Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6
Hovedbudskap Ring! Ring! Ring!
Viktigste satsning 2009 Lokale media er vår viktigste informasjonskanal Alle må ha en informasjonsplan for å få tilskudd Alle arrangører bør ha en informasjonsansvarlig Tre medieoppslag pr arrangør
Hvorfor informasjonssatsning Media er viktig fordi åpenhet er viktig Mediearbeid handler om å skape åpenhet Mediearbeid handler om å skape dagsorden
Informasjonsarbeid Informasjonsplan Oversikt over informasjonsprodukter – Annonser, løpesedler, plakater, brosjyrer, facebook-grupper, internett Medieplan Oversikt over antall medieoppslag dere ønsker å få til Oversikt over hvilke lokale medier dere ønsker å benytte Oversikt over telefonnummer og kontaktinfo til redaksjonene
Mediarbeid Alle har kompetanse til å bli medieekspert! Du trenger to ting – Telefon – Budskap
Jobb nummer 1 Ta kontakt i god tid Alt for mange tar ikke kontakt Alt for mange ringer for sent Du og journalisten er i samme båt Ring redaksjonen Be om å få snakke med vaktsjef Si at du har en god sak Si hva du skal gjøre Si hva som er budskapet Tilby å sende skriftlig informasjon / presseinfo
Budskap Kort og konsist Tabloid og poengtert Folk og journalister husker sjelden mer enn 3 ting. Hva Hvem Hvor/ når
Hjelpemiddel Presseinfo – Kan aldri erstatte direkte kontakt! – Kun et hjelpemiddel – Aldri mer enn en A4-side Overskrift Ingress Brødtekst Kontaktinformasjon Foto med billedtekst
Lokale medieoppslag Lokalaviser er Verdensdagens viktigste informasjonskanal Hver arrangør bør ha tre omtaler i media – Forhåndsomtale første arrangørmøte – Forhåndsomtale verdensdagsarrangement – Hovedomtale verdensdagsarrangement
Gjør det! Bedre med en god plan i dag enn en perfekt plan i morgen Ring! Ring! Ring! Tips – Få elever på videregående til å lage informasjonsplan og medieplan