Misjon og dialog SMM 29.08.2005. Dialog – et nytt misjonsmønster? Jesu stridssamtaler med de skriftlærde Jesu stridssamtaler med de skriftlærde Justin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Profetene i Det gamle testamente
Advertisements

Sverre Stoltenberg: ”LIVET, TROEN OG TJENESTEN: HELHET ELLER FRAGMENTERING?” Mentorsamling
ROLLEN TIL TROS- OG LIVSSYNSSAMFUNN NÅR DET GJELDER SPØRSMÅL SOM HOMOFILI, FAMILIEVOLD, TVANGSEKTESKAP OG KJØNNSLEMLESTELSE LDO
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Samspill og Samhandling
NT 1.
Bønn Uke 42.
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Fra ord til liv Ottobre
Abort - Mål s. 36 Reflekter over etiske temaer knyttet til abort
Fra ord til liv April 2013 «Kom ikke med klager mot hverandre.» (Jak 5,9)
Fra ord til liv Fra ord til liv Mai 2012 Mai 2012.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Bahá’í er en tro som bygger bro Innleggsholder: Saba fra 2Z Fjellhamar skole Fredag 28.mars 2008 Kontaktlærere: Magnus og Raymond.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Introduksjonssenteret
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Jøden Jesus: problematisk identitet?
 Albert Schweitzer, Von Reimarus zu Wrede: Die Geschichter er Leben-Jesu-forschung, 1906  Kritikk av Jesus-forskningen i 19.århundre: Jesus i eget bilde?
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE TROSLINJE FØDSEL Guds skaperverk For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg.
JØDEDOMMEN HØYTIDER ROSH HASHANA JOM KIPPUR SUKKOT HANUKKA PURIM
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Religioner og livssyn i dag
Av: Morten Andre Pettersen
‘Fra ord til liv’ November 2012 «Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham.» (Joh 14,23)
Eivind Rognsvåg Godt Håp
Hva skal ledes i menigheten? Noen refleksjoner om hva som særpreger menighet til forskjell fra andre institusjoner og organisasjoner Ledelse.
Menighet i bevegelse En prosjekt- presentasjon. Prosjektets målsetting Bidra til å forstå og svare på de utfordringer det er å være misjonerende kirke.
KONFLIKTOMRÅDE MIDTØSTEN - der tre verdensreligioner møtes;
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Om det kristne fellesskap
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
En profet er en forkynner som taler med fullmakt fra Gud
Kjønn og religion Inger Furseth.
Tekster om tro og livssyn
Adam & Eva. Adam & Eva Av Espen, Benjamin og Martin E Kristendommen Av Espen, Benjamin og Martin E.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Gravlegging uten kiste -praksis og prinsipper Høstkonferansen September Bjarne Kjeldsen.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Misjonstime Velkommen til dd.mm åååå
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Jesus og evangeliene. Lammet Symbol på Jesus: - Guds lam - Påskelammet slaktet: Jesu død innledet noe nytt. Jesus som den gode hyrden eller gjeteren er.
Å vere jøde. Den som er fødd av ei jødisk mor, er jøde. I dag er det 14 millionar jødar. Dei er spreidde over heile verda, dei fleste i USA og Israel.
Studer bildene på de neste sidene og svar på oppgavene som følger til slutt. Jerusalem på Jesu tid.
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Det gamle testamentet. 1) Loven - 5 Mosebøkene 2) Profetene - «de tidligere profetene» - «de senere profetene» 3) Skriftene - historier, - visdomsord,
Hvem var Paulus Uke Klasse.
BIBELEN.
-en stor familie av nasjonale kirker
Temasamling – 2016 Hvordan møte muslimer?.
Stoisismen og kristendommen
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
KRLE 27. SEPTEMBER 2017.
Ulike kristne skoletradisjoner
Gjennomgang av periodeplanen for uke 42-46:
JØDISK TRO OG TRADISJON
Politisk geografi Kristian Stokke
§ 1-1. Formålet med opplæringa
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Atle Sævareid: Bibelens tilblivelse
Bibelen Det greske ordet biblia betyr bøker. Bibelen består av 66 bøker. Tekstene ble utvalgt på kirkemøte i Nikea, 325 e.Kr.
Det gamle testamentet.
Religion og integrering
(Luthersk teologi om) kirken i endring - avsluttende refleksjon
Bibelen er klar: Et ENTYDIG budskap:
Synagogen Bilde: Synagoge i Romania. Foto: Emmanuel Dyan.
Utskrift av presentasjonen:

Misjon og dialog SMM

Dialog – et nytt misjonsmønster? Jesu stridssamtaler med de skriftlærde Jesu stridssamtaler med de skriftlærde Justin Martyrs dialoger med jøden Tryfon Justin Martyrs dialoger med jøden Tryfon Franz Rosenzweigs brevveksling ( ) Franz Rosenzweigs brevveksling ( ) Martin Bubers dialog med Schmidt (1933) Martin Bubers dialog med Schmidt (1933) Holocaust som ny hermenutisk nøkkel til forståelsen av forholdet Kirken-Israel Holocaust som ny hermenutisk nøkkel til forståelsen av forholdet Kirken-Israel En rekke symposier (LEKKJ) En rekke symposier (LEKKJ)

Ulike typer dialog Den akademiske dialog Den akademiske dialog Den praktiske dialog (minoritet/majoritet- problematikk) Den praktiske dialog (minoritet/majoritet- problematikk) Samhandling for å løse felles utfordringer Samhandling for å løse felles utfordringer Mitch Glaser (Mishkan 36/2002) Mitch Glaser (Mishkan 36/2002) Kristnes behov: Forståelse av egen identitet Kristnes behov: Forståelse av egen identitet Jødisk behov: Praktisk Jødisk behov: Praktisk

Særtrekk ved jødisk-kristen dialog Jødedommen = Vår eldre bror Jødedommen = Vår eldre bror Kirken ble til innenfor Israel Kirken ble til innenfor Israel Kirkens historiske skyldfølelse Kirkens historiske skyldfølelse Kampen mot antisemittisme som hovedtema Kampen mot antisemittisme som hovedtema Moderne Israelskritikk hindrer dialog Moderne Israelskritikk hindrer dialog

Motivasjon for jødisk-kristen dialog Erstatninngsteologien: Jødedommen som historisk interesse Erstatninngsteologien: Jødedommen som historisk interesse Pluralistisk religionsforståelse: Alle kan lære av hverandre Pluralistisk religionsforståelse: Alle kan lære av hverandre To-pakts-teologien (Rosenzwig/Buber To-pakts-teologien (Rosenzwig/Buber Ev. Kirche Rhinland: Israel har en spesiell pakt med Gud. Jødemisjon avvises Ev. Kirche Rhinland: Israel har en spesiell pakt med Gud. Jødemisjon avvises Dispensasjonalismen: Israel = Det jordiske gudsfolk. Kirken = Det himmelske gudsfolk Dispensasjonalismen: Israel = Det jordiske gudsfolk. Kirken = Det himmelske gudsfolk

Jødisk-kristen dialog Dialogen har ofte vært monolog: Kirkens gjentatte uttallelser av skam og gjeld Dialogen har ofte vært monolog: Kirkens gjentatte uttallelser av skam og gjeld Unntak: Unntak: - Dialogen med Vatikanet - Dabru Emet (Tal sannhet) (USA)

Dialogens kjennetegn Sannhetskriteriet: Respekt og/eller aksept? Sannhetskriteriet: Respekt og/eller aksept? Kulturelle/historiske skillelinjer må erkjennes; ikke bare teologiske Kulturelle/historiske skillelinjer må erkjennes; ikke bare teologiske Kosher-prinsippet: Sammenholde uten å sammenblande Kosher-prinsippet: Sammenholde uten å sammenblande

Det messianske dilemma Jøder: Etnisitet = Religion Jøder: Etnisitet = Religion Jødedom = ”Det jødiske” Jødedom = ”Det jødiske” Kirkens forståelse: Jødedom = Rabbinsk (ortodoks) jødedom Kirkens forståelse: Jødedom = Rabbinsk (ortodoks) jødedom Messianske jøder eksluderes både av kirken og synagogen Messianske jøder eksluderes både av kirken og synagogen Dialogens betingelse: Ikke proselyttisme Dialogens betingelse: Ikke proselyttisme

Det messianske dilemma ”Vi jødekristne er dobbelt foraktet og i dobbelt eksil: Foraktet sammen med det jødiske folk og foraktet av det jødiske folk på grunn av vår tro. I eksil sammen med det jødiske folk og i eksil fra det jødiske folk på grunn av vår tro.” (Jacob Jocz)

Messianske jøder som brobyggere Utfordrer kirken på kirkens jødiske arv og identitet Utfordrer kirken på kirkens jødiske arv og identitet Utfordrer synagogen på hva som er jødisk identitet Utfordrer synagogen på hva som er jødisk identitet Representerer kontinuiteten i gudsfolket; ”Israels rest” Representerer kontinuiteten i gudsfolket; ”Israels rest” Forholdet til messianske jøder blir et testspørsmål for all missiologi Forholdet til messianske jøder blir et testspørsmål for all missiologi