Årsmøte Åland, Roar Telle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Advertisements

Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
TUNGT OG ENSFORMIG ARBEID
Trebåt for alle.
Praktisk info til prosjektkunder
Well Experts 25-Jun-14 Brønnhendelser – Lærepunkter for Brønndesign/prosess PTIL Seminar on Brønnsikkerhet, 4 Mai 2006 Mike Pollard, Well Experts PTIL.
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Transaksjonskostnader
Daglig leder program Samling 2, sept. Hensikt.
Standardisert arbeid.
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Energieffektive bygg . Jeg vil i mitt foredrag dele av vår kunnskap og erfaring om det å bygge energiriktige bygg og da med fokus på byggets bygningskropp.
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
STAVANGER KOMMUNE Agenda ■ Innledning og status ■ Organisering.
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
NAFun 30.okt 2007 td 1 Funksjonskontrakter for dekkevedlikehold - hvordan? NAFun 30.oktober 2007 Torgrim Dahl / Rolf Johansen.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Farlig byggeavfall fra vugge til grav ( Sett fra et juridisk perspektiv )
Konkurransevirkemidlene PRIS
Høring om fiskeforskrifter-laks  Hva skal vi uttale oss om?  Fiskeforskrifter som gjelder elvene(frist 15 januar)‏  Fiskeforskrifter som.
STATUS BANEPROSJEKT
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Introduksjon til Java-scripting.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Bituminøse bærelag (og kontroll av bituminøse materialer)
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Valg av dekketype Norsk Asfaltforening
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
VILLEDER DAGSREVYEN OM PENSJON? ET FORSØK PÅ Å MINNE OM FAKTA.
Kompetansesamling - Vestfold 4. juni 2014
INF 295 Forelesning 15 - kap 9 Grafer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Konstruksjoners sikkerhet
FLYGING I TURBULENS Turbulens inndeles i 4 kategorier Lett Moderat
Bygg og anleggsavfall konferansen 2012.
Nitrat i salat og spinat Anne Lene Malmer, Lier og omegn forsøksring.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Lavtemperaturasfalt Kvalitet - fordeler og usikkerhet
Hvorfor rusfeltet en spesialisthelsetjeneste?  økt tilgang til andre helsetjenester  samme rettigheter som andre pasienter  bryte ned fordommer  følge.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Oppstartsmøte Funksjonsprosjekt
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
GJENBRUK AV ASFALT PÅ KOMMUNALE VEIER
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
Forside.
Samdata 2012 Somatikk.
Fjernvarme og fjernkjøling i Norge – drivere og utfordringer
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Hva er kunnskap?.
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
Landsbyens problemstillinger: Oppsummering og konklusjon.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Tilbudskonferanse Konkurransegrunnlag Asfaltarbeider Hammerfest kommune.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Stiftelsen Østfoldforskning  STØ SMARTiNG I perioden ble det satt av 55 mill. til utbygging av gang- og sykkelveier. I hvor stor.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Landbruk og vernet vassdrag Gang- og sykkelvei, Sørvågen til Alsvåg.
Bærekraftig bioenergi Innlegg på Forskningsrådets seminar ”Bioenergi på Kongsgården” Tirsdag 30. august Audun Rosland, Fagdirektør, Klima- og forurensningsdirektoratet.
Takseringsresultater og reguleringer av småviltjakta 2015 Even Borthen Nilsen 26. August 2015.
Lloyd SundstølLloyd Sundstøl. Hvordan kan norske veier rehabiliteres med positivt miljøregnskap?Hvordan kan norske veier rehabiliteres med positivt miljøregnskap?
Forbedringssamlingen
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Takseringsresultater og reguleringer av småviltjakta 2015
Velkommen til Newtonrommet
Lav rente – en gjeldsfelle
Den ekstreme tørkesesongen 2018
Utskrift av presentasjonen:

Årsmøte Åland, 10.06.2013 Roar Telle NVF Belegningsutvalget Prosjekt «Bruk og effekt av PMB» (Gir bruk av PMB økt dekkelevetid?) Årsmøte Åland, 10.06.2013 Roar Telle

Anvendelse av PMB i 2012 LAND MENGDE ANDEL (%) TYPE TREND FINLAND 700 t PMB Høymodifisert SBS Fortsatt lav SVERIGE Ca. 6 % Svakt økende DANMARK PMA Betydelig, men ikke angitt Lav modifiserings-grad? ISLAND Ikke i bruk Forsøk PMA NORGE 34.000 t PMB 613.000 t asfalt Ca. 10 % Moderat modifisering SBS Stabilt eller svakt økende

Anvendelse av PMB i 2012 LAND ANVENDELSE FINLAND Broer. Normalt også flyplasser og tynndekker, men ikke 2012. Bruk i miljøbelegninger (tette konstruksjoner) SVERIGE På større veier i både slitelag og bindlag. Forsøk i bærelag. DANMARK Høytrafikkerte veier ISLAND Ingen bruk NORGE I slitelag på flyplasser og høyt trafikkerte veier

Gir bruk av PMB økt levetid ? LAND FINLAND For veier gir PMB en liten økning i levetid, men ikke nok til å forsvare prisen (ASTO-prosjektet). Stor spredning i resultat. Hvis PMB skal anvendes må det være høymodifisert (ca. 7 % ?) SVERIGE Flere forsøk utført, men konklusjon er usikker. DANMARK Flere prosjekter viser lang levetid. Helsingørmotorvej og motorvej Vejle Nord har ligget over 20 år og Storebælts Vestbro ligger bra etter 18 år. ISLAND NORGE Gode erfaringer fra E18 i Vestfold. Enkelte objekter viser liten forskjell. Generelt er det i region Øst en 40 % forbedring i sporutvikling ved bruk av PMB til en økt kostnad på 25 %.

Spesifikasjoner for PMB På flyplasser anvendes det amerikanske systemet med PG-klassifisering. Klimabasert med justering for belastning av tunge fly. På veier anvendes EN 14023 Hva med PMA ?

Erfaringer fra kvalitetskontroll av PMB Varierende oppfatning av dagens kontroll Mykningspunkt og Fraass bruddpunkt er mindre egnet for PMB enn ordinært bitumen. Usikkerhet med hensyn på lagringstest (tubetesten) Vurderer Multiple Stress Creep Recovery (MSCR)

Veien videre Behov for flere vurderinger med hensyn til forholdet mellom levetid og pris. Oppfølgings-program. Bruk av riktig PMB (polymermengde/egenskaper) på riktig sted (veitype, slitelag, bindlag, bærelag) Innføre bedre metoder som er egnet for PMB og samsvarer med egenskaper målt på veien. Behov for å vurdere bruken av PMB vs PMA. Effekt og kontraktsmessig. Feil polymer og feil bruk kan forårsake en redusert bruk av PMB i fremtiden.