Transportens betydning Kulturspreder (informasjon) Demokratiserende (eliten ikke isolert) Muliggjør arbeidsdeling, marked - og dermed konkurranse og effektivitet Utjevnende (pris, lønn, bosetting, marked) Effektiviserende ”lokomotiv” som gir – Høyere produktivitet – Ordre til privat næringliv – Arbeidsplasser og høyere lønn – Høyere skattegrunnlag – Lavere skattesats (?) Samfunnsøkonomisk > bedriftsøkonomisk lønnsomhet suboptimalt investeringsnivå (pga. fellesgode-karakter: Vidt spredte fordeler) Investeringer i transport gir høyere livskvalitet © Norsk Sportaxi a.s
Transportens kostnader Trafikkskader Barriere-effekter Støy & forurensing Ressursforbruk: – Energi – Kapitalkostnader (pga. investering) – Arbeidskraft Personale (driftskostnader) Tid (reise) Tid (overgang) © Norsk Sportaxi a.s
Modelling 1.Estimate of the area 2.Rough estimate of required traffic capacity 3.Various solutions 4.Weed out less suitable solutions 5.Remaining solutions subjected to simulations, parameters trimmed 6.Results are compared to each other, and further weeding-out 7.Remaining solutions subjected to detailed analysis, through performance simulations of its parts 8.Simulation of the whole network again (and again, and again and....) 9.Economical estimates © Norsk Sportaxi a.s
3 classes of computers Vehicle Local - switch / station / park – occupancy, reentry Central (1996: 486) - route matrix - congestion, failures © Norsk Sportaxi a.s
Control - Combinations of: (2) “point follower” v. “vehicle-follower” and (4) “synchronous”, “quasi-synchronous”, “asynchronous”, “point-synchronous” A) “synchronous” - follow virtual points - B) “quasi-synchronous” - + “point follower” C) “asynchronous” + vehicle-following– - Cabinentaxi D) “point-synchronous” - Sweden E) “asynchronous point follower” Taxi2000 1
Kapasitet: Vogn, spor og stasjoner Vogn: Pass. per vogn (pv) (3-6) og -utnyttelse - lag flere og bedre – ikke større Spor: Vogn, hastighet, avstand: vogn / time (40 km/t, 1,5 sek - '70-talls teknologi: 80 / 0,5 / 3-24) - lag flere, tilpass hastighet, avstand Stasjon: Vogn, antall spor og antall park.pos. - tilpass størrelse Enkel stasjon (1 spor, 4 pos.): 900 vogner/ time 1,4 pv.: pass/ time. 2,8 pv. i rushtid: Mellomstor stasjon (2 spor, 4 pos. og 2 lave etasjer): vogner. 1,4 pv. /: ,8 pv. i rushtid: 10,080 Stor stasjon: / pass/time (14 pos.)
LRT vs. PRT – kapasitet og størrelse (100% utn.) LRTPRT Forutsetn.140 pass/vogn og 30 avganger/ time 2 spors stasjon 6 p/v.,180 avg./ time 14 båser (berths) 2 spors stasjon Kapasitet140 pass/minutt, 8,400 pass/time 504 pass/minutt, pass/time Størrelse:Kortere stasjonSmal og lav bjelke Stasjonslengde30x2 = 60 + penser = 100 m.14x2x2,5 = 70 + penser= 110m Stasjonsbredde3 meter per spor = ca. 12 m.1,75 m. per spor = ca. 9,5 m. Stasjonshøydepersonhøyde Bjelkehøyde1,10 meter0,50-0,80 meter
Kapasitet og størrelse: LRT vs. PRT (stor stasjon - antatt 100 % utnyttelse for begge) LRT: 140 pass/vogn og 30 avg./ time = 70 pass/min pass/time. 2 spor: 8400 pass/time PRT: 14 båser, 6 pv. og 180 avg.= 252 pass/minutt = pass/time, 2 spor: pass/time Størrelse: LRT er kortere, men bredere og høyere LRT lengde: 30x2 = 60 + penser = 100 m. Bredde: 3 meter per spor = ca. 12 m. Bjelkehøyde: 1,10 meter PRT lengde: 14x2x2,5 = 70 + penser = ca. 110 m. Bredde: 1,75 m. per spor = ca. 9,5 meter Bjelkehøyde: 0,50-0,80 meter
Utbyggingssløyfer for Smart Oslo” 1.Lysaker-Telenor, 5 km – arb.pl. 2.Telenor - rundt parken – Senteret, Norske Skog, 5 km – Lysaker-Lilleaker, 5 km – Lysaker-Stabæk, 4 km – Lysaker-Skøyen, 6 km – Skøyen-Majorstua, 4 km – Ullevål-Hageby, 20 km Nydalen Mediesenter, 6 km – Økern komplekset, 30 km – Lodalen-Bjørvika, 20 km – ??? 11.Bjørvika-Skøyen, 5 km – © Norsk Sportaxi a.s
Utbyggingssløyfer for Smart Bærum 1.Lysaker-Telenor, 5 km – arb.pl. 2.Telenor - rundt parken – Senteret, Norske Skog, 5 km – Lysaker-Lilleaker, 5 km – Lysaker-Stabæk, 4 km – Stabæk-Sandvika, 12 km – Lilleaker-Bekkestua, 5 km – Etc 8.Etc 9.Etc 10.Etc © Norsk Sportaxi a.s