Presentasjon 3. kvartal oktober 2002

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Generalforsamling 25. april Året 2004: Generelt Tørrlastmarkedet var volatilt på et rekordhøyt nivå Sterk vekst i Kina Betydelig tilsig av nybygg.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Monopolistisk konkurranse og oligopol
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Hands ASA Delårsrapport - 1. kvartal april, 2004 Arild Lund Adm. dir.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Resultat 3. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 311,0 (+ 18,4 %) –Direktesalg MNOK 101,4 (+ 23,5 %) –Forhandlersalg MNOK 208,7 (+ 17,6.
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Resultat 1. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 375,4 (+ 23,1 %) –Direktesalg MNOK 124,6 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 249,6 (+ 18,9.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 250 (+ 7,4 %) –Direktesalg MNOK 92,1 (+ 49,6 %) –Forhandlersalg MNOK 157,2 ( - 8,3 %)
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
Oslo Børs Holding ASA Resultat 1. kvartal 2002 Presentasjon 25. april.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 4.kvartal februar 2002 v/adm.dir. Erik Moe og økonomidir. Gunnar Hjortaas.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
kvartal Regnskap 1. Kvartal 2003 Presentasjon 28. april 2003.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Makrosikt for.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Økonomiske utsikter for 2015 Lars E Haartveit. 2 Verden rundt oss.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
halvår Regnskap 1. Halvår 2003 Presentasjon 14. august 2003.
Økonomiske utsikter for 2015
Resultat 3. kvartal Eiermøte 4. november 2016 Pernille Kring Gulowsen.
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon 3. kvartal 2002 25 oktober 2002 PAGE 1 -

Hovedpunkter Salgsinntektene i 3.kvartal ble 20,8 mill svakere enn tilsvarende periode i fjor. Salget er negativt påvirket av sen sesongstart p.g.a varmt vær. Synkende valutakurser mot NOK utgjorde 7,3 mill av svekkelsen Salgsinntekter hittil i år, justert for endringer i valutakursene, er på fjorårsnivå Jøtul tar markedsandeler i et fallende marked i Norge og i et sterkt fallende vedmarked i USA Driftsresultatet hittil i år forbedret med NOK 9,1 mill, 3,9 mill svakere enn fjoråret i 3. kvartal Forbedret kapital- og valutastyring gir vesentlig lavere finanskostnader og bedret kapitalstruktur PAGE 2 -

Resultatregnskap pr. 3. kvartal 2002 PAGE 3 -

Salgsinntekter pr. 3. kvartal de siste 7 år (Beløp i mill. NOK) PAGE 4 -

Salgsinntekter pr. kvartal (Beløp i mill. NOK) PAGE 5 -

Rullerende årlige salgsinntekter målt pr. kvartal PAGE 6 -

Driftsresultat pr. 3. kvartal de siste 7 år (Beløp i mill. NOK) PAGE 7 -

Resultat før skatt pr. 3. kvartal de siste 7 år (Beløp i mill. NOK) PAGE 8 -

Resultat før skatt pr. kvartal siste 4 år (Beløp i mill. NOK) PAGE 9 -

Rullerende årsresultat og børskurs 1997-2002 PAGE 10 -

Varelagerutvikling pr. kvartal PAGE 11 -

Rentebærende gjeld pr. kvartal PAGE 12 -

Balanse pr. 30.09.2002 PAGE 13 -

Balanse pr. 30.09.2002 PAGE 14 -

Markedsområdene Skandinavia 9% vekst pr.3.kvartal, 3.kvartal isolert -7% Salgsutviklingen i 3.kvartal er preget fall i markedet grunnet unormalt varmt og fint vær i august og deler av september Det er vekst i både vedovn, vedpeis og omrammingssalget hittil i år Lansert 2 nye produkter F250 og I150 som har blitt meget godt mottatt PAGE 15 -

Utvikling markedsandeler Norge PAGE 16 -

Markedsområdene USA Reduksjon i salgsinntektene pr. 3.kvartal på 17%, 9% i lokal valuta, 3.kvartal isolert -26% i NOK, -12% i USD Markedet påvirket av usikkerheten i amerikansk økonomi og fallende vedmarked p.g.a. lavere priser på fyringsolje Meget lave lagernivåer hos forhandlerne Sterk fokus på produktivitetsforbedringer og kostnadsreduksjoner Vil lansere en ny vedpeis i 3.kvartal PAGE 17 -

Jøtul C 450 PAGE 18 -

Utvikling markedsandeler USA Frittstående vedprodukter pr. 2.kvartal PAGE 19 -

Utvikling markedsandeler USA Frittstående gassprodukter pr. 2.kvartal PAGE 20 -

Utvikling markedsandeler USA Gasspeiser(zero/non zero) pr. 2 kvartal PAGE 21 -

Markedsområdene Frankrike England 12% salgsreduksjon hittil i år, -6% valutajustert 3.kvartal isolert var ned 27% valutajustert. Påvirket av forskyvning av kampanje fra 3.kvartal i fjor til 2.kvartal i år Forventer et flatt marked fremover England Salgsvekst på 3% hittil iår, 10% valutajustert. 3.kvartal isolert -2% valutajustert Godt vekstpotensiale PAGE 22 -

Markedsområdene Øvrige markeder Salgsvekst på 9% hittil i år, 10,9% valutajustert. Spesielt god utvikling i Øst-Europa Ser gode muligheter for vekst PAGE 23 -

Salgsinntekt pr. markedsområde pr. 3. kvartal 2002 PAGE 24 -

Endring i salgsinntekt pr. markedsområde pr. 3. kvartal 2002 PAGE 25 -

Produktområdene Frittstående vedovner Vedpeiser Salgsreduksjon på 7% hittil i år 5% vekst i Skandinavia, mens USA trekker kraftig ned med en reduksjon på 25% forårsaket av generelt markedsfall og valutaeffekter Vedpeiser Viser vekst på 8% hittil iår Sterk vekst i Skandinavia, og moderat vekst i andre markeder, mens Frankrike viser en tilbakegang PAGE 26 -

Jøtul F 250 Lansert i august Over NOK 7 mill i salg i 3.kvartal, hoved-sakelig i Skandinavia Rulles ut i øvrige markeder i 4.kvartal PAGE 27 -

Jøtul S 10 W med Jøtul I 150 Lansert sent i august Hovedsakelig for det norske markedet Solgt for NOK 1,4 mill i september, over NOK 2,0 mill inkl. omramming PAGE 28 -

Produktområdene Frittstående gassovner Gasspeiser Salgsreduksjon på 5% hittil i år, korrigert for valutaeffekter er det en vekst på 4% Spesielt sterk vekst i England Gasspeiser Salgsinntektene 7% over fjoråret, 17% valutajustert Lanserer nytt produkter innenfor dette området i 4.kvartal Forventer fortsatt høy vekst PAGE 29 -

Jøtul GI 425 Ny gasspeis solgt for 0,7 mill i september Vi fortsetter å bygge ut vår gasspeis-serie fordelt på Zero-clearance produkter og innsatser Utstrakt bruk av modul prinsipp gjør at vi kan utvikle en bred produkt-portefølje basert på få komponenter PAGE 30 -

Salgsinntekter pr. produktgruppe 3. kvartal 2002 PAGE 31 -

Endring i salgsinntekt pr. produktgruppe pr. 3. kvartal 2002 PAGE 32 -

Produksjon Kråkerøy Portland Produksjonen har gått som forventet Fortsatt fokus på produktivitetsforbedringer Bli bedre ”dag for dag” Fortsatt betydelig forbedringspotensiale Portland Bedre produktivitet og lavere materialkostnader i gassproduktene medfører bedre marginer Gjennomført lay-out endringer i produksjonen har gitt lavere tidsforbruk pr. enhet i 3.kvartal PAGE 33 -

Bemanningsutvikling Jøtul gruppen PAGE 34 -

Spørsmål? PAGE 35 -

Resultatregnskap pr. 3. kvartal PAGE 36 -

Utvikling markedsandeler USA Totalmarkedet pr. 2.kvartal PAGE 37 -

Utvikling markedssegmenter USA Totalmarkedet pr. 2.kvartal PAGE 38 -