Årsmøte Åland, 10.06.2013 Roar Telle NVF Belegningsutvalget Prosjekt «Bruk og effekt av PMB» (Gir bruk av PMB økt dekkelevetid?) Årsmøte Åland, 10.06.2013 Roar Telle
Anvendelse av PMB i 2012 LAND MENGDE ANDEL (%) TYPE TREND FINLAND 700 t PMB Høymodifisert SBS Fortsatt lav SVERIGE Ca. 6 % Svakt økende DANMARK PMA Betydelig, men ikke angitt Lav modifiserings-grad? ISLAND Ikke i bruk Forsøk PMA NORGE 34.000 t PMB 613.000 t asfalt Ca. 10 % Moderat modifisering SBS Stabilt eller svakt økende
Anvendelse av PMB i 2012 LAND ANVENDELSE FINLAND Broer. Normalt også flyplasser og tynndekker, men ikke 2012. Bruk i miljøbelegninger (tette konstruksjoner) SVERIGE På større veier i både slitelag og bindlag. Forsøk i bærelag. DANMARK Høytrafikkerte veier ISLAND Ingen bruk NORGE I slitelag på flyplasser og høyt trafikkerte veier
Gir bruk av PMB økt levetid ? LAND FINLAND For veier gir PMB en liten økning i levetid, men ikke nok til å forsvare prisen (ASTO-prosjektet). Stor spredning i resultat. Hvis PMB skal anvendes må det være høymodifisert (ca. 7 % ?) SVERIGE Flere forsøk utført, men konklusjon er usikker. DANMARK Flere prosjekter viser lang levetid. Helsingørmotorvej og motorvej Vejle Nord har ligget over 20 år og Storebælts Vestbro ligger bra etter 18 år. ISLAND NORGE Gode erfaringer fra E18 i Vestfold. Enkelte objekter viser liten forskjell. Generelt er det i region Øst en 40 % forbedring i sporutvikling ved bruk av PMB til en økt kostnad på 25 %.
Spesifikasjoner for PMB På flyplasser anvendes det amerikanske systemet med PG-klassifisering. Klimabasert med justering for belastning av tunge fly. På veier anvendes EN 14023 Hva med PMA ?
Erfaringer fra kvalitetskontroll av PMB Varierende oppfatning av dagens kontroll Mykningspunkt og Fraass bruddpunkt er mindre egnet for PMB enn ordinært bitumen. Usikkerhet med hensyn på lagringstest (tubetesten) Vurderer Multiple Stress Creep Recovery (MSCR)
Veien videre Behov for flere vurderinger med hensyn til forholdet mellom levetid og pris. Oppfølgings-program. Bruk av riktig PMB (polymermengde/egenskaper) på riktig sted (veitype, slitelag, bindlag, bærelag) Innføre bedre metoder som er egnet for PMB og samsvarer med egenskaper målt på veien. Behov for å vurdere bruken av PMB vs PMA. Effekt og kontraktsmessig. Feil polymer og feil bruk kan forårsake en redusert bruk av PMB i fremtiden.