Globalisering og norsk bildelindustri.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Programvare for nisje SMS
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Omstilling uten nedbemanning
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Harald Throne-Holst Hva har nano så langt betydd for norske forbrukere? Regjeringens nanokonferanse Litteraturhuset i Oslo 1.Februar 2011.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Høyere virkningsgrad på innovasjonsinnsatsen
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Norsk industri: Konkurransedyktig og teknologidrevet!
Konkurransekraft på heimebane
”Globale utfordringer i norsk bildelindustri”
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Bevaring og tilgjengeliggjøring- Hvor ligger forbedringspotensialet?
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Norsk økonomi i verdenssammenheng
Hvordan komme seg gjennom bølgedalen? Svein G. Bredahl Jeløy, 24. februar 2015.
- casting our future with excellence
Innovasjon Innovasjon
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Dette er Altibox.
Dette er Altibox.
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Allsidige Nord AS fra ide til bedrift.
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Presentasjon av ny teknologi innen kjøretøyfaget
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
94 svar fra 9 ulike verksted Svarprosent på 31 %
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Globalisering og norsk bildelindustri. Hovedfagsoppgave i økonomisk geografi. Elin Gjevre Geografisk institutt, NTNU.

Bedrifter Hydro Automotive Structures• Fundo wheels• •Raufoss ASA Kongsberg Automotive•

Tema: Innledning Organisasjons endringer Produkt og produksjon FoU Samarbeid kunder Fremtiden

Organisasjons endringer Fundo en bedrift med eierskap utenfor Norge. Etablert i dag: Norge Bahrain Tyskland Sverige HAST, Hydros bildeldivisjon. Etablert i dag: Norge Sverige Danmark Tyskland England Frankrike USA

Organisasjons endringer Kongsberg Automotive Etablert i dag: Norge Sverige Tyskland Polen Brasil USA Mexico Korea Raufoss Technology A/S Etablert i dag: Norge Canada (under oppbygging) USA

Kommentar Alle bedriftene har hatt store endringer i organisasjons strukturene de senere årene. Oppkjøp og nyetableringer i utlandet går igjen som en trend. Nyetableringene i utlandet er både utviklings-, produksjons- og salgsenheter.

Produkt og produksjon Fundo Sitat: Felger i aluminium. Basis prosessen er omtrent den samme som for 30 år siden. Gradvis automatisering og økt kapasitet. Overføring av teknologi fra Høyanger til Bahrain. Sitat: ”Ja, det viktigste, eller det som har størst økonomisk virkning for oss det er jo kravet til kvalitet, (…) det går jo på visuell kvalitet, (…) vi må ofte karakteriseres som vi driver med smykke produksjon, det vil si at hjulet skal være helt perfekt.”

Produkt og produksjon HAST Hovedprodukt er støtfangerskinner og crashbokser i aluminium. Jobber bl.a. med oppbygging av nye linjer, reduksjon av operativ bemanning, automatisering, større fleksibilitet i produksjonen. Inne i stort investeringsprogram.

Produkt og produksjon Kongsberg Automotive Tre hovedsatningsområder: girskiftsystemer, setekomfort og lastebilsystemer, i tillegg noe lisens produksjon for bilfabrikker. Gradvis automatisering, men fortsatt mye manuelt arbeid. Sitat: ” Mye håndtering er manuell, vi har veldig lite robotisering, vi har enkelt operasjoner som er automatisert, men stort sett er det manuelle operasjoner.”

Produkt og produksjon Raufoss Technology A/S Hjuloppheng i aluminium Mye manuell montasje i dag. Den nye linjen som bygges opp på Raufoss skal helautomatiseres.

Kommentarer Alle bedriftene bruker bl.a. aluminium som råvare. Kravene til kvalitet, pris og leveringspresisjon blir stadig strengere. Automatisering Oppbygging av nye linjer, både i Norge og i andre land.

FoU Fundo En utviklingsavdeling i Oslo Nye hjul utvikles i samarbeid med kunden. Kunden har krav til design og styrke, hjulet utvikles hos Fundo. Livskontrakter på hjulene er ofte 2-3 år. Jobber med overflateteknikker.

FoU HAST Har utviklingsavdelinger i flere land. Produkt- og prosessutvikling (kunde integrering) Forskningsprosjekter (samarbeid med NTNU, Sintef)

FoU Kongsberg Automotive Mekaniske produkter blir mer komplisert. Produktdesign på Kongsberg som imøtekommer kundens krav. Krav om leveranse av reservedeler for 10-15 år. Samarbeid med kundene og NTNU.

FoU Raufoss Technology. Samarbeid med forskningsavdelingen på Raufoss og Sintef. Utviklet ny måte å produsere hjulopphenget på. Fått spesifikasjoner fra kunden som gjør at hjulopphenget i Europa og USA blir ulike.

Kommentar FoU er livsviktig for alle bedriftene. Viktig med egenutviklede produkter som kan få innpass i markedet. Skjer i samarbeid med både kunder og forskningsinstitusjoner.

FoU Hva som har blitt sagt om forskning og utvikling: ”Vi står og faller på dette, uten en fungerende utviklingsvirksomhet, ville vi ikke ha kunder etter en viss tid.” ” Nei det (FoU) skjer veldig mye på egenhånd. Det er vi som sitter på kompetansen, og bilfabrikkene vil ha et produkt som er billig og bra.”

Samarbeid med kundene Fundo: • HAST: Kunden kommer med ønsker og krav. Den tekniske utviklingen ligger hos Fundo, men har foreløpig ikke lyktes helt i å oppnå det samarbeidet de ønsker. • HAST: Livstidskontrakter på 4–7 år. Eneleverandør til f.eks BMW. Blir automatisk invitert til utvikling av neste generasjon.

Samarbeid med kundene Kongsberg Automotive Sitat: ” Jeg har vel 250 produkter mot Volvo, derfor er det mange innkjøpere og forholde seg til så det gjelder å ha hyppige kontakter, selv om du ikke har noe å diskutere er det alltid noe nytt du får høre om. ”

Samarbeid med kundene Raufoss Technology Går over fra et tett samarbeid med Saab i Sverige til å samarbeide med GM. ” Ja, vi veksler fra å være en nesten lokal partner til Saab, en kan reise ned dit på dagen og ha møter og sånt. Det fungerer veldig bra sånt på lokal basis. Men nå utvikler vi det hos GM (…)Vi har veldig tynt kontaktnett nå, men det blir liksom gradvis mer.”

Kommentarer Kundeforholdene er basert på gjensidighet Forholdet har et langtidsperspektiv Blir sett på som veldig viktig.

Fokus for fremtiden: Hva som har blitt sagt om fremtiden: Det viktigste (…)”er å ha veldig gode kunde relasjoner, for det andre så må du ha leveranse presisjon og for det tredje må du ha en teknologisk base som gjør at du er i stand til og også møte kunden sine behov.” ”Det å kunne levere fra en fabrikk like ved kundens fabrikk.”

Fokus for fremtiden: ”FoU, priser og dette med systemer er viktig. Og alt til en konkurransedyktig pris, (…) ” ”Det blir veldig fokus på det med struktur, dokumentasjon og ordentlighet. Kanskje fra å operere med en 3-4 nøkkelpersoner, som har det meste i hodet gjennom lang erfaring, (…) til å gjøre den kompetansen og teknologien kjent for en mengde nye mennesker.”