OBOS sin rolle i utvikling av drabantbyene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Er det fortsatt grunnlag for sterk vekst i REGIONSPAREBANKENE?
En innføring i boligmarkedet i Oslo
Torger Ødegaard Byråd for barn og utdanning i Oslo
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
25. jun Presentasjon Den boligøkonomiske situasjon og aktuelle boligpolitiske tiltak Velferdskonferansen 2012 Tore Johannesen, Avdelingsdirektør.
Kommunal eiendomsvirksomhet
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Cicignon – Fra gammelt sykehus til ung bydel i Fredrikstad
Utbyttepolitikk i den kommunale boligsektoren NOK ER NOK! Regjeringens kontaktutvalg 28. mai 2013 Lars Aasen, Leieboerforeningen- a il kommunal slum.
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
Bruk av borettslagsmodellen for mennesker med funksjonsnedsettelser
Et urbant bysentrum i Groruddalen
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Sparebankforeningens årsmøte 2004 Pressekonferanse Adm. direktør Arne Hyttnes.
Del 2: Personlig økonomi.
OBOS LÅN & SPAR – AVDELING BOLIGSELSKAPER Ola Braaten.
Byrådets visjoner for Bergen 27. oktober 2005 Byrådsleder Monica Mæland.
En utbyggers perspektiv
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Drammen Eiendom KF Eiermøte Formannskapet 6
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Utbedringslån og utbedringstilskudd
Vivian Abbi Johnsen prosjektleder Groruddalssatsingen Bydel Stovner
Byråd for byutvikling Bård Folke Fredriksen
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
nye boliger innen 2015.
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Oslo vokser Arbeid med ny kommuneplan Finansbyråd Kristin Vinje
Presentasjon Regnskap for 4. kvartal 2006 av adm. direktør Olav Line Oslo, 13. februar 2007.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
© Bergen kommune Hvordan styres Bergen kommune? Presentasjon v/ byrådsleder Monica Mæland.
Det Norske forsikringsmarkedet
”Finansnæringen er sterkt konsentrert i Oslo og avgjørende for all næringsvirksomhet i Norge. Oslo er den suverent viktigste finansielle hub i Norge, og.
Internasjonale finansmarkeder Fra midten av 80-tallet har finansmarkedene stadig blitt mer internasjonale. Dette betyr blant annet at problemer lett beveger.
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
DES – klubben i Skedsmo Ble stiftet i DES-klubben er en organisasjon som arbeider for å skaffe godt voksne mennesker en trygg, funksjonell, rimelig.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Konsekvenser av FIFAs forbud mot Tredjeparts eierskap i enkeltspillere Oslo, 16. februar 2016.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Q Choice Hotels Scandinavia Sterk forbedring fra foregående år Fra negativ til positiv kontantstrøm De dårlige tidene ligger bak oss Oppgangen.
Mobilisering - borettslag og velforening på Furuset Bydel Alna.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Velkommen til Hamar! Morten Aspeli Ordfører. Mjøsbyen.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Vurderinger av boligtallet
Bærekraftig byfornyelse
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Utskrift av presentasjonen:

OBOS sin rolle i utvikling av drabantbyene Konsernsjef Martin Mæland, OBOS

Historisk tilbakeblikk på drabantbyutbyggingen Omfattende kommunal tilrettelegging: Tomtekjøp • Rimelige tomter • Infrastruktur Omfattende statlig tilrettelegging: Subsidierte renter • Sterk Husbank OBOS: Gjennomføringspartner for kommunen i etter krigstidens boligbyggingsløft.

De etablerte drabantbyene, borettslagenes doméne Borettslagene eier og bestemmer over sine bygninger og tomter, og tar ansvar for nærmiljøet. Andelseierne beslutter etter demokratiske prosesser. Andelseierne betaler for oppussing. Romsås – stjerneeksemplet – bomiljøet er rustet opp for milliarder.

Ravnkollen borettslag før rehabilitering

Ravnkollen borettslag Total investering kr. 580 Ravnkollen borettslag Total investering kr. 580.000 per leilighet – totalt kr. 383 mill.

OBOS som rådgiver og tilrettelegger Vi forvalter ca 150 000 boliger – hvorav 41 859 boliger i drabantbyene i Oslo. Trygg økonomisk forvaltning og rådgivning for styrene i borettslagene. Groruddalskonsulent Teknisk prosjektkompetanse gjennom OBOS Prosjekt. Har, gjennom vår låne- og sparevirksomhet hjulpet borettelagene å finansiere opprustning – spesielt under finanskrisen.

OBOS som samfunnsansvarlig Kunstgressbaner Flerbrukshaller Lokale idrettslag GranittRock

Lokale idrettslag

Kunstgressbaner

OBOS som kommersiell byutvikler Deltar aktivt i utvikling av drabantbyene på kommersielle vilkår. Attraktive nærsentra: Tveita • Manglerud • Lambersteter Transformasjonsprosesser: Økernområdet Arbeider med flere utviklingsprossesser på egne eiendommer i drabantbyene: Oppsal • Bogerud • Haugenstua • Ammerud m.fl.

Quality Hotell 33

Lambertseter senter Årets bygg 2010

Tveita senter

Forutsetninger for fremtidig utvikling av drabantbyene Grunneierne, dvs. borettslagene og andre, må ønske utvikling av egen eiendom. Fremdtidige planer må skape ”merverdi” dvs. en verdi som er vesentlig høyere enn dagens. ”The Sky Is Not the Limit” – transformasjon er dyrt nok – for høye offentlige ambisjoner og kvalitetskrav skaper høyere boligpriser og sosioøkonomisk segregasjon. Utvikling bør skje fra sentrumsranden og utover.

Gransdalen

Utfordringer Demografi – synkende oppslutning og etniske minoriteters deltagelse. Hvordan sikre at ressurssterke ”norske” familier blir boende i Groruddalen? Hvordan legge til rette for samarbeid mellom private og det offentlige? Økern: Skole og næring Haugenstua: positive borettslag, positiv bydel, men hva med kommunale etater?

Har OBOS et selvstendig ansvar for byutvikling? Vi har ingen plikt til å la noe skje – det er kommunens og statens ansvar. Vi tar likevel et betydelig ansvar ved å investere i risikofylt eiendomsutvikling. Ved å skape overskudd i gode år, har vi rygg også til å bære dårlige år. Vi tar et betydelig ansvar ved å stille vår kompetanse og kapital tilgjengelig for borettslagene til deres egeninitierte opprustning av bomiljøene.

Våre forventninger til Oslo kommune Kommunen må prioritere: Er boligfremskaffing en viktig velferdsoppgave for en by i vekst? Kommunen må forstå mekanismen som utløser/stanser utvikling: Konsekvenser av krav, ideelle ønsker, behovet for å skape merverdier i transformasjonsområder. Kommunen må tilrettelegge: Teknisk og sosial infrastruktur, spesielt kollektivtilbud, skoler og barnehager.