Mal – ambisjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Advertisements

Difi digitaliseringsfrokost Veikart for nasjonale felleskomponenter
Internkontroll i anskaffelsesprosessen
Risikostyring i staten
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
St.meld. nr. 36 Det gode innkjøp
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Strategisk ledelse og IKT
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Risikovurdering for e-handelsprosjekt - mal med eksempler
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Per Bruvold Sikkerhetssjef IKT/Personvernombud
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Seminar ”Mål- og risikostyring” mai 2008
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Desember 2014.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
RIS-metoden for prosessforbedring
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Årets norske Leanvirksomhet
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Internkontroll Pilotnettverk
«Kommunestyrets overordnede tilsynsansvar» - Presentasjon
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
«Kommunestyrets overordnede tilsynsansvar» - Presentasjon
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Årets norske Leanvirksomhet
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Mal – ambisjoner

Ambisjonsnivå Ambisjon er en forventning om å oppnå et mål. For å sikre retning og effektiv fremdrift i arbeidet med internkontroll er det viktig at virksomheten med lederne samles om et felles ambisjonsnivå. Difis selvevalueringsverktøy er laget på grunnlag av et gitt ambisjonsnivå ut fra både coso - og anskaffelsesmodellen. Det er ikke sikkert at din virksomhet har satt seg mål på alle områdene. Dere kan derfor benytte denne malen for å komme frem til deres ambisjonsnivå. Med bakgrunn i mål for internkontroll i deres virksomhet, bør det vurderes og nedfelles hva som er kritiske suksessfaktorer (KSF) for å nå målene som er satt. Ved bruk av selvevalueringsverktøyet kan dere se bort fra noen av risikoelementene og tilhørende forslag til tiltak i sjekklista.

Ambisjonsnivå for min virksomhet Dimensjon Ambisjonsnivå Kontrollmiljø Riskovurderinger Kontrollaktiviteter Informasjon og kommunikasjon Oppfølging Direktoratet for forvaltning og IKT

Mål og kritiske suksessfaktorer for vår virksomhet Dimensjon Mål KSF Rammevilkår Organisasjon og ledelse Policy og strategi Mennesker og kompetanse Partnere og leverandører IKT Anskaffelsesprosesser Måling og rapportering av resultater Kontroll, læring og forbedring Direktoratet for forvaltning og IKT