Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
Forbundet arbeid med Landsmøtet 2014 Presentasjon per 27. mai
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
NESOs Formannskole klasse / 2014
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Bakgrunn: • MN-fakultetsstyremøte om fakultetets utdanningsstrategi. • En handlingsplan ble utarbeidet med 13 delmål hvor ett var at Fakultetets.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
1 Heving av NTNU-ansattes undervisning- og veilederkompetanse. En kort oppdatering. Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Prosjekt tidlig innsats
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Stillinger: a)INSTITUTTLEDER: Det var tre søkere til stillingen. Intervjukomite, vedtatt i instituttstyret: Morten Dæhlen, Instituttleder IFI, Komiteleder.
Gruppelederen har ansvar for følgende områder (fra reglement 2006) : a. Økonomi.
Stillinger: INSTITUTTLEDER: Det var tre søkere til stillingen.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Stillinger: a)INSTITUTTLEDER: Det er tre søkere til stillingen. En intern, to eksterne (en av disse er II-er hos oss) Reglement for tilsetting og valg.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.
Organisasjons-struktur
Utdanningsledelse – formell struktur og dagens praksis Bjørn Erik Rasch, studiedekan.
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Det medisinske fakultet HANDLINGSPLANER DMFs handlingsplaner for Handlingsplaner 2009 – prosess Prodekanus Helge Klungland Fakultetsrådssak.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi & bemanningsplaner
Fusjonen NTNU og status fakultetet
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Noen foreløpige hovedfunn (må bearbeides videre)
Gjennomføring av tilsynet
ILU 5/17: Orientering om arbeid med strategiplan
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Standardisering av IT-virksomheten
Prosjekt internasjonalisering
Informasjonsmøter for ansatte
Utskrift av presentasjonen:

Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere en del av de definerte ledelsesoppgavene til underliggende nivå. Dette gjelder faglige så vel som administrative oppgaver. Notatet har som temaer: Drøfte mulige strukturer under instituttnivå Beskrive krav til ledelse i form av funksjonalitet og konkrete oppgaver under instituttnivå Vurdere mulighetene for å etablere tilstrekkelig ledelseskapasitet for disse oppgavene Foreslå et sett med lederprinsipper for ledelse på MN, uansett nivå. For bruk ved Fysisk institutt må våre Forskningsgrupper identifiseres med begrepet Seksjoner i notatet. Notatet ender opp i en fremdriftsplan som skal vedtas i Fakultetsstyremøte 24. september 2012:

Trinn 1. De enkelte institutter foreslår en formell struktur for instituttet under nivå 3. Dette inkluderer forskningsgrupper, og eventuell seksjonsstruktur. I dette forslaget skal det også angis hvilke oppgaver som skal ligge på de enkelte nivåene, spesielt skal det beskrives hvordan personalledelse og personaloppfølging skal ivaretas. Det forutsettes at ledere på disse nivåene utpekes av Instituttleder i samråd med fagmiljøene. Forslagene bør inneholde en vurdering av seksjonenes størrelse, av seksjonsleders rolle i forhold til nivå 3, og hvordan ledelseslinjen for utdanning og undervisning går. Forslaget skal eksplisitt angi strukturer for organisering av teknisk og administrativt personale og personalledelse av disse gruppene. Forslagene skal legges frem for Fakultetsstyret i møte Trinn 2. På grunnlag av de utarbeidete forslagene og tilbakemeldingene fra Fakultetsstyret, utarbeider instituttene forslag til retningslinjer. Som et ledd i dette arbeidet arrangeres det et fellesseminar i slutten av februar 2012 der instituttene får anledning til å presentere sine forslag og bearbeide dem i grupper sammen med andre institutter. Retningslinjene skal inneholde instrukser for personaloppfølging, inklusive rapportering, kontroll og rapporteringslinjer. De bør omtale oppfølgingsansvar og videreføring. Der hvor det blir vedtatt å bruke medarbeidersamtaler, skal hyppigheten av disse angis. Stipendiater og åremålsansatte skal omfattes av personaloppfølging, og bør ha tilsyn på dette området også av en annen enn veileder. Instituttenes endelige forslag legges frem på vårmøtet i Fakultetsstyret Vedtak i Fakultetsstyremøte 24. september 2012:

Trinn 1. De enkelte institutter foreslår en formell struktur for instituttet under nivå 3. Dette inkluderer forskningsgrupper, og eventuell seksjonsstruktur. I dette forslaget skal det også angis hvilke oppgaver som skal ligge på de enkelte nivåene, spesielt skal det beskrives hvordan personalledelse og personaloppfølging skal ivaretas. Det forutsettes at ledere på disse nivåene utpekes av Instituttleder i samråd med fagmiljøene. Forslagene bør inneholde en vurdering av seksjonenes størrelse, av seksjonsleders rolle i forhold til nivå 3, og hvordan ledelseslinjen for utdanning og undervisning går. Forslaget skal eksplisitt angi strukturer for organisering av teknisk og administrativt personale og personalledelse av disse gruppene. Forslagene skal legges frem for Fakultetsstyret i møte Trinn 2. På grunnlag av de utarbeidete forslagene og tilbakemeldingene fra Fakultetsstyret, utarbeider instituttene forslag til retningslinjer. Som et ledd i dette arbeidet arrangeres det et fellesseminar i slutten av februar 2012 der instituttene får anledning til å presentere sine forslag og bearbeide dem i grupper sammen med andre institutter. Retningslinjene skal inneholde instrukser for personaloppfølging, inklusive rapportering, kontroll og rapporteringslinjer. De bør omtale oppfølgingsansvar og videreføring. Der hvor det blir vedtatt å bruke medarbeidersamtaler, skal hyppigheten av disse angis. Stipendiater og åremålsansatte skal omfattes av personaloppfølging, og bør ha tilsyn på dette området også av en annen enn veileder. Instituttenes endelige forslag legges frem på vårmøtet i Fakultetsstyret Vedtak i Fakultetsstyremøte 24. september 2012:

Arbeidskomiteen foreslår følgende formelle organisering av Fysisk institutt fra : Nivå 3: Instituttleder, Nestleder forskning, Nestleder undervisning, Administrativ leder. En av nestlederne er utpekt til Stedfortreder for instituttleder. Nivå 4:  10 faggrupper for vitenskapelig og teknisk personell. Faggruppene har disiplinær inndeling. Hver av faggruppene har en utpekt gruppeleder.  6 seksjoner/verksteder for administrativt og teknisk personell. Hver av enhetene har en ansatt/utpekt leder. Instituttet nedsatte følgende arbeidskomité for å diskutere problemstillingene og legge føringene for instituttets svar. Denne komiteen besto av: Einar Sagstuen, Instituttleder Alexander L. Read, gruppeleder HEP Eli Olaug Hole, gruppeleder BMF Lars Bernhardsen, Administrativ leder Arebeidskomiteen har foreløpig hatt ett møte, og foreliggende utkast til svarnotat er skrevet basert på diskusjonen i dette møtet og utkastet er deretter hørt i arbeidskomiteen.

Ledelsesoppgavene vil være Oppfølging og utvikling av faggruppas ansatte i forsknings- og undervisningssammenheng Koordinering av aktiviteter innen faggruppa. Intern ansvarsfordeling. Overordnet ansvar for faggruppas undervisningstilbud og ressurser. Kvalitetssikre det faglige nivå og innhold i forskning og undervisning på gruppens fagområde Støtte til instituttleder og faglig kompetanseinstans for denne Strategiarbeid Overordnet ressursansvar for forskningsutstyr. Økonomi for faggruppa Ledelse og støtte for prosjektledere Fronte samarbeidstiltak mellom faggrupper Det må klargjøres at myndighet følger ansvar. Seksjonslederne (Adm.) gis klarere mandater og bevissthet overfor ansvarsfordeling..

Programrådsleder ELDAT Vitenskap. ansatt Masterprogramrådsleder FYSIKK Programrådsleder MENA Programrådsleder FAM Programråd Masterprogramrådsleder MENA Masterprogramrådsleder ELDAT Nestleder, Undervisning Leder, PhD-utvalg Studentrep. Programråd Ansvarlig for bemanning av kurstilbudet Åremålsansatt PhD utvalg