Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Bjørkelangen videregående skole
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Skoleprogrammet VIP for nye kontaktlærere
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Nettvett.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Nettjenesten sidetmedord.no  Oppstart 15. november 2006  Over 3000 meldinger er besvart  Ca % av innskriverne er menn, resten er kvinner.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
- roller og forventinger
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom
Bokpresentasjon Oslo.
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Mestring og forebygging av depresjon
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
I dag snakker vi om psykiske problem:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
Bakgrunn for satsingen
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
VIP Veiledning og Informasjon om Psykisk helse. Målsetting Hovedmål:  Bli bedre rustet til å ta vare på sin egen psykiske helse og bli oppmerksom på.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
-ikke bare for zippylæreren…
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
BARNAS BARNEVERN 2020.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
Foreldremøte 8. trinn Ansatte Ledelsen skoleåret : Erik Nielsen, vikarierende rektor Per Steinar Røed, avdelingsleder Kent Gunnar.
Høsten Adresse: minskole.no/bogafjell (som før)
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Bli med! Barn.
Helsesøster Revheim skole
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
Velkommen til foreldremøte!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Kristianslyst skole 3. september 2018
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller ”It’s learning” For mer informasjon Skoleprogrammet VIP, ved leder Anne Gro Tvedt e-post:

Informasjon til foresatte om Skoleprogrammet VIP VIP står for Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom

Skoleprogrammet VIP for elever på Vg1  Startet etter initiativ fra brukere på Blakstad sykehus i Akershus, år  Nasjonal satsning fra 2005, som en del av Psykisk helse i skolen. Pr jan’13 er det cirka 160 videregående skoler i 16 fylker som gjennomfører VIP.  Bygger på tett samarbeid mellom skoleledelse, kontaktlærere og helsetjenesten på alle nivå.

Hvorfor ungdom som målgruppe?  15-20% av barn og unge under 18 år viser tegn på psykiske vansker. Dette påvirker de unges trivsel, læring, daglige gjøremål og samvær med andre  Høy terskel for å søke hjelp  Å gi skoleelever mer kunnskap om egen psykisk helse øker deres gjenkjennelse av egne psykiske plager og bidrar til økt hjelpsøking rapport 2009:8 Nasjonalt folkehelseinstitutt, oktober 2009

 Hovedmålsetting for VIP: Gjøre elever bedre rustet til å ta vare på egen psykiske helse og bli oppmerksom på hvilke hjelpetiltak som kan oppsøkes ved psykiske plager og lidelser  Elevkommentarer: ”Jeg kommer til å snakke mer med mine venner.” ”Vet bedre hva jeg skal gjøre hvis noen betror seg til meg” ”Hvis jeg selv får psykiske lidelser vet jeg at det ikke er veldig unormalt og at jeg kan få bra hjelp.” ”Hvor man skal gå, og at man ikke venter til siste liten før man gjør noe”

Gjennomføring av VIP  Lærer skal være arbeidsleder for sin klasse i tema psykisk helse (3 t)  Helsepersonell svarer på spørsmål og utdyper noen temaer på klassebesøk (2 t)  Felles for alle fem timer: Dialogundervisning med fokus på alminneliggjøring av psykiske plager og styrking av elevenes mestringsevne. Ingen private historier.  De elevene som ønsker en samtale etter VIP-arbeidet oppfordres til å kontakte skolens helsesøster/sos.ped.rådgiver/PP-rådgiver  Evaluering Tid for gjennomføring på vår skole, ukene____ VIP-koordinator på skolen: Helsesøster: PPT/OT: Psykisk helsetjeneste:

 Arbeid med elevheftet  Oppgaver knyttet til læringsmiljøet  Lærer kan bruke temaer/utfordringer fra de ulike fag som har betydning for elevenes psykiske helse, eks: litteratur/film i norsk/engelskfagene, om å mestre ”farlige” verktøy/redskap på byggfag, om kropp/ernæring i naturfag osv Aktuelt innhold for lærernes 3 timer med klassen

Aktuelle temaer om ungdom og psykisk helse - 2 timer med helsepersonell  Hva er normalt og unormalt i forhold til psykisk helse?  Myter og fakta  Ulike psykiske plager og lidelser  Angst, depresjon, selvskading, spiseforstyrrelser og avhengighet  Blir man frisk?  Er sykdommene arvelig?  Hva vil det si å være en god venn? Når bør man overlate ”ansvaret” til voksne? -hvilke voksne?  Hvor søke hjelp?

Til sist: Noen ord om foreldrerollen  Ungdommen trenger trygghet, godt miljø, åpenhet hjemme og foreldre som setter grenser.  Snakk sammen. Vær åpen og ærlig. Det er ikke alltid samtalen fører til enighet, men man må tåle å være uenige.  Fortell til ungdommen hvis du er bekymret.  Prøv å tenke at du ikke har ”kontortid” for barna dine. Benytt sjansen når de åpner for kontakt. Ikke vent til det passer for deg å snakke, da kan det være for sent. Prøv også å ikke stille altfor mange spørsmål. Hentet fra brosjyren ”Gode råd til foreldre og foresatte,” utgitt av helsedirektoratet