Beredskaps- og tiltaksplikt ved akutt forurensning i skipsfart Sjøsikkerhetsseminaret Lysebu, 28. – 29. januar 2008 Anne-Karin Nesdam.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Finansieringsordninger
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fjernlosing fra trafikksentraler med AIS
Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel
Det kommunale og det statlige barnevern
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Kystverket.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Ny plan- og bygningslov
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
Havrettskonvensjonen og reglene i EU og Norge som grunnlag for strafforfølgning av miljøforbrytelser i skipsfart Alla Pozdnakova, post doc Nordisk institutt.
Innsigelsesinstituttet
Norsk oljevernberedskap, struktur og aktører
Evaluering av energiloven Disponering av vannmagasinene Høring i OED 13. november 2007 LVK Børre Rønningen Caroline Lund Stein Erik Stinessen.
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Dag Wiese Schartum, AFIN
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Regler om offentlighet og åpenhet
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
innholdet i enkeltvedtak
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005.
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Våren 2005 Per Gunnar Røe SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byplanlegging og bypolitikk i Norge.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Forelesninger i selskapsrett Disposisjonen pkt studieår, vår 2013 Professor dr. juris Beate Sjåfjell Det juridiske fakultet i Oslo
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Arbeidsgivers styringsrett Konvertert fra spesialkurs.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Nye føringer – nye muligheter
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Kommunal beredskap Harald Sørby.
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
5 Marius Stub.
Veileder for utarbeidelse av tiltakskort
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Kommunal beredskap mot akutt forurensning
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Beredskaps- og tiltaksplikt ved akutt forurensning i skipsfart Sjøsikkerhetsseminaret Lysebu, 28. – 29. januar 2008 Anne-Karin Nesdam

Prosjektet Artikkelprosjekt –Målet: Ferdigstille og publisere 3 artikler Bredt tema –Muligheter for utvikling av egnede temaer/avgrensede problemstillinger for vitenskapelige assistenter

Prosjektet ”Beredskapsregulering og beredskapsinnsats på skipsfartssektoren. En analyse og vurdering av den eksisterende beredskapsordningen for akutt forurensning fra skip i lys av en sammenligning med beredskapsordninger på andre sektorer og i andre jurisdiksjoner.”

Bakgrunnen for prosjektet MS Servers forlis utenfor Fedje –januar 2007

Bakgrunn for prosjektet Behov for bedre koordinering av tilgjengelige ressurser ved akutt forurensning –Ved Server forliset illustrert av nærheten til Mongstad- anlegget Kystverket ble kritisert for at oljeoppryddingsbåten Slurpen, lokalisert ved Mongstad, ikke ble satt inn tidlig i akuttfasen. Kritikken skyldes uenighet mht om været var for dårlig eller ikke til å sette inn Slurpen i aksjonen.

Beredskaps- og t iltaksregimet ved akutt forurensning (1) Hjemmelsgrunnlag (jf forurl § 5(2), jf § 6(1)) Forurensning reguleres av forurl § 7, kapittel 6 og §§ Selve skipsvraket reguleres av forurl § 28, jf § 37 Virkeområde (jf forurl § 3(2)) –Innenfor norsk territorialfarvann (litra a) og b)) Gjelder så vel norsk som utenlandsk skip –Norsk økonomisk sone (litra c) når forurensningen er forårsaket av norsk fartøy eller innretning –Utenfor norsk økonomisk sone/åpent hav myndighetene kan iverksette tiltak, jf forurl § 74(5)

Beredskaps- og tiltaksregimet ved akutt forurensning (2) Akutt forurensning – definisjon forurl § 39 Beredskapskrav forurl § 40 flg. – privat, kommunal og statlig beredskapsplikt - supplert ved reglene i skipssikkerhetsloven når det gjelder driften av skipet Prioritetsrekkefølge forurl § 46 –Den ansvarlige har både aktivitetsplikt og aktivitetsrett –Kommunal aktivitetsplikt –Statlig koordineringsrett –Koordineringsprinsipp og bistandsplikt (forurl § 47)

Beredskaps- og t iltaksregimet ved akutt forurensning (3) ”Den ansvarlige” har en avvergnings- og begrensningsplikt forurl § 7(2) Bygger på prinsippet om at ”forurenser skal betale” Myndighetene kan gi pålegg om tiltak forurl § 7(4) Myndighetene kan på visse vilkår gjennomføre tiltaket forurl § 74 Myndighetenes utgifter kan kreves refundert forurl § 76

Beredskapsregimet – aktuelle rettslige problemstillinger Et spørsmål om økt grad av privatisering Avgiftsordninger vs bergingsinstituttet Et spørsmål om ansvarsfordelingen og økt koordinering både på sektoren og mellom sektorer Et spørsmål om aktørenes handlingsrom mht organisering/gjennomføring Et spørsmål om beredskapspliktens innhold – varierer med områdets sårbarhet

Tiltaksregimet – aktuelle rettslige problemstillinger Når kan og vil myndighetene gripe inn? Aktivitetspliktens rekkevidde Påleggsrettens rekkevidde Refusjonspliktens rekkevidde

Tiltaksregimet i praksis (1): Reders aktivitetsplikt? ”Den ansvarlige” i skipsfartssammenheng –Mulige alternativer: Skipseier, reder, lasteier –Nærmest til å avverge/begrense: Reder Prioritetsrekkefølgen følges ikke i praksis: –Statlig intervensjon (v/Kystverket) er regelen heller enn unntaket –Umiddelbar gjennomføring vanlig Reders aktivitetsplikt består, men: –Reders aktivitetsrett er illusorisk –Det beror på omstendighetene om aktiviteten utføres under offentlig kontroll eller i offentlig regi –Reders refusjonsplikt vil alltid være aktuell

Tiltaksregimet i praksis (2): Er denne praktiseringen hensiktsmessig? Reders (dvs. hjelpeapparatets) erfaring Myndighetenes erfaring Det offentlige inngrepsbehovet vil variere!

Tiltaksregimet i praksis (3): Hvorfor praktiseres regelverket slik? Interessekonflikter - oppstår på ethvert trinn i aksjonen Reders interesser –Reder er primært interessert i å redde egne verdier; dvs. berging av skip og last –PR-hensyn har betydning for reders innsats –Reder er forsikret; ikke opptatt av tiltaksvalg og tiltakskostnader Forsikringsselskapets og/eller P&I-klubbens representant derimot –Minimumsløsninger, men ikke nødvendigvis dårligere Myndighetenes interesser –Myndighetene har fokus på bredere samfunnsinteresser – ”miljøfokus” –Utsatt for og sårbare overfor politisk press – varierer med nivå –Maksimumsløsninger?

Tiltaksregimet i praksis (4): Begrensninger i reders aktivitetsplikt Saklig begrensning –avvergnings- og bergrensningsplikt Begrensning i omfang –kun krav om ”rimelige tiltak” forurl § 7(2)(4) –hvilken norm skal legges til grunn?

Tiltaksregimet i praksis (5): Begrensninger i myndighetenes påleggsrett Saklig begrensning –Påleggene kan kun gjelde tiltak egnet for avvergning og begrensning av forurensning/fare for forurensing –Krav om vitenskapelig grunnlag for tiltak? Påleggenes omfang –Ikke begrenset til ”rimelige tiltak” –Forvaltningens forholdsmessighetsprinsipp gjelder –Forurensers skyldgrad kan/skal hensyntas

Kostnadsdekning Ansvarsbegrensningsregimets betydning Ansvarsbegrensningsregimet i sjøloven gjelder! –Det er tale om ulike begrensningsregimer! –Forurensningsskader omfattes! Ansvarsbegrensningsregimet bygger på en forsikringsordning! Begrenset praktisk betydning pga høye ansvarsbeløp

Kostnadsdekning Innenfor ansvarsbegrensningsregimet (1) Kan myndighetene fritt kreve kostnadsdekning opp til ansvarsbegrensningsbeløpet? –Skal reder (forsikringsselskapet) alltid bære alle kostnadene ved myndighetenes pålegg? Når utført av reder Når utført av myndighetene

Kostnadsdekning Innenfor ansvarsbegrensningsregimet (2) Kostnadsdekning av pålegg utført av reder? –Presumsjon om kostnadsdekning –Hva hvis myndighetene griper feil?

Kostnadsdekning Innenfor ansvarsbegrensningsregimet (3) Kan begrensninger i reders refusjonsplikt utledes av reglene om tiltaksplikt? –Refusjon av utgifter til gjennomførte tiltak Hva er å regne som et tiltak? Når anses det gjennomført? –Fjord Champion (2005) Krav om kostnadseffektivitet? Krav på dekning av faste kostnader?