Hvordan høster vi nytte av standardiseringsarbeidet? Bygd på en presentasjon av Bill Olivier, CETIS, mars 2004, tilrettelagt av Tore Hoelpresentasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Standardisering for å forenkle utveksling av studenter i Europa
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Teknologi i klasserommet
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Implementerings- prosessen i Nets
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
1 Brønnsikkerhet - oppsummering Hovedpunkter fra dagens foredrag: • Kontinuerlig oversikt over brønnenes integritet og barrierer er mangelfullt • Komplekse.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Innovative offentlige anskaffelser
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Fremgangsmåter for å lage retningslinjer som støtter beslutninger og som er fortolkbare av datamaskiner Målet med artikkelen: Definere, sammenligne aspekter.
Nyansattprogram NST 1. mars Hva omfatter telemedisin? IKT brukt til: Direkte pasientkonsultasjon Utdanning av fagfolk Pasient- og pårørendeopplæring.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Katalogprosjektet Oppstartsmøte 13. mars Katalogprosjektet Oppstartsmøte 13. mars 2003 Hvor vil vi? Hva skal vi levere? Internasjonale forventinger.
Standardiseringsprosessen Takk til Bill Olivier, CETIS for følgende oversikt!
Nasjonalt læringsnett. Læringsressurser på Utdanning.no.
Fredag 28. november 2003 Kategorisering av læringsobjekter for UH- sektoren eStandard.no / NTNU.
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Subversion addin for Visual Studio.NET av: Arild Fines Per August Krämer Kristin Borud.
Helseinformatikk Øving 2. Studie av modeller GLIF –Protégé GEM – GEM Cutter.
Mobile support for community healthcare Anders Linseth.
Veiledning Beslutningsprosess
Subversion addin for Visual Studio.NET av: Arild Fines Per August Krämer Kristin Borud.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kompetanse for mangfold
Oppsummering av FOU - prosjekt
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Nettverk: Scandic-Easy
Mobiliseringskonferanse Interreg
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Sett inn bilde av produktet her
eForvaltningskonferansen 19. mars 2007
Sett inn bilde av produktet her
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Oppsummering av FOU - prosjekt
KDTO LÅT Presentasjon av våre oppgaver og prioriteringer
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Innføring i datahåndtering
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Standardisering av IT-virksomheten
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan høster vi nytte av standardiseringsarbeidet? Bygd på en presentasjon av Bill Olivier, CETIS, mars 2004, tilrettelagt av Tore Hoelpresentasjon

Livssyklus for en spesifikasjon Behov LT SpecsUlike systemer og innhold brukt ifm læring Implementert i systemer “Innholds”-produksjon & -utveksling FoU Stadier Nye behov

Oppgaver i løpet av en spec livsyklus Behov FoU LT Specs Implementert i systemer “Innholds”-produksjon & -utveksling Ulike systemer og innhold brukt ifm læring Plugfests Nye behov Identifisrere behov & utvikle spec- prototyper Hente inn behov, erf. & ekspertise Etablere konsistent og god praksis 1. Oppmerksomhet! 2. Støtte effektiv generell bruk Stadier Testing Interoperable systemer & innhold Oppgaver 1. Ref implementasj åpen kildekode 2. Implementere i verktøy & systemer 3. Etablere interoperabilitet

Behov FoU LT Specs Implementert i systemer Plugfests Interoperable systemer & innhold “Innholds”-produksjon & -utveksling Ulike systemer og innhold brukt ifm læring Stadier Testing Oppgaver Fageksperter & ledende utviklingsmiljøer Fag- & tekniske eksperter Kommeriselle, åpen kildekode & akademiske utviklere Spesialistbrukere: Kursutviklere Studieadm. miljøer Tilbydere av utdanning & opplæring Praktikere Nye behov People over a spec lifecycle Identifisrere behov & utvikle spec- prototyper Hente inn behov, erf. & ekspertise Etablere konsistent og god praksis 1. Oppmerksomhet! 2. Støtte effektiv generell bruk 1. Ref implementasj åpen kildekode 2. Implementere i verktøy & systemer 3. Etablere interoperabilitet

Hvor står vi nå?  Følgende er CETIS’ Bill Oliviers sin framstilling av hvor de ulike spesifikasjonene på e-læringsområdet står i forhold til den utviklingsmodellen som er skissert innledningsvis

Konklusjon  Prosessen fra publisert spesifikasjon til den blir tatt i bruk av mange, er mer kompleks og tidskrevende innen læringsteknologiområdet, enn innen andre områder som er mer tekniske  Prosessene er nærmere brukernivået, så mange flere og mer varierte deltaker(grupper) må trekkes med for å få til bruk av standarder  Vi har ikke menneskelige nettverk på plass som gjør det gjør det mulig å få til den kommunikasjon som er nødvendig  Vi trenger særlige tiltak for å få tatt i tatt i bruk spesifikasjoner på en måte som gjør at læring kan fungere på tvers av sektorer og landegrenser. Tiltakene må være på globalt og europeisk nivå, så vel som på nasjonalt nivå og sektornivå

CETIS’ tilrådinger 1. Involver fageksperter og bygg arbeidet på virkelige behov og krav til interoperabilitet 2. Sørg for referanseimplementasjoner som er åpent tilgjengelig for alle så tidlig som mulig 3. Etabler og knytt sammen praksisfellesskap som består av både sektordeltakere og kommersielle deltakere 4. Sørg for interoperabilitetstesting straks flere systemer er klare 5. Utvikle rutiner/tiltak for konformitetstesting 6. Utvikle støttetjenester og opplæring for utrulling av løsninger 7. Støtt et organ som kan fremme konformitet til standarder