Presentasjon 3. kvartal 2002 25 oktober 2002 PAGE 1 -
Hovedpunkter Salgsinntektene i 3.kvartal ble 20,8 mill svakere enn tilsvarende periode i fjor. Salget er negativt påvirket av sen sesongstart p.g.a varmt vær. Synkende valutakurser mot NOK utgjorde 7,3 mill av svekkelsen Salgsinntekter hittil i år, justert for endringer i valutakursene, er på fjorårsnivå Jøtul tar markedsandeler i et fallende marked i Norge og i et sterkt fallende vedmarked i USA Driftsresultatet hittil i år forbedret med NOK 9,1 mill, 3,9 mill svakere enn fjoråret i 3. kvartal Forbedret kapital- og valutastyring gir vesentlig lavere finanskostnader og bedret kapitalstruktur PAGE 2 -
Resultatregnskap pr. 3. kvartal 2002 PAGE 3 -
Salgsinntekter pr. 3. kvartal de siste 7 år (Beløp i mill. NOK) PAGE 4 -
Salgsinntekter pr. kvartal (Beløp i mill. NOK) PAGE 5 -
Rullerende årlige salgsinntekter målt pr. kvartal PAGE 6 -
Driftsresultat pr. 3. kvartal de siste 7 år (Beløp i mill. NOK) PAGE 7 -
Resultat før skatt pr. 3. kvartal de siste 7 år (Beløp i mill. NOK) PAGE 8 -
Resultat før skatt pr. kvartal siste 4 år (Beløp i mill. NOK) PAGE 9 -
Rullerende årsresultat og børskurs 1997-2002 PAGE 10 -
Varelagerutvikling pr. kvartal PAGE 11 -
Rentebærende gjeld pr. kvartal PAGE 12 -
Balanse pr. 30.09.2002 PAGE 13 -
Balanse pr. 30.09.2002 PAGE 14 -
Markedsområdene Skandinavia 9% vekst pr.3.kvartal, 3.kvartal isolert -7% Salgsutviklingen i 3.kvartal er preget fall i markedet grunnet unormalt varmt og fint vær i august og deler av september Det er vekst i både vedovn, vedpeis og omrammingssalget hittil i år Lansert 2 nye produkter F250 og I150 som har blitt meget godt mottatt PAGE 15 -
Utvikling markedsandeler Norge PAGE 16 -
Markedsområdene USA Reduksjon i salgsinntektene pr. 3.kvartal på 17%, 9% i lokal valuta, 3.kvartal isolert -26% i NOK, -12% i USD Markedet påvirket av usikkerheten i amerikansk økonomi og fallende vedmarked p.g.a. lavere priser på fyringsolje Meget lave lagernivåer hos forhandlerne Sterk fokus på produktivitetsforbedringer og kostnadsreduksjoner Vil lansere en ny vedpeis i 3.kvartal PAGE 17 -
Jøtul C 450 PAGE 18 -
Utvikling markedsandeler USA Frittstående vedprodukter pr. 2.kvartal PAGE 19 -
Utvikling markedsandeler USA Frittstående gassprodukter pr. 2.kvartal PAGE 20 -
Utvikling markedsandeler USA Gasspeiser(zero/non zero) pr. 2 kvartal PAGE 21 -
Markedsområdene Frankrike England 12% salgsreduksjon hittil i år, -6% valutajustert 3.kvartal isolert var ned 27% valutajustert. Påvirket av forskyvning av kampanje fra 3.kvartal i fjor til 2.kvartal i år Forventer et flatt marked fremover England Salgsvekst på 3% hittil iår, 10% valutajustert. 3.kvartal isolert -2% valutajustert Godt vekstpotensiale PAGE 22 -
Markedsområdene Øvrige markeder Salgsvekst på 9% hittil i år, 10,9% valutajustert. Spesielt god utvikling i Øst-Europa Ser gode muligheter for vekst PAGE 23 -
Salgsinntekt pr. markedsområde pr. 3. kvartal 2002 PAGE 24 -
Endring i salgsinntekt pr. markedsområde pr. 3. kvartal 2002 PAGE 25 -
Produktområdene Frittstående vedovner Vedpeiser Salgsreduksjon på 7% hittil i år 5% vekst i Skandinavia, mens USA trekker kraftig ned med en reduksjon på 25% forårsaket av generelt markedsfall og valutaeffekter Vedpeiser Viser vekst på 8% hittil iår Sterk vekst i Skandinavia, og moderat vekst i andre markeder, mens Frankrike viser en tilbakegang PAGE 26 -
Jøtul F 250 Lansert i august Over NOK 7 mill i salg i 3.kvartal, hoved-sakelig i Skandinavia Rulles ut i øvrige markeder i 4.kvartal PAGE 27 -
Jøtul S 10 W med Jøtul I 150 Lansert sent i august Hovedsakelig for det norske markedet Solgt for NOK 1,4 mill i september, over NOK 2,0 mill inkl. omramming PAGE 28 -
Produktområdene Frittstående gassovner Gasspeiser Salgsreduksjon på 5% hittil i år, korrigert for valutaeffekter er det en vekst på 4% Spesielt sterk vekst i England Gasspeiser Salgsinntektene 7% over fjoråret, 17% valutajustert Lanserer nytt produkter innenfor dette området i 4.kvartal Forventer fortsatt høy vekst PAGE 29 -
Jøtul GI 425 Ny gasspeis solgt for 0,7 mill i september Vi fortsetter å bygge ut vår gasspeis-serie fordelt på Zero-clearance produkter og innsatser Utstrakt bruk av modul prinsipp gjør at vi kan utvikle en bred produkt-portefølje basert på få komponenter PAGE 30 -
Salgsinntekter pr. produktgruppe 3. kvartal 2002 PAGE 31 -
Endring i salgsinntekt pr. produktgruppe pr. 3. kvartal 2002 PAGE 32 -
Produksjon Kråkerøy Portland Produksjonen har gått som forventet Fortsatt fokus på produktivitetsforbedringer Bli bedre ”dag for dag” Fortsatt betydelig forbedringspotensiale Portland Bedre produktivitet og lavere materialkostnader i gassproduktene medfører bedre marginer Gjennomført lay-out endringer i produksjonen har gitt lavere tidsforbruk pr. enhet i 3.kvartal PAGE 33 -
Bemanningsutvikling Jøtul gruppen PAGE 34 -
Spørsmål? PAGE 35 -
Resultatregnskap pr. 3. kvartal PAGE 36 -
Utvikling markedsandeler USA Totalmarkedet pr. 2.kvartal PAGE 37 -
Utvikling markedssegmenter USA Totalmarkedet pr. 2.kvartal PAGE 38 -