Transportens betydning Kulturspreder (informasjon) Demokratiserende (eliten ikke isolert) Muliggjør arbeidsdeling, marked - og dermed konkurranse og effektivitet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Advertisements

Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Presentasjon av Destinasjon Fornebu
Harald Munkvold Høsten 2006
Fortidens løsninger !.
Fortidens løsninger !.
LR Academy Differansebonus. Differansebonus premierer utviklingen av din business på et tidlig stadium i din LR karriere. Bonusen avhenger av månedlig.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
BESKYTTET MOBILITET: DEN GODE, DEN ONDE OG DEN GRUSOMME KILDE: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
TEKNISK INFORMASJON! • Levert energi ca kWh • Drifts-tank 223l • Tank temp C • El. tilsats 0-7,5 kW • Varmtvann C • Varmtvannsslynge.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Finanskrisen Arbeidsledighet i reiselivsnæringen Innvirkninger på Krødsherad kommune Ordfører Olav Skinnes, Krødsherad kommune.
Styrearbeid i Norwegian
The Trondheim Toll Ring System
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
Muntlig Matematikk Eksamen
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Sportaxi Fornebubyen • Brukervennlig transport • - for et nytt næringsliv • - for en ny tid • Transport for en ny by 1.
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Trondheim lufthavn Værnes i tall
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Fortidens løsninger !. Nettverk - skisse og datasimulering Forklaring : •Sirklene viser forholdet mellom til/fra trafikk ved stasjoner •Tykkelsen på strekene.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Markedsstruktur - teori og empiri
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Module 4: Company Investment Decisions Using the WACC
Heriot-Watt University
1 Fra invitasjonen til dette møtet: … Å formulere spennende og visjonære scenarier må skje i nært samspill med alle tilknyttet til NTNU. … Hvordan kan.
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Study Abroad at University of California, Berkeley (UCB) - Extension Studier innen entreprenørskap, innovasjon, og anvendelse av teknologi.
Kapittel 7: Gjeldsgrad og verdi
Høytemperatur fjernvarme med ammoniakk som kuldemediet
T I T T E L S I D E marg Sikker utskrifts / Follow Me løsning Utdanningsetaten.
Rederiskatt og lønnsomhet i fiskeriene
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Forbedringsverktøy Pareto A B C D E F.
Samordning av offentlig pensjon og privat AFP
Gigantbestilling 222 nye fly –
Deteksjon og følging av overflatefartøyer på avstander
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Asak Miljøstein AS.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
LR-Akademi Lederbonus.
Del 1 Referansemålinger (Utføres av alle gruppene) Ionisasjonskammer PM-05 Dere skal måle.
Innledning ved BioHus konferansen
Jan Olav Brekke Forbundsleder, Lederne Tlf E-post
100 lure ord å lære.
Avtale om pensjonistavlønning
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Fra regional flyplass til global aktør
Bilia Drammen BMW i Agent Gulskogen senter Desember 2014.
Fjernvarmeprosjekter i Telemark og Vestfold
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Forelesning 4 12.september 2012
Tilbudet i 2015 Kontraktene Oslo sentrum og Linje 25 Oslo Jan Erik Pedersen, Ruteplanlegger.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Workshop Traffic Management and Control Travel Time Information
Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen,
På sporet av den tapte tid
Utskrift av presentasjonen:

Transportens betydning Kulturspreder (informasjon) Demokratiserende (eliten ikke isolert) Muliggjør arbeidsdeling, marked - og dermed konkurranse og effektivitet Utjevnende (pris, lønn, bosetting, marked) Effektiviserende ”lokomotiv” som gir – Høyere produktivitet – Ordre til privat næringliv – Arbeidsplasser og høyere lønn – Høyere skattegrunnlag – Lavere skattesats (?) Samfunnsøkonomisk > bedriftsøkonomisk lønnsomhet suboptimalt investeringsnivå (pga. fellesgode-karakter: Vidt spredte fordeler)  Investeringer i transport gir høyere livskvalitet © Norsk Sportaxi a.s

Transportens kostnader Trafikkskader Barriere-effekter Støy & forurensing Ressursforbruk: – Energi – Kapitalkostnader (pga. investering) – Arbeidskraft Personale (driftskostnader) Tid (reise) Tid (overgang) © Norsk Sportaxi a.s

Modelling 1.Estimate of the area 2.Rough estimate of required traffic capacity 3.Various solutions 4.Weed out less suitable solutions 5.Remaining solutions subjected to simulations, parameters trimmed 6.Results are compared to each other, and further weeding-out 7.Remaining solutions subjected to detailed analysis, through performance simulations of its parts 8.Simulation of the whole network again (and again, and again and....) 9.Economical estimates © Norsk Sportaxi a.s

3 classes of computers Vehicle Local - switch / station / park – occupancy, reentry Central (1996: 486) - route matrix - congestion, failures © Norsk Sportaxi a.s

Control - Combinations of: (2) “point follower” v. “vehicle-follower” and (4) “synchronous”, “quasi-synchronous”, “asynchronous”, “point-synchronous” A) “synchronous” - follow virtual points - B) “quasi-synchronous” - + “point follower” C) “asynchronous” + vehicle-following– - Cabinentaxi D) “point-synchronous” - Sweden E) “asynchronous point follower” Taxi2000 1

Kapasitet: Vogn, spor og stasjoner Vogn: Pass. per vogn (pv) (3-6) og -utnyttelse - lag flere og bedre – ikke større Spor: Vogn, hastighet, avstand: vogn / time (40 km/t, 1,5 sek - '70-talls teknologi: 80 / 0,5 / 3-24) - lag flere, tilpass hastighet, avstand Stasjon: Vogn, antall spor og antall park.pos. - tilpass størrelse Enkel stasjon (1 spor, 4 pos.): 900 vogner/ time 1,4 pv.: pass/ time. 2,8 pv. i rushtid: Mellomstor stasjon (2 spor, 4 pos. og 2 lave etasjer): vogner. 1,4 pv. /: ,8 pv. i rushtid: 10,080 Stor stasjon: / pass/time (14 pos.)

LRT vs. PRT – kapasitet og størrelse (100% utn.) LRTPRT Forutsetn.140 pass/vogn og 30 avganger/ time 2 spors stasjon 6 p/v.,180 avg./ time 14 båser (berths) 2 spors stasjon Kapasitet140 pass/minutt, 8,400 pass/time 504 pass/minutt, pass/time Størrelse:Kortere stasjonSmal og lav bjelke Stasjonslengde30x2 = 60 + penser = 100 m.14x2x2,5 = 70 + penser= 110m Stasjonsbredde3 meter per spor = ca. 12 m.1,75 m. per spor = ca. 9,5 m. Stasjonshøydepersonhøyde Bjelkehøyde1,10 meter0,50-0,80 meter

Kapasitet og størrelse: LRT vs. PRT (stor stasjon - antatt 100 % utnyttelse for begge) LRT: 140 pass/vogn og 30 avg./ time = 70 pass/min pass/time. 2 spor: 8400 pass/time PRT: 14 båser, 6 pv. og 180 avg.= 252 pass/minutt = pass/time, 2 spor: pass/time Størrelse: LRT er kortere, men bredere og høyere LRT lengde: 30x2 = 60 + penser = 100 m. Bredde: 3 meter per spor = ca. 12 m. Bjelkehøyde: 1,10 meter PRT lengde: 14x2x2,5 = 70 + penser = ca. 110 m. Bredde: 1,75 m. per spor = ca. 9,5 meter Bjelkehøyde: 0,50-0,80 meter

Utbyggingssløyfer for Smart Oslo” 1.Lysaker-Telenor, 5 km – arb.pl. 2.Telenor - rundt parken – Senteret, Norske Skog, 5 km – Lysaker-Lilleaker, 5 km – Lysaker-Stabæk, 4 km – Lysaker-Skøyen, 6 km – Skøyen-Majorstua, 4 km – Ullevål-Hageby, 20 km Nydalen Mediesenter, 6 km – Økern komplekset, 30 km – Lodalen-Bjørvika, 20 km – ??? 11.Bjørvika-Skøyen, 5 km – © Norsk Sportaxi a.s

Utbyggingssløyfer for Smart Bærum 1.Lysaker-Telenor, 5 km – arb.pl. 2.Telenor - rundt parken – Senteret, Norske Skog, 5 km – Lysaker-Lilleaker, 5 km – Lysaker-Stabæk, 4 km – Stabæk-Sandvika, 12 km – Lilleaker-Bekkestua, 5 km – Etc 8.Etc 9.Etc 10.Etc © Norsk Sportaxi a.s