- Og annet politisk påvirkning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

De politiske partiene i Norge
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Vernetjenesten i Kristiansund
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Hvem styrer i kommunen?.
Media håndtering og kommunikasjon
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
JUS100 Dag Steinar Taubøll - JUS100 UMB Dagens program • Stortinget fra innsiden - Møt en lovgiver! -Stortingsrepresentant Trond Helleland.
JUS100 Dag
Norsk Ergoterapeutforbund. Molde,
- Hovedrolle eller birolle
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Naturvernforbundetskolen: Hvordan drive et lokallag Tema på foredraget: Lokallag; medlemmer, sak, økonomi og administrativt Tid: ca 30 min For mer info.
8 Det politiske systemet i Norge
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
IVARETAKELSE AV LEDERMEDLEMMER Lokallagsleder- og Htv-samling.
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Hovedstyrets møte med grunnorganisasjonen, høsten 2006 Teknas policydokumenter – hvorfor har vi dem og hvordan bruker vi dem?
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
POLITIKK.
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Idrettsrådets ansvar og rolle
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Finansdepartementet Norsk mal: Startside Finansdepartementet Statssekretær Paal Bjørnestad Oslo, 16. mars 2016 Bedre grunnlag for beslutninger.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Direkte kontakt og lobbyvirksomhet Vi skiller gjerne mellom to former for uformell kontakt mellom politikerne og ulike pressgrupper: Direkte kontakt og.
Frokostseminar, styreutvikling v/Leif Frode Onarheim, Norscan Partners AS.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Kommune-og fylkestingvalg høsten 2007 – hva gjør vi? generalsekretær Harald Tronvik FRIFO.
Den politiske styringskjeden
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Regjeringens funksjoner
Kommunen og Fylkeskommunen
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Et svært spennende valg
Stortinget fra innsiden med Trond Helleland, parlamentarisk leder (H)
Hvem stemmer på hvilke partier?
Norsk Fosterhjemsforening <fylke>
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

- Og annet politisk påvirkning. Lobbyisme - Og annet politisk påvirkning. KY 2008

Lobbyisme eller lobbyvirksomhet kan defineres som systematisk og målrettet påvirkning for å oppfylle egne målsettinger overfor politiske beslutningstakere i Stortinget. KY 2008

Ordet lobby er engelsk, og blir oftest oversatt med korridorpolitikk Ordet lobby er engelsk, og blir oftest oversatt med korridorpolitikk. Selve begrepet er betegnelsen på inngangshallen (korridorene) i den amerikanske kongressen hvor de folkevalgte møtte folk utenfra. KY 2008

Hvem er lobbyist? Man skiller mellom interesselobbyisme og oppdrags- eller kontraktslobbyisme. Interesselobbyisme er enkeltpersoner, ansatte eller representanter for interesseorganisasjoner eller bedriften selv. Oppdragslobbyisme derimot utføres av profesjonelle lobbyister. KY 2008

Ca. 450 informasjonsrådgivere/profesjonelle lobbyister i Norge. KY 2008

Hvordan drive lobbyvirksomhet? Finne ut hvor ansvaret ligger i den konkrete saken som man ønsker å fremme/påvirke. Om saken avgjøres i kommune, fylke eller stat (regjering, storting). KY 2008

Deretter må man sette seg godt inn i saksgangen i det aktuelle forvaltningsorganet og finne ut hvem som har ansvar for dette konkrete saksområdet. KY 2008

Lettere å påvirke mindretallsregjeringer, de er avhengig av opposisjonspartiene. KY 2008

Få kontakt og avtal et møte. Skaff deg oversikt over hvem du skal møte. Formuler et klart budskap. Avklar alltid innledningsvis hvor lang tid det er avsatt til møtet, bruk aldri mer enn en tredjedel av tiden på presentasjonen, resten på diskusjon. KY 2008

Dersom det er telefonhenvendelser, bør det avklares om den du ringer til har tid til å snakke med deg. Ring aldri sent om kvelden eller i helgene. Send gjerne en e-post i forkant for å forklare hva saken dreier seg om. Kombiner entusiasme med profesjonell saklighet og gi ikke opp for tidlig. Et avlyst møte er ikke alltid et tegn på manglende interesse. Bruk ikke tid på å overbevise folk som allerede er overbevist, og innse når slaget er tapt. KY 2008

KY driver politisk påvirkning gjennom: Media Møter Telefonkontakt E-post Brev Høringer KY 2008

Lobbyvirksomheten som en viktig del av vårt demokratiske system Det er viktig å benytte denne muligheten for alle tillitsvalgte,- lokalt, regionalt og sentralt. KY 2008