Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Non-verbal kommunikasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Litt mer om PRIMTALL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Selvfølelse vs selvtillit
NESO Formannsskole Ledelse
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
- roller og forventinger
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Hvorfor kommunikasjon …? 1: Praktisk: - Grunnleggende ”redskap” i sosialpedagogisk arbeid 2: Teoretisk: Kommunikasjonsteorien hevder at det er bestemte.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Om å skrive om litterære tekster
Dialektisk relasjonsteori
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Samhandling og kommunikasjon
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Tema: Kommunikasjon i team
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
NESO Formannsskole Ledelse
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Samtale om forventninger
For lokale tillitsvalgte
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Veiledning og kommunikasjonsteori
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Helsesøsterkongressen 2017
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Kommunikasjon.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor Kommunikasjon Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor

Begrunnelse for temaet Rammeplan og studieplan: Kunne kommunisere med mennesker med ulik etnisk, religiøs og kulturell bakgrunn Være lagarbeider og kunne samarbeide med brukere og andre yrkesgrupper Tilegne seg grunnleggende kunnskaper om ulike kommunikasjonsteorier, språklige og ikke-språklige kommunikasjonsformer Utvikle ferdigheter i ulike samarbeidsformer Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Hva er kommunikasjon Communicare = Gjøre noe felles Danne et fellesskap av to eller flere personer slik at meningsinnhold eller budskap kan utveksles Målrettet Prosessorientert Den korteste veien mellom to mennesker er et ”SMIL” Målrettet kommunikasjon: -oveføre informasjon, gi beskjeder, orientere -dele erfaringer, opplevelser -ta kontakt verbalt, nonverbalt – forklare, søke kontakt for å gjøre en bedre jobb Prosessorientert kommunikasjon: -skape og utveksle mening i en sosial situasjon; møte, klasse, forening, buss og lignende  Arferd blir gitt mening – skjønner atferd bedre, unngå missforståelser Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Oppgave 1 Len deg tilbake, lukk øynene og tenk deg inn i en kjent situasjon. Tenk at nå skal du la være å kommunisere i situasjonen. Hva kan du gjøre da? Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Oppgave 2 Gå sammen to og to En av dere skal informere den andre om en forestående blodprøvetaking Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Kommunikasjonsmodell Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Kommunikasjonsmodell Sirkulær forklaring – relasjonelle årsaker Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Hva kan påvirke kommunikasjonen? Innhold Forhold Påvirkes av: Omverdenen – fysisk og sosialt Egenverden Forforståelse Opplevelses-fellesskap Kulturbakgrunn Kjønn Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Kommunikasjonstegn Verbal kommunikasjon – ordene Non-verbal kommunikasjon; Kroppsspråket Stemmen Handlingen Berøringen Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Senderen Formidle informasjon, erfaringer, meninger eller følelser Virkemiddel for å nå bestemte mål Krever innlevelsesevne Kjenne mottakeren Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Oppgave 3 Si følgende setning høyt til sidemann/dame: Har du ryddet opp? Hvordan kan de ulike versjonene bli tolket av mottaker? Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Budskap Det vi ønsker å formidle; Det du mener å si Det du virkelig sier Det den andre hører Det den andre tror han hører Det den andre svarer Det du tror den andre svarer Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Kongruens - inkongruens Kongruens – høy grad av samsvar eller overenstemmelse mellom det vi kommuniserer på ulike nivå. Inkongruens – manglende overenstemmelse eller samsvar mellom nivåene i kommunikasjon (verbale / nonverbale) Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Mottakeren Vurderer det en sender formidler Forstå senderen Aktiv lytting Forforståelse Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Å lytte Å høre Skape mening i det vi hører Oppmerksomt, analytisk, åpent, empatisk, følsomt Aktiv Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Hvordan oppfatter vi budskapet? Persepsjon og fortolkning – leter etter mening Påvirket av: Kunnskap Interesser Behov Følelser Erfaringer Forventninger Fare for stereotypier ”Vi ser og hører det vi forventer eller ønsker” Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Persepsjon Prosessen der man oppfatter, velger ut, organiserer og tolker sanseinformasjon. Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Kontekst Den psykologiske eller mentale rammen vi forstår et fenomen eller en observasjon innenfor. Gir et fenomen mening eller betydning. Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune God kommunikasjon Tydelig budskap ”Rent hode” Nysgjerrighet; Åpne spørsmål Oppklarende spørsmål Enten-eller-spørsmål Ledende spørsmål Dristighet; Tørre å ta opp ting Etterprøve Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Aktiv lytting Være henvendt Å lytte Parafrasering; Omformulering uten vurdering Tilbakemelding på oppfatningen av budskapet Speiling – verbalt/nonverbalt Nøkkelord Bruk av pauser ”Gud gav deg to ører og en munn. Kanskje det var meningen at du skulle lytte dobbelt så mye som du pratet” Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Klargjøring Vise at man forstår Sette ord på følelser Forebygge uklarheter Klargjøre egen hensikt og rolle ”Dersom en feier alt under teppet, blir det etter hvert lavt under taket.” Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Selvtillit i kommunikasjon Jeg-form, øyekontakt med en bestemt, rolig stemme Jeg ønsker at vi tar opp…..(nøytral) Jeg synes du er flink til ……(positiv) Jeg liker ikke at ……(konfroterende) Jeg blir forstyrret så..(følelsesbeskrivende) Jeg foreslår at…..(handlingsbeskrivende) Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Oppgave 4 Du har en medstudent som ikke er så nøye med den personlige hygiene og utseende. Hvordan vil du meddele dette til vedkommende slik at det medfører minst mulig ubehag for medstudenten, men også slik at det fører til en endring/forbedring? Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Kommunikasjonsformer - Språklig Språklig/verbal kommunikasjon; Dagligdags samtale Ordenes betydning i ulike sammenhenger Retorisk; argumentere, overtale Diskurs; avklare, enighet gjennom overbevisning Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Kommunikasjonsformer - kroppsspråk Uttrykke følelser, understreke, illustrere Ansiktsuttrykk, håndbevegelser, kroppsstilling Direkte, vanskelig å lyve med Samsvar ord – kroppsspråk Kontakt – berøring Lek – skapende virksomhet Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Digital kommunikasjon Det entydige i kommunikasjonen – enkeltord, tegn og symbolske handlinger. Er knyttet til innholdssiden i kommunikasjonen og er rasjonell eller logisk. Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Analog kommunikasjon Alle de mangetydige uttrykk som tonefall, ansiktsuttrykk, kroppsspråk, setningsbygning, trykk, pauser og rytme. Kommuniserer hovedsakelig om relasjoner. Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Kommunikasjonsformer Enveis / massekommunikasjon: Sender  mottaker uten tilbakemelding Informasjonsformidling, reklame og lignende Massemedier Toveis kommunikasjon: Dialog Tilbakemelding til hverandre Skaper tillit og kontakt Lettere å avdekke og oppklare missforståelser Dobbelkommunikasjon: Sender ut to forskjellige budskap samtidig – verbalt/nonverbalt Svekker troverdigheten Metakommunikasjon Kommuniserer om kommunikasjonen Samtaler om hvordan vi samtaler Kan forebygge uoverensstemmelser Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Dialogisme En måte å forstå psykologiske og sosiale fenomener på. Mennesket utvikler sin identitet med kunnskaper, verdier og tanker gjennom kontakt med andre Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Refleksjon Betegner tankens bøyen tilbake på seg selv. Gjennom en indre dialog med seg selv eller en ytre dialog med andre undersøker man nærmere det man tenker, mener eller tror. En mental prosess der man forsøker å restrukturere sine erfaringer og kunnskaper. Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Profesjonell kommunikasjon Formålet: Bli kjent med en annen og bygge opp et tillitsforhold Få og gi mest mulig informasjon med tanke på å gjøre en bedre jobb Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Kommunikasjon - Yrkeskompetanse Kunnskaper Basiskunnskaper Fagspesifikke Ferdigheter Laboratorietekniske Instrumentelle Holdninger Relasjons- kompetanse Relasjonsforståelse Sosiale ferdigheter Etisk refleksjon Yrkeskompetanse; Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Profesjonell kommunikasjon Krever: Kunnskaper og ferdigheter i faget Etikk Empati Målorientering Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Relasjoner Bioingeniør Pasient Blodprøve -taking Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Profesjonell omsorgsrelasjonell modell Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune

Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune Oppgave 5 Hva er viktig når dere som bioingeniør møter en pasient? Bioingeniørutdanningen, Kjellrun Gangaune