Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til min Master-presentasjon
Advertisements

Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Matematisk modellering i fysikk 1 Utvikle og vurdere fysikkelevers matematiske modelleringskompetanse Øystein Guttersrud 12. august.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 Populasjonsgenetikk BI3010-H05 Halliburton Kap.1 TERMINOLOGI  Populasjonsgenetikk er læren om genenes fordeling i tid og rom, og om de evolusjonære.
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Leksjon 8 - mekanikk - s. 179– 196 Friksjonskrefter mellom glidende flater
Leksjon 7 - mekanikk - s. 179– 196 Friksjonskrefter mellom glidende flater Matematisk verktøy F Fy  Fx.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Arbeidsmåter i naturfag
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Læreplaner i matematikk
Av Thea Hermansen Bakke
Galileo Galilei ble født i Italia i 1564, og døde 1642.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 1 - kapittel 1 Introduksjon Hans F. Nordhaug (Ola Bø) (Ketil Danielsen, 2007)
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning,
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Å forklare sosiale fenomener
Kvalitative og kvantitative metoder
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
FUN-prosjektet (Fysikkutdanning i Norge) Carl Angell og Ellen K. Henriksen Skolelaboratoriet, Fysisk institutt, UiO Anders Isnes Institutt for lærerutdanning.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Undring Tro Viten.
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Velkommen til Newtonrommet!
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Introduksjon til øving 3
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Funksjoner og didaktikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Sosialkonstruktivisme
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
Fysikk på Sandvika vgs Fredrik Gade. Fysikk? Fysikk handler om å observere beskrive prøve å forklare fenomener i naturen (hele universet)
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Forelesere ved Institutt for Økonomi og Informatikk ved HSN er oppdragsgivere i dette prosjektet. Videreutvikling av bachelor prosjektet PUR som ble gjennomført.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Kvalitative og kvantitative metoder
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Newtons lover.
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Hva er realfag? B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Engebråtenmodellen.
Utskrift av presentasjonen:

Å beskrive naturen med matematikk Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008 Carl Angell Øystein Guttersrud (UiO) Ellen Karoline Henriksen (UiO) Per Morten Kind (Durham University)

Å beskrive naturen med matematikk FYSIKK 1 lage en eller flere matematiske modeller for sammenhenger mellom fysiske størrelser som er funnet eksperimentelt bruke matematiske modeller som kilde for kvalitativ og kvantitativ informasjon, presentere resultater og vurdere gyldighetsområdet for modellene FYSIKK 2 analysere ulike matematiske modeller for en fysisk situasjon, med og uten digitale verktøy, og vurdere hvilken modell som beskriver situasjonen best

Bakgrunn Et syn på fysikk som “modeller av virkeligheten”: Fysikk dreier seg om å lage (matematiske) modeller av virkeligheten Å arbeide med fysikk dreier seg i økende grad om å utvikle, teste og bruke modeller. Dette bør reflekteres i skolens fysikkfag Modellering som metode for å lære fysikk A contemporary education in science is expected to serve two broad purposes: To provide society with a competent workforce and with scientifically literate citizens. In the project we will describe here today, we focus on how upper secondary school physics may contribute to developing students’ competencies and literacy in the field of physical science, and we suggest an approach – empirical-mathematical modelling – that we believe can meet some challenges facing physics education and thereby contribute to serving these two overall purposes. Our choice to focus on empirical-mathematical modeling also stems from the insight that within many of the most dynamic and rapidly developing branches of physics today, research is essentially about developing and improving models (often in the form of computer simulations ) for describing phenomena such as climate, the atomic nucleus, or superconductivity (??) (Gilbert, 2004; Winsberg, 1999;.. ). Thus, a physics instruction focusing on how to develop mathematical models based on experiments would be expected to enhance students’ understanding of the nature of physics as well as their competency in “doing physics”. Modellering som metode kan bidra til å løse en del utfordringer i fysikkfaget

Seks utfordringer som motiverte prosjekt FYS 21 Bruk av, og veksling mellom, ulike representasjoner av fysiske fenomener Eksperimentets rolle i fysikken Forholdet mellom matematikk og fysikk Å forstå “naturvitenskapens vesen” Fruktbare læringsstrategier for å oppnå forståelse i fysikk Trening i vitenskapelig arbeids- og tenkemåte Our choice to look into empirical-mathematical modelling as an approach to teaching upper secondary physics was motivated by six more specific challenges facing physics education, all of them related to the two overall purposes of science education mentioned. Research on students’ understanding and learning indicates that physics education needs to focus on: the use of, and interchange between, multiple representations of physical phenomena (will get back to this in a minutes) the role and purpose of experiment in physical science the relationship between mathematics and physics the nature of science fruitful learning strategies for gaining understanding in physics skills in scientific reasoning These are by no means the only challenges facing a contemporary physics education; nor can we expect to meet all of them fully through a single approach. However, these are important challenges which have informed our work and which we believe that we can to some extent meet by a stronger focus on empirical-mathematical modeling in upper secondary school physics.  

Undervisningsmateriell for FYS 21 Elevhefte Hva er fysikk? Fysikkens mål: “forklaring” eller beskrivelse? Naturvitenskapelig arbeids- og tenkemåte Modelltyper Matematiske modeller Lærerhefte Plan for skoleåret Om modeller og modellering Forslag til modelleringsaktiviteter Naturvitenskapelig tenkemåte http://www.fys.uio.no/ skolelab/FYS21/

Modelleringsaktiviteter i FYS 21 Første “obligatoriske” modelleringsøvelse: finn en sammenheng for nedbøyningen til en plastlinjal som funksjon av belastningen. Linjalen festes til et bord. Belastningen kan være forskjellig antall like gjenstander (for eksempel spiseskjeer Belastningen måles i antall gjenstander

Modelleringsaktiviteter i FYS 21 Kraft på seigmann som funksjon av forlengelse Ulik “fjærkonstant” for ulike farger? Ulik “fjærkonstant” for første i forhold til for annen gangs strekking? Intervall for linearitet?

Modelleringsaktiviteter i FYS 21 Kraften mellom to magneter De fleste elevene fant en - avhengighet der n var mellom 1 og 2, og x var avstanden mellom magnetene.

Kraften mellom to Neodymiummagneter (se også The Physics Teacher, September 2007)

Modelleringsaktiviteter i FYS 21 Innføring av bevegelsesligningene basert på forsøk: “Trilling av lærer i trillebår med konstrant fart” på Nesbru Lengde (m) Tid (s) Generell tilnærming: Eksperiment  graf  Modell (uttrykt som formel)

Galileo Galilei (1564 – 1642) Galilei kunne ikke studere fritt fall direkte. Han utviklet en metode for å måle fritt fall indirekte ved hjelp av kuler som rullet på et skråplan. MODELLERING

Introduksjon til Modellus http://modellus.fct.unl.pt

Bevegelse med konstant fart s = v∙t … og så til Modellus …………..