ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Samarbeidsforum for estetiske fag
Forskning og utvikling
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Norgesuniversitetet:
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Strategi for digital kompetanse
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Kringsjå skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Læringsform: Tilegnelse
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research

Siden 2004 Hva undersøkes? - Hva studentene eier av IKT-utstyr - Brukermønster (  utdanning) - Oppfatninger om bruk av IKT ved eget universitet - Hva forventer/ønsker studentene studenter 250 universiteter 13 land IKT = vid forstand: - Nettsider, LMS, E-post, SMS, Word… - E-bøker, Åpne digitale læringsressurser, podcast, vodcast… - Spill, simuleringer, E-porteføljer, Learner analytics…

Verdifullt?

Opplæring i bruken av IKT Foretrekker face-to-face (fremfor online) Fra lærer (ikke fra helpdesk eller andre)  Vil ha informasjon om teknologikrav, nettressurser o.l. av lærer. Også veiledning fra lærer, og integrert i undervisningen (eventuelt webbasert on-demand ved behov) (men bare 52 % sier de får tilstrekkelig opplæring)

Hvilken teknologi brukes av univ? 1. Nettsider (nesten 100 %) 2. CMS/LMS (92 %) 3. Biblioteksressurser (90 %) Disse tre anses også som de viktigste ressursene Åpne ressurser på web (71 %, «men bare på enkelte kurs») 55 % av studentene vil ha mer av dette (som lærestoff, supplement, annet perspektiv, etc) E-bøker, spill, simuleringer, (E-porteføljer) Begrenset bruk, på eksperimentstadiet (Men 50 % av studentene vil ha mer av det)

Læringsomgivelser Foretrekker blended learning (ikke bare tradisjonell eller online) 3 – 6 % har tatt en MOOC 75 % vet ikke hva en MOOC er

Forventninger

«Forventer tilgang til kursmateriale overalt, til enhver tid» «Forventer veiledning fra lærere og institusjon i hvordan best utnytte teknologien i utdanningen sin» 97 % bruker et LMS. Men studentene mener mulighetene i LMS ikke utnyttes, og at lærerne ikke er aktive nok (med materiale, meldinger, etc). Ønsker seg også enhetlig standard i bruk av LMS fra kurs til kurs. Lærerne oppfattes som ikke godt nok opplært. Podcast (lecture capture) 73% ønsker mer bruk av podcast Ønsker også tilgang til forelesers notater, slides, oppgaver, og så videre Bare 21 % av universitetene bruker podcast bredt.

Gadgets studentene bruker

Hvordan bruke en smarttelefon… Webverktøy (Finne informasjon på nett) Fotografere i klasserommet Opptaker Ta notater Kalenderverktøy Kommunikasjonsverktøy (E-post, SMS…) Oppslagsverk/leksika Thesaurus Oversetterverktøy Klikker Svare på quizer

Kommunikasjon med lærer

Anbefalinger Lær opp lærerne Lærerne må lære opp og veilede studentene Gode nettsider. «Need not be flashy». Mer og mer enhetlig bruk av LMS Kommuniser via nettsider, e-post og LMS (pluss face-to-face) Legg alt kursmateriell på nett (pensum, forelesningsnotater, podcast…) Bruk også åpne nettressurser mer Bygg IT-infrastruktur (f.eks trådløst nett…) Åpne for bruk av gadgets i undervisningen Bedre arbeidslivsrelevans