Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom Trafikkdagene Ålborg Universitet 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

I.
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
BEVIS I DENNE ART-TIMEN VAR DU SPESIELT BRA DU VISTE DATO: _______.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Tanker om brukermedvirkning
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
Hvordan intervjue en forsker?
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Kapittel 28 Norgeskartet
Det gode Det rette Det rettferdige
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
Spøken som gir deg lykke!
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom TS Fokus Lillehammer 2005.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
Den autentiske læringsdialogen
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Om Norsk Finansbarometer 2014
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Sett inn synes eller tro.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Mestring og forebygging av depresjon
En multimedia presentasjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
KLASSEKONTAKT JEG ?? Ta utfordringen !!! Det skal velges to klassekontakter fra hver klasse. Den ene har ansvaret for å organisere natteravning blant foresatte.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Global Dignity Day Klikk for film:.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Foreldregodkjenning av fosterhjem
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Drop-In metoden i skolen
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Helsesøsterkongressen 2017
Venner og valg Film og samtale.
2. Melissa, Petter og Cindy
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom Trafikkdagene Ålborg Universitet 2006

Beliggenhet Ved Kristiansand i Norge

Besøk På området til Skandinavisk Trafikksenter øst for Kristiansand

De ytre rammene Eget bygg med særegen arkitektur og fem rom

De ytre rammene Eget bygg med særegen arkitektur og fem rom

De ytre rammene Eget bygg med særegen arkitektur og fem rom Styringsgruppe

De ytre rammene Eget bygg med særegen arkitektur og fem rom Styringsgruppe En ansatt prosjektleder

Navnet TRAFO kommer fra transformasjon = endring/forandring

Her viste foredragsholderen en fireminutters film lagd av NRK1 Den ble opprinnelig vist på riksdekkende TV kvelden før Trafoen hadde sin offisielle åpning i Norge. Filmen intervjuer de fire ungdommene som tok initiativ til Trafoprosjektet, og følger dem gjennom trafobygningen. Mer om opprinnelsen til Trafoprosjektet kan leses i Prosjektrapporten på: Se Prosjektrapport (550 kb)

En gjennomgang i Trafoen for fire tar en time T T id er første rom. Men tenker på sine drømmer og verdier R R eisen. Man ser ulykkesstedet A A kutten. Følger de skadde på sykehuset F F arvel. Man kommer til en minnestund O O ppsummering. Samtale om filmene. Oppgaver.

Samtalen har to viktige elementer Debriefing – følelser rundt ulykke Relevans – angår dette deg? Oppgaven handler vanligvis om hva elevene mener er årsak til ulykker

Elevene peker på disse årsakene …

Hvordan forhindre vi ulykker? Årsakene henger sammen med sjåføren, omgivelsene, kjøretøyet, lovene – eller de andre …

Pedagogisk fundament Ingen pekefinger Konfluent pedagogikk – helhetstenking –Kombinere emosjonell og intellektuell aktivitet Veiledningspedagogikk Problembasert læring i gruppe Størst mulig aktiv deltakelse fra den enkelte Respekt – likeverd - anerkjennelse

Erfaringer til nå Trafoen åpnet etter påske 2005 Antall ungdomsbrukere pr. 22. august 2006: 1236 Voksne brukere: 120 Antall besøkende gjester: 295

Hva sier brukerne? Hvordan var din umiddelbare reaksjon etter å ha gått gjennom Trafoen? - Det gikk veldig inn på meg. Det gav meg noe å tenke på. Jeg hadde ikke tenkt på hvor farlig det kan være i trafikken, og så fikk jeg det rett i ansiktet. Denne opplevelsen kommer jeg til å tenke på når jeg skal begynne å kjøre på egenhånd. Jeg synes også det var bra å få snakket om opplevelsene etterpå, og for meg var det en fin ballanse mellom filmopplevelse, følelser, snakking og oppgaver. Gina Student allmennfag 2.klasse. Jobber deltid på McDonald’s. Ikke spesielt opptatt av bil og trafikk. Bruker bilen som et fremkomstmiddel

Brukerreaksjon - Hvordan opplevde du en gjennomgang i Trafoen? - Det var en veldig sterk opplevelse, det var det. I det første rommet hvor man kom kjørende fram mot ulykkesstedet kom tankene: Hva om dette var meg? Hva om det var noen av vennene mine? Det siste rommet tror jeg nok var en av de beste avslutningene jeg har sett på sånne filmer. Jeg synes veldig synd på dem som stod der og hadde mistet noen. Det var der følelsene virkelig blei satt i gang. Reno Har gått på VK1 Transport i Vennesla. Ønsker å bli lastebilsjåfør. Liker å råne og kjøre bil.

Flere brukerreaksjoner I gjennomsnitt ble en elev intervjuet hver uke det første året I tillegg har websiden intervjue med flere besøkende Les under Deltakerintervju på

Evaluering Transportøkonomisk institutt (TØI) intervjuet en pilotgruppe på 31 personer like før Trafoen åpnet i 2005

Evaluering TØI evaluering av Pilotgruppe

Evaluering TØI evaluering av Pilotgruppe

Evaluering TØI evaluering av Pilotgruppe

Evaluering TØI evaluering av Pilotgruppe

Trafo som del av et større opplegg 18+ ( tremodulskurs består avwww.18pluss.no –Trafo –Skadestedsbehandling –Kjøring på bane –Samlet tid 4,5 timer Kurs for ansatte i Statens Vegvesen og VA Fylkeskommune –Trafo –Skadestedsbehandling –Samlet tid 3 timer

Evaluering Transportøkonomisk institutt (TØI) utarbeidet en intervju undersøkelse av 18+. To forsøk med til sammen 48 personer våren 2006 Første forsøk

Evaluering Intervju undersøkelse ble utført av Statens Vegvesen, Vest Agder Fylkeskommune og TryggTrafikk Andre forsøk

Trafokonseptets muligheter 65+ Yrkessjåfører Bedrifter som ønsker en sikkerhets- og miljøprofil Bedriftsintern HMS Sikkerhet til sjøs Fantasien setter grenser