- Og annet politisk påvirkning. Lobbyisme - Og annet politisk påvirkning. KY 2008
Lobbyisme eller lobbyvirksomhet kan defineres som systematisk og målrettet påvirkning for å oppfylle egne målsettinger overfor politiske beslutningstakere i Stortinget. KY 2008
Ordet lobby er engelsk, og blir oftest oversatt med korridorpolitikk Ordet lobby er engelsk, og blir oftest oversatt med korridorpolitikk. Selve begrepet er betegnelsen på inngangshallen (korridorene) i den amerikanske kongressen hvor de folkevalgte møtte folk utenfra. KY 2008
Hvem er lobbyist? Man skiller mellom interesselobbyisme og oppdrags- eller kontraktslobbyisme. Interesselobbyisme er enkeltpersoner, ansatte eller representanter for interesseorganisasjoner eller bedriften selv. Oppdragslobbyisme derimot utføres av profesjonelle lobbyister. KY 2008
Ca. 450 informasjonsrådgivere/profesjonelle lobbyister i Norge. KY 2008
Hvordan drive lobbyvirksomhet? Finne ut hvor ansvaret ligger i den konkrete saken som man ønsker å fremme/påvirke. Om saken avgjøres i kommune, fylke eller stat (regjering, storting). KY 2008
Deretter må man sette seg godt inn i saksgangen i det aktuelle forvaltningsorganet og finne ut hvem som har ansvar for dette konkrete saksområdet. KY 2008
Lettere å påvirke mindretallsregjeringer, de er avhengig av opposisjonspartiene. KY 2008
Få kontakt og avtal et møte. Skaff deg oversikt over hvem du skal møte. Formuler et klart budskap. Avklar alltid innledningsvis hvor lang tid det er avsatt til møtet, bruk aldri mer enn en tredjedel av tiden på presentasjonen, resten på diskusjon. KY 2008
Dersom det er telefonhenvendelser, bør det avklares om den du ringer til har tid til å snakke med deg. Ring aldri sent om kvelden eller i helgene. Send gjerne en e-post i forkant for å forklare hva saken dreier seg om. Kombiner entusiasme med profesjonell saklighet og gi ikke opp for tidlig. Et avlyst møte er ikke alltid et tegn på manglende interesse. Bruk ikke tid på å overbevise folk som allerede er overbevist, og innse når slaget er tapt. KY 2008
KY driver politisk påvirkning gjennom: Media Møter Telefonkontakt E-post Brev Høringer KY 2008
Lobbyvirksomheten som en viktig del av vårt demokratiske system Det er viktig å benytte denne muligheten for alle tillitsvalgte,- lokalt, regionalt og sentralt. KY 2008