Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor Kommunikasjon Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor
Begrunnelse for temaet Rammeplan og studieplan: Kunne kommunisere med mennesker med ulik etnisk, religiøs og kulturell bakgrunn Være lagarbeider og kunne samarbeide med brukere og andre yrkesgrupper Tilegne seg grunnleggende kunnskaper om ulike kommunikasjonsteorier, språklige og ikke-språklige kommunikasjonsformer Utvikle ferdigheter i ulike samarbeidsformer Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Hva er kommunikasjon Communicare = Gjøre noe felles Danne et fellesskap av to eller flere personer slik at meningsinnhold eller budskap kan utveksles Målrettet Prosessorientert Den korteste veien mellom to mennesker er et ”SMIL” Målrettet kommunikasjon: -oveføre informasjon, gi beskjeder, orientere -dele erfaringer, opplevelser -ta kontakt verbalt, nonverbalt – forklare, søke kontakt for å gjøre en bedre jobb Prosessorientert kommunikasjon: -skape og utveksle mening i en sosial situasjon; møte, klasse, forening, buss og lignende Arferd blir gitt mening – skjønner atferd bedre, unngå missforståelser Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Oppgave 1 Len deg tilbake, lukk øynene og tenk deg inn i en kjent situasjon. Tenk at nå skal du la være å kommunisere i situasjonen. Hva kan du gjøre da? Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Oppgave 2 Gå sammen to og to En av dere skal informere den andre om en forestående blodprøvetaking Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Kommunikasjonsmodell Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Kommunikasjonsmodell Sirkulær forklaring – relasjonelle årsaker Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Hva kan påvirke kommunikasjonen? Innhold Forhold Påvirkes av: Omverdenen – fysisk og sosialt Egenverden Forforståelse Opplevelses-fellesskap Kulturbakgrunn Kjønn Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Kommunikasjonstegn Verbal kommunikasjon – ordene Non-verbal kommunikasjon; Kroppsspråket Stemmen Handlingen Berøringen Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Senderen Formidle informasjon, erfaringer, meninger eller følelser Virkemiddel for å nå bestemte mål Krever innlevelsesevne Kjenne mottakeren Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Oppgave 3 Si følgende setning høyt til sidemann/dame: Har du ryddet opp? Hvordan kan de ulike versjonene bli tolket av mottaker? Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Budskap Det vi ønsker å formidle; Det du mener å si Det du virkelig sier Det den andre hører Det den andre tror han hører Det den andre svarer Det du tror den andre svarer Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Kongruens - inkongruens Kongruens – høy grad av samsvar eller overenstemmelse mellom det vi kommuniserer på ulike nivå. Inkongruens – manglende overenstemmelse eller samsvar mellom nivåene i kommunikasjon (verbale / nonverbale) Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Mottakeren Vurderer det en sender formidler Forstå senderen Aktiv lytting Forforståelse Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Å lytte Å høre Skape mening i det vi hører Oppmerksomt, analytisk, åpent, empatisk, følsomt Aktiv Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Hvordan oppfatter vi budskapet? Persepsjon og fortolkning – leter etter mening Påvirket av: Kunnskap Interesser Behov Følelser Erfaringer Forventninger Fare for stereotypier ”Vi ser og hører det vi forventer eller ønsker” Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Persepsjon Prosessen der man oppfatter, velger ut, organiserer og tolker sanseinformasjon. Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Kontekst Den psykologiske eller mentale rammen vi forstår et fenomen eller en observasjon innenfor. Gir et fenomen mening eller betydning. Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune God kommunikasjon Tydelig budskap ”Rent hode” Nysgjerrighet; Åpne spørsmål Oppklarende spørsmål Enten-eller-spørsmål Ledende spørsmål Dristighet; Tørre å ta opp ting Etterprøve Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Aktiv lytting Være henvendt Å lytte Parafrasering; Omformulering uten vurdering Tilbakemelding på oppfatningen av budskapet Speiling – verbalt/nonverbalt Nøkkelord Bruk av pauser ”Gud gav deg to ører og en munn. Kanskje det var meningen at du skulle lytte dobbelt så mye som du pratet” Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Klargjøring Vise at man forstår Sette ord på følelser Forebygge uklarheter Klargjøre egen hensikt og rolle ”Dersom en feier alt under teppet, blir det etter hvert lavt under taket.” Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Selvtillit i kommunikasjon Jeg-form, øyekontakt med en bestemt, rolig stemme Jeg ønsker at vi tar opp…..(nøytral) Jeg synes du er flink til ……(positiv) Jeg liker ikke at ……(konfroterende) Jeg blir forstyrret så..(følelsesbeskrivende) Jeg foreslår at…..(handlingsbeskrivende) Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Oppgave 4 Du har en medstudent som ikke er så nøye med den personlige hygiene og utseende. Hvordan vil du meddele dette til vedkommende slik at det medfører minst mulig ubehag for medstudenten, men også slik at det fører til en endring/forbedring? Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Kommunikasjonsformer - Språklig Språklig/verbal kommunikasjon; Dagligdags samtale Ordenes betydning i ulike sammenhenger Retorisk; argumentere, overtale Diskurs; avklare, enighet gjennom overbevisning Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Kommunikasjonsformer - kroppsspråk Uttrykke følelser, understreke, illustrere Ansiktsuttrykk, håndbevegelser, kroppsstilling Direkte, vanskelig å lyve med Samsvar ord – kroppsspråk Kontakt – berøring Lek – skapende virksomhet Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Digital kommunikasjon Det entydige i kommunikasjonen – enkeltord, tegn og symbolske handlinger. Er knyttet til innholdssiden i kommunikasjonen og er rasjonell eller logisk. Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Analog kommunikasjon Alle de mangetydige uttrykk som tonefall, ansiktsuttrykk, kroppsspråk, setningsbygning, trykk, pauser og rytme. Kommuniserer hovedsakelig om relasjoner. Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Kommunikasjonsformer Enveis / massekommunikasjon: Sender mottaker uten tilbakemelding Informasjonsformidling, reklame og lignende Massemedier Toveis kommunikasjon: Dialog Tilbakemelding til hverandre Skaper tillit og kontakt Lettere å avdekke og oppklare missforståelser Dobbelkommunikasjon: Sender ut to forskjellige budskap samtidig – verbalt/nonverbalt Svekker troverdigheten Metakommunikasjon Kommuniserer om kommunikasjonen Samtaler om hvordan vi samtaler Kan forebygge uoverensstemmelser Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Dialogisme En måte å forstå psykologiske og sosiale fenomener på. Mennesket utvikler sin identitet med kunnskaper, verdier og tanker gjennom kontakt med andre Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Refleksjon Betegner tankens bøyen tilbake på seg selv. Gjennom en indre dialog med seg selv eller en ytre dialog med andre undersøker man nærmere det man tenker, mener eller tror. En mental prosess der man forsøker å restrukturere sine erfaringer og kunnskaper. Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Profesjonell kommunikasjon Formålet: Bli kjent med en annen og bygge opp et tillitsforhold Få og gi mest mulig informasjon med tanke på å gjøre en bedre jobb Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Kommunikasjon - Yrkeskompetanse Kunnskaper Basiskunnskaper Fagspesifikke Ferdigheter Laboratorietekniske Instrumentelle Holdninger Relasjons- kompetanse Relasjonsforståelse Sosiale ferdigheter Etisk refleksjon Yrkeskompetanse; Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Profesjonell kommunikasjon Krever: Kunnskaper og ferdigheter i faget Etikk Empati Målorientering Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Relasjoner Bioingeniør Pasient Blodprøve -taking Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Profesjonell omsorgsrelasjonell modell Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune
Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Oppgave 5 Hva er viktig når dere som bioingeniør møter en pasient? Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune