Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Tilpasse spørringer i RT Kolonnetilpassninger Egne spørringer Legge spørring til forside Legge spørring til Dashboard.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Demo av portalen LOG - Leverandørnett Olje og Gass.
Håndbok til Studweb LES DENNE! Du får en side-for-side veiledning med forklaringer og tips…
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Nettevett – utvidet versjon
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Følge innhold Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet. Hvis.
Finn bitene som mangler
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.

Uni Eiendom FDV Veien videre
Brukerdokumentasjonen for AutoPay må derfor leses i tillegg.
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Åpenhetstinget 2010 Per Anders Johansen, Aftenposten politiske redaksjon Oslo 28. sept 2010.
Søknadsprosedyre høyere utdanning
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
E-demokrati Lasse Berntzen Høgskolen i Vestfold. Demokrati i forfall?  Kommunevalget ,8 %  Fylkestingsvalget ,1%.  Trenden forsterkes.
Kommunens informasjonsstrategi
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Kommuneundersøkelsen 2004 Halvparten av de informasjonsansvarlige i kommunene er i stab direkte under rådmannen En tredjedel av kommunene har ansatt egne.
Gå inn på denne internettadressen:
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Thomas Thomassen 18. November 2004 Du går videre i presentasjonen ved å trykke tasten Page Down. Du avslutter presentasjonen ved å trykke Esc-tasten.
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
KOSTRA rapportering for 2004 Erfaringer fra årets rapportering Hvordan få neste års rapportering til å fungere best mulig? Vestfold,
© Bergen kommune Fra papir til tastetrykk Trygve Sæle Bergen kommune.
Finn bitene som mangler Praktiske oppgaver – søk informasjon på nett.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Kort brukerveiledning Arkiv plug-in Februar 2015
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
Ny funksjonalitet i NETTSKJEMA STRATEGI for datainnsamling Nettskjema våren 2013 Presentasjon på fellesmøtet av Dagfinn Bergsager.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
ArrangeIT Webbasert system for å håndtere påmelding og fakturering ved ulike typer arrangementer.
Elektroniske epikriser fra DocuLive Runa Solheim Arntsen Prosjektleder Digital samhandling OUS Stab IKT.
Innsyn Thor Kvatningen - it-konsulent / Trondheim kommune/byarkivet
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Statlig styring av kommunesektoren via rettigheter/minstestandarder/pålegg er for omfattende, (%) (n=88)
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
eSG – Send innrapportering elektronisk
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Enkel brukerveiledning
Enkel brukerveiledning
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Utskrift av presentasjonen:

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale nettsteder nesten stoppet opp?

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Hva bør innbyggerne få på nett? Elementær informasjon om kommunens tilbud og dine rettigheter Mulighet til dialog om vesentlige tjenestetilbud (Skjemautfylling, epostkontakt, spørsmål/svar, debatt) Full informasjon om lokalpolitikerne Full informasjon om politiske saker – i et tilgjengelig format

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Elementær informasjon om tjenestene Oversiktlig (syndes mye) Kontaktinformasjon (syndes mye) Fortell om brukerens rettigheter (syndes mye) Bruk nettets pre – peketeknologien – til å vise vei videre

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004

Mulighet for dialog Fylle ut skjema på nett –Veiledning gjennom skjemaet –Sikring mot feil utfylling E-postkontakt –Kontakt med saksbehandler (husk journalføring) –Kontakt med politikere Spørsmål og svar –Chat –Bygg opp egen spørsmål/svar-side Debatt om lokalsamfunnet –Generell debatt –Innspill til lokale planer

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004

Informasjon om lokalpolitikerne Hvem er de Hva brenner de for Hva driver de med Hvilke saker fremmer de? Hvordan kan folk komme i kontakt med dem?

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004

Spesielle behov og muligheter Tilgjengelig for ALLE (WAI/W3C) Spesielle ønsker fra journalister Mulighet for å åpne kommunen på hittil ukjent vis

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004

Postlister på nett Øker tilgjengeligheten -> økt innsyn -> økt offentlig debatt -> bevaring av demokratiet (ikke bare festtale!) Større krav til brukervennlighet i journalen –Søkbar over tid –Dagslistene er gammeldagse Dokumentet må følge etter –Offentlige dokumenter må kunne lastes ned uavhengig av etaten –Noen dokumenter er definitivt offentlige uansett

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Hvorfor alltid datosortert? Gammeldags utforming i nytt medium Søkekriterier viktige for åpenhet: –Saksnummer –Avsender –Mottaker –Fritekstsøk –Datointervall

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004

Postlister mangler Trondheim har enkel postliste (med bestillingsskjema) Oslo, Kristiansand og Bergen mangler postliste på nett Vanskelig å følge storbyene

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Den perfekte journal Søkbar i alle felt Fritekstsøk i alle offentlige dokumenter De dokumenter som åpenbart er offentlige, er tilgjengelige elektronisk Dokumenter der innsyn må vurderes i hvert enkelt tilfelle, kan bestilles og mottas elektronisk. Hemmelige opplysninger sladdes uten at dokumentet unntas Du kan få automatisk tilsendt nye dokumenter i saken via e-post

Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004

Takk for oppmerksomheten Oppdaterte lysark finnes på