Rettslige aspekter på bruk av IKT i undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Internett i skolen - etikk og jus
Den digitale allemannsretten
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Nettvett.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Internett i skolen : Jus og etikk
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Fødsel, liv og død Vederlag Lån Erstatning osv Pengekravet “fødes” utenfor pengekravsretten.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
L97 - Informasjonsteknologi ”Opplæringa skal medverke til at elevane utviklar kunnskap om, innsikt i og holdningar til utviklinga av informasjonssamfunnet.
Differensiering fordi…
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Stortinget Landets lovgivende forsamling
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Svekkes personvernet i skolen?
Opphavsrettsspørsmål Norsk konferanse for utdanning og læring, 8 mai 1999 Morten S Hagedal.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og personvernlovgivningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Nettoperatørenes ansvar.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommentar med utgangspunkt i St. meld. 19 ( ) kap. 4 om ei forvaltning for fellesskapet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Fortellinger som metode.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ulike former for ytring.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
Velkommen til Åmot ungdomsskole
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Dag Wiese Schartum, AFIN
Lov, regelbrudd, lovbrudd?
Dag Wiese Schartum, AFIN
RINF 1200 Opphavsrett m.m..
NORDPLUS junior Programmet
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Rettslige aspekter på bruk av IKT i undervisning Morten S Hagedal www.uio.no/~morten

Oversikt over foredraget Overblikk over rettsregler på området Vel stort emne ... Forsøke å relatere det til den enkeltes situasjon Gi et overblikk over området Advarsel: bare hovedregler - ikke detaljer og unntak Et håndterbart utgangspunkt ...

Hva er rettsregler - og hvorfor Rettsreglene er normative Formelt vedtatte normer for handling Sanksjonert - straff eller erstatning Plikt: påbud, forbud Kompetanse: hvem….

Er cyberspace lovløst? Nei Norsk lov gjelder i Norge. Lovvalg Hva innebærer det? Hvor går ”grensen”? Lovvalg Jurisdiksjon Foredraget er orientert mot norsk rett

Skolen får tilgang til nett - og hva så? Hva skal man egentlig med nettilgang i skolen? Fri bruk for elevene Kontrollert bruk i undervisningssammenheng Lage egne sider for skolen for elevene? Avhengig av hva man gjør -> regler?

Opphavsrett Hva er opphavsrett? Hvem er opphavsmann? Hvilke rettigheter tilkommer opphavsmannen? Hvilken betydning har opphavsretten? Hva må man være oppmerksom på? Hvor finner man mer informasjon? Clara, SOFF, Olav Torvund, NLS

Personvern Hva er personvern? Hvilke grenser gjelder?

Strafferett Hva er straffbart? Hva er forskjellen på cyberspace og real world?

Erstatning Hva er erstatning? Hva skal til for å blir erstatningspliktig?

Mer praktisk tilnærming Forsøke å følge den enkelte elev og lærer i en praktisk tilnærming...

Den enkelte elev Surfe på nett Lagre Bruke i eget skolearbeid programvare bilder tekst Bruke i eget skolearbeid

Den enkelte elev II Lage egen hjemmeside Legge ut programvare bilder tekst lydfiler

Den enkelte lærer Ansvar for elevene - undervisning Lage opplegg for bruk av Internett i undervisningen Følge opp elevene

Skolen - rektor Overordnet ansvar for aktiviteten Generelle regler for bruk

Kommunen/fylkeskommunen Skoleeier Erstatningsansvarlig?

Steder for informasjon www.uio.no/~morten/konferanser/NKUL2000/linker.htm