Innovative, men naive? ”Årets styreleder”- seminar 25.april Terje Osmundsen, Ansvarlig redaktør, Mandag Morgen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Alfhild - leder Østlandet
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Oslonett 10 års jubileumsforedrag  Kjell Øystein Arisland prater om starten av Oslonett og vurderinger ut fra et gründer-perspektriv.  Gisle Hannemyr.
Brann som grunnlag for design
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Styrearbeid i Norwegian
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Hvorfor trenger vi patenter
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Norges olje- og gassvirksomhet
Direkteinvesteringer i EUs nye medlemsland i Øst-Europa – en kort tallpresentasjon Fafo Østforum, 7. April 2005 Torunn Kvinge Forskningsstiftelsen Fafo.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Betydning av prosjektkompetanse
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Markedsstruktur - teori og empiri
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Hvordan forsterke merkevaren?
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
BP’s ansvarsfraskrivelse The reserve figures shown do not necessarily meet SEC definitions and guidelines in determining proved reserves nor do they necessarily.
Presentert av Peter Bonne/IKT-Norge
Fremtidens matproduksjon
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Intellectual Property due diligence
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Og.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Innovasjon som grunnlag for levedyktige lokalsamfunn
Hvordan bygge og utnytte norske fortrinn Hanne de Mora.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Seminar ved Gründerskolen
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Næringsdagane i Sogn og Fjordane, 20. mai 2015.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
- Jeg vil understreke hvor viktig det er at vi nå ikke gjentar feil fra mellomkrigstiden og bygger opp handelshindre. Sammen med store penge- og finanspolitiske.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Aksjemarkedet ved et vendepunkt? Handelshøyskolen BI 14. Mars 2007.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Omdømmebygging og -analyse
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Utskrift av presentasjonen:

Innovative, men naive? ”Årets styreleder”- seminar 25.april Terje Osmundsen, Ansvarlig redaktør, Mandag Morgen

Mandag Morgen – ledernes og beslutningstakernes nye verktøy Ukebrev: Skarpe analyser om aktuelle tema Arena: Ledernettverk, tenketank, seminarer Analysebank: Unik elektronisk kunnskapsbase -Alle topplederne hos våre kunder leser Mandag Morgen Rune Mørck-Wergeland, DNs mediepanel, 31.des 2005

Hva er hypotesen? Bedriftene mer og mer avhengig av vekst for å overleve – fusjoner og oppkjøp et virkemiddel

Figur 4 USA topp 100 selskaper i perioden 1984–2003 Kilde: Global Vantage, Datastream, McKinsey analyse Over GDP vekst* (33) Under GDP vekst* (67) Vekst Andel selskaper som gikk konkurs eller ble kjøpt opp % 6x 1. bedriftssyklus, 1984– bedriftssyklus 1994–2003 (...)antall selskaper Vekst er viktig for å overleve…

Hva er hypotesen? Bedriftene er mer og mer avhengig av vekst for å overleve – fusjoner og oppkjøp et virkemiddel Ekstrem konkurranse og overflod av kapital i oppkjøpsmarkedet Strategisk bruk av intellektuell kapital gir industrielle aktører fortrinn i fusjoner og oppkjøp - Høyere inngangsverdi - Større potensiale til å skape synergier

Synergier gjennom intellektuell kapital Tre ulike mekanismer: Felles utnyttelse – eks FAST Replikasjon: A lærer opp B – eks Telenor, Aker Yards Immaterielle rettigheter overføres fra A til B – eks GE Health Kilde: Gupta and Roos, 2002

Intellektuell kapital kan beskyttes Fra IC til IPR Patent Design Varemerke Opphavsrett Hemmelighold Markedsføringsloven Publisering

Merkevaren kan ha stor verdi

Patenters verdi Kilde: Economist

”Innovative, men naive” Norske bedrifter generelt effektive og innovative, og kjappe til å ta i bruk ny teknologi

Det norske paradokset Andel oms nye produkter Arbeidsproduktivitet Kilde: Mandag Morgen

Norske bedrifter scorer lavt Kilde: European Innovation Scoreboard 2006

”Innovative, men naive” Norske bedrifter generelt effektive og innovative, og kjappe til å ta i bruk ny teknologi Kunnskapsbasert tjenesteeksport vokser, men faller som andel av eksporten ”Immateriell eksport” – lisenser, royalties, etc - lite utviklet av norske bedrifter

Lite fokus på lisensiering og salg av teknologi Kilde: NIFU STEP /SSB

”Innovative, men naive” Norske bedrifter generelt effektive og innovative, og kjappe til å ta i bruk ny teknologi Kunnskapsbasert tjenesteeksport vokser, men faller som andel av eksporten ”Immateriell eksport” – lisenser, royalties, etc - lite utviklet av norske bedrifter Hovedutfordring: Manglende strategisk bevissthet patentering og beskyttelse

Minstemann i klassen Kilde: Mandag Morgen

Eksempel oljeindustrien Kilde: Mandag Morgen

Synkende andel olje- og gass-patenter

Hva betyr manglende patentering i leverandørbransjen Selskapene blir mindre verdt: Internasjonale selskaper og investorer undersøker om rettighetene til teknologi og kunnskap er sikret. Uten gode patenter er de ikke interessert eller de betaler en lavere pris. Må greie seg uten oljeselskapene: Leverandørselskapene er prisgitt oljeselskapenes patenter og innpass på andres sokler. Uten egne patenter er de ikke like interessante. Går glipp av teknologihandel: Norske selskaper selger i stor grad kunnskap på timebasis. Mange av disse timene er i ferd med å bli satt bort til andre land, som India og Kina. Hva blir da igjen i Norge når heller ikke de immaterielle rettighetene er salgbare? Vanskelig å løfte større oppkjøp Kilde: Mandag Morgen

Noen bedriftseksempler Tripp-trapp: Fra patent til opphavsrett-beskyttelse. Nødvendigheten av dokumentasjon Stokkes nye barnevogn Xplory: Både patent- og designbeskyttet OSO: Samlet alle patenter i et eget selskap. Sikkerhet. Tracetracker: «Noe av det viktigste er å sikre oss at vi kan bruke det vi selv har utviklet. I USA blir det innvilget patenter som ikke skulle vært gitt, men som likevel kan ta fra oss rettighetene,» sier IPR-ansvarlig Kjell Øystein Arisland Kilde: Mandag Morgen

En holdningsendring på gang? Kilde: Norsk Industri

Mandag Morgen denne uken Oppdrettsselskapene patenterer ikke Nesten ingen merkevarer Erfaringer fra kyllingoppdrett Vil ”nye” PanFish bety nyorientering?

Implikasjoner? Har bedriften en innovasjonsstrategi? Hvordan måles effekten av FoU-investeringer? Har bedriften en IPR-strategi? Har bedriften utnyttet lisensieringspotensialet? IPR og aksjeanalytikerne Hva kan norsk EPO-medlemskap bety for bedriften? Kilde: Mandag Morgen

Takk for oppmerksomheten! ” The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes” Marcel Proust