Oppfølging av kommunens inntektsskapende virksomhet Forvaltningsrevisjon i Karlsøy kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
2. Elektronisk kommunikasjonstjeneste
HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2014
Sandsli videregående skole
Rutiner og veiledning vedrørende bosetting av flyktninger
Erfaringer fra internrevisjon
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Egnet bolig for flyktninger
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
En stor og viktig del av helseforetakenes internkontrollsystem
Sykefravær Kort om dagens sykefraværsdebatt
Strømmodul i Uni Eiendom?
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Legens rolle ved sykmelding
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Noen virkemidler Hvilke finnes? Når kan de benyttes?
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Byggherreforskriften
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
RADON BE – dagene 23. – 24. april 2003 Inger Vold Zapffe

Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
Husleierestanser - Utfordringer og løsninger Av Marianne C. F. Ljøstad
Trygdemedisin for dummies
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Fosen etablererkurs Brekstad, 12. november 2013
Utbedringslån og utbedringstilskudd
HELFO utland Helserettigheter utenfor EØS/Sveits Utvidet stønad
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Det norske velferdssamfunnet
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Fremskaffelse av leieboliger
Hovedkontormodell og HMS
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Prosjektavslutning og sluttrapport
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
NETTVERKSSAMLING KRISTIANSUND
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Opptak til høyere utdanning
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Informasjonsmøte om kombinasjon av uføretrygd og inntekt
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
- reduserer bedriftens sykefravær!
Arbeidsmiljøet for ansatte
Det norske velferdssamfunnet. Velferdssamfunnet En velferdsstat eller et velferdssamfunn, er en betegnelse på en stat som yter sine borgere en rekke grunnleggende.
Fagdag om Startlån Bodø 12. mai 2011 Startlån i praksis i Bodø kommune.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Tilrettevisning, Advarsler, Suspensjon, oppsigelse Mandal kommune.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kvalitet, risiko og avvik
First Level Controller
Juristsamling - Ålesund
Virksomhetstilsyn av seilflyklubber
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Oppfølging av kommunens inntektsskapende virksomhet Forvaltningsrevisjon i Karlsøy kommune

Bakgrunn Kontrollutvalgets plan for forvaltningsrevisjon Kommunelovens og revisjonsforskriftens regler om forvaltningsrevisjon

Problemstillinger 1. Er innkrevingen av brukerbetaling vedrørende sykehjem tilfredsstillende? 2. Har kommunen tilfredsstillende rutiner for fakturering og innfordring av husleieinntekter? 3. I hvilken grad benytter kommunen mulighetene for reduksjon av nettoutgifter til sykepenger?

Metode Dokument- og regnskapsanalyse: Faktaopplysninger fra – rutinebeskrivelser, skjema (søknadsskjema, sykemeldinger, melding om ny leieboer, husleiekontrakter og lignende) – regnskapsutskrifter/-rapporter (restanselister, fasttrekk lønn, trekklister fra NAV og lignende) Intervju/samtaler: Ansattes muntlige redegjørelser om praksis og rutiner/utdyping av skriftlig dokumentasjon. Høring: Faktaopplysninger og vurderinger gjennomgått og kommentert av administrasjonen.

Problemstilling 1) 1. Er innkrevingen av brukerbetaling vedrørende sykehjem tilfredsstillende? Revisjonskriterier Folketrygdens regler: Kommunen kan kreve vederlag for langtidsopphold på sykehjem etter en måned med 75 % av folketrygdens grunnbeløp og 85 % av inntekter utover dette. Kommunen kan kreve vederlag for korttidsopphold på sykehjem med kr 118,- pr døgn og kr 59,- pr. natt- eller dagopphold. Vederlaget kan kreves fra første dag. Kommunen kan kreve vederlag etter § 3 når beboeren har vært på institusjon i minst 60 døgn pr kalenderår. Det skal foretas en etterberegning hvert år etter at skatteoppgjøret til beboere som er innvilget langtidsopphold er blitt kontrollert.

Problemstilling 1) Faktiske funn: Karlsøy kommune har faste rutiner for innkreving av brukerbetaling ved sykehjemsopphold. Disse er nå skriftliggjort. Unntaket er at det ikke gjøres etterberegning av vederlag. Revisjonens kontroller av vederlag viser at kommunen krever vederlag i henhold til makstakst, og i tråd med forskrift.

Problemstilling 1) Vurdering og konklusjon: 2 av 4 revisjonskriterier er oppfylt. Revisjonskriteriet om at etterberegning skal gjennomføres er ikke oppfylt. Innkrevingen av brukerbetaling for sykehjemsopphold fungerer tilfredsstillende. Kommunens tilbakemelding i forbindelse med høring: Det er ganske sjelden at beboernes inntektsforhold svinger fra år til år. Kommunen vil likevel endre rutinene ved at adm. konsulenten forespør pårørende om å få tilsendt skatteoppgjør for å fange opp evt. endringer. De fleste som tildeles midlertidig plass får denne omgjort til fast plass. I noen tilfeller har man avventet krav om korttidsvederlag til det er avklart om beboer får fast plass. Kommunen tar rapporten til etterretning og skal påse at praksis følger rutinene ved at krav om vederlag for korttidsopphold sendes en gang i måneden. Det bemerkes at avvik fra rutinene ikke har medført feil i vederlagsbeløpet.

Problemstilling 2) 2.Har kommunen tilfredsstillende rutiner for fakturering og innfordring av husleieinntekter? Revisjonskriterier Kommunens muntlige beskrivelse av rutiner: Alle husleiekontrakter vedrørende utleie skal registreres og oppbevares samlet og oppdatert. Husleierestanser skal purres og innfordres fortløpende. Depositum på 2000,- kroner for leiligheter under 50 m 2, og på 4000,- for leiligheter på over 50 m 2, innfordres sammen med første måneds husleie.

Problemstilling 2) Faktiske funn: ● Det er store variasjoner i hvilke rutiner som følges ved innledning og avslutning av leieforhold. ● Kommunens rutiner følges i forbindelse med innfordring. Innfordringstiltak er i stor grad automatisert.

Problemstilling 2) Vurdering og konklusjon: 2 av 3 revisjonskriterier er oppfylt. Rutinen om at depositum skal kreves sammen med første måneds husleie er delvis oppfylt. Revisjonen konkluderer med at Karlsøy kommune har tilfredsstillende rutiner for fakturering og innfordring av husleieinntekter.

Problemstilling 3) 3. I hvilken grad benytter kommunen mulighetene for reduksjon av nettoutgifter til sykepenger (sykepengerefusjon)? Revisjonskriterier Folketrygdens regler, dvs.: Sykepenger fastsettes på grunnlag av lønnsinntekt og annen godtgjørelse for arbeidstakers arbeidsinnsats, begrenset oppad til 6 G (grunnbeløpet). Kommunen skal kreve refusjon fra trygdeetaten for sykepenger utover arbeidsgiverperioden på 16 dager. Når det er gått mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær, skal et nytt sykefravær regnes med i samme arbeidsgiverperiode. Kommunen skal initiere søknad om at trygden refunderer sykepenger i arbeidsgiverperioden for arbeidstakere med langvarig eller kronisk sykdom som medfører særlig stort sykefravær. Kommunen skal sørge for at krav blir sendt i rett tid og at refusjon fra folketrygden kontrolleres mot det innsendte kravet.

Problemstilling 3) Faktiske funn: Undersøkelsen avdekker at Karlsøy kommune har faste rutiner for behandling av sykepengerefusjon, og at disse i stor grad er automatisert gjennom lønnsystemet.

Problemstilling 3) Vurdering og konklusjon: 4 av 4 revisjonskriterier er oppfylt. Revisjonen konkluderer med at Karlsøy kommune i stor grad benytter mulighetene for reduksjon av nettoutgiften til sykepenger.

SAMLET KONKLUSJON/ANBEFALING Revisjonen registrerer at kommunen i sitt høringssvar opplyser at enkelte rutiner for brukerbetaling ved sykehjemsopphold vil endres/følges bedre opp. Dette på bakgrunn av at undersøkelsen har vist at det kan være en risiko for at kommunen går glipp av mulige inntekter. Dette anser vi som positivt. Revisjonen anbefaler Karlsøy kommune å jevnlig oppdatere de rutiner som nå er skriftliggjort. Revisjonen anbefaler Karlsøy kommune å være nøye med å følge rutinene for utleie av boliger. Kommunen bør i den forbindelse skriftliggjøre rutinene for administrasjon av utleieboliger med tanke på å sikre kommunens inntekter. Elektronisk rapport over utleieobjekter bør oppdateres fortløpende.