nivå Felles, faglig språkplattform innen offentlig krisehåndtering - vi må snakke og forstå det samme språket Felles skadestedstaktikk for redningsetatene bør være første skritt i retning av bedre samhandling, samvirke, risikoreduksjon og beslutningstaking. DET MÅ ETABLERES ETT FELLES SAMVIRKEFAG FOR NØDETATENE I Norge er beredskap og krisehåndtering forankret i fire beredskapsprinsipper: ansvar, likhet, nærhet og samvirke. Liv og helse skal ha første prioritet. For at beslutningstakere skal forstå mekanismene i en krise – og de utfordringer som oppstår – må man etablere felles mentale modeller, felles faglig språkplattform. Dette gjøres best ved å etablere en felles taktikk for de etater som skal løse kriser slik at man kan få til et sektorovergripende samvirke. Og opplæringen i denne taktikken bør gjøres via et felles SAMVIRKEFAG. Dette faget bør implementeres i alle grunnutdanninger til personell som skal arbeide med redningstjeneste. Det er nemlig gjennom kompetanse man bygger evne til god beslutningstaking!

Det er både et krav og en forventning at alle aktører skal samvirke ved en krise. Men hvor enkelt er det egentlig uten et felles rammeverk? Norsk redningstjeneste, og i alle fall norsk helsevesen, benytter i en forvaltningsbasert styringsmodell. Men nødetater er i sin natur høypålitelighetsorganisasjoner som MÅ fungere når krisen er et faktum. Ville det være en ide at våre etater heller benyttet risikostyring som basis for sin organisering. Slik man har gjør i luftfarten, olje- og gass og kjernekraft? Vil det gi bedre muligheter for en felles misjonsforståelse? Det er slik at de etatene som skal samvirke ved kriser har sin egen taktikk – sånn må det nødvendigvis være for at de skal kunne levere på sitt fagområde. Men det er likevel viktig at aktørene kjenner hverandres kapasitet og oppgaver – at man har en slags bestillerkompetanse. Etter 22/7 – terrorkatastrofen i Norge – endret Justisdepartementet navn til Justis og beredskapsdepartementet. Da er det viktig å huske at det er mange aktører i samfunnet som arbeider med beredskap. Og for å samle disse kreftene trenger vi en felles policy!

"Bottom up" eller "top-down"? Hvem ser behovene først? Har organisasjonskultur betydning for evaluering og forbedring etter redningsinnsats? Hvem beslutter? Beslutninger har konsekvenser! Ved en stor ulykke vil nødetatene alltid rykke ut til stedet. Personellet vil ta beslutninger som kan ha betydning for liv og død. Etter redningsinnsatsen vil man ofte gå gjennom hendelsen for å finne muligheter til forbedring. Det er ofte slik at etatene evaluerer seg selv og sin egen innsats – men sjeldnere hva man gjorde i felleskap. Har dette å gjøre med etatenes sterke og fagdrevne organisasjonskultur å gjøre? Utvikling og forbedringer koster noen ganger penger, andre ganger må man snu opp ned på arbeidsrutiner og praksis. Men myndighetene må hjelpe oss med å bli bedre. Det kan gjøres ved å definere ytelseskrav om hvordan og på hvilket nivå nødetatene skal dimensjoneres og rigges for å møte fremtidens utfordringer!

Det er tøffe avgjørelser i vente.