Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV
Rammefaktorer Rasjonale: undervisningens validitet i nettverkssamfunnet Mandatet: –Bredt. Utarbeide en strategi for IKT-støttet undervisning/formidling (knyttet til beslutningsdokumenter ved UiO) Pilotrollen: – i tilskudd –erfaringsdeling Utvalget (10 stk inkl sekretær): –Bredt sammensatt (alle enheter, vitenskapelige fra fag, IKT/læring, organisasjonsutvikling, ingeniør, digital formidling, USIT/DML, student.
Forankring i UiOs årsplan 2011 – 2013 I 2011 prioritereres økt studiekvalitet fortrinnsvis gjennom følgende tiltak: (…) –Varierte undervisnings- og evalueringsformer og bruk av digitalt støttede læringsformer (s.1) Områder vurdert som særlig kritiske for UiO: (…) –Klarer ikke å være i front teknologisk (s. 2) Læringsuniversitetet: Tiltak 4 (lang liste s. 6)
Forarbeid Kartlegging av prosjekter og initiativer – «perler uten snor», prosjektsyndromet: ingen/liten levedyktighet utover perioden, svak bærekraft og forankring. Ikke fakultært grep. Identifisere «robuste utviklingstrekk» –Digital video for fleksible og interaktive formidlingsformer –Samarbeidsteknologier –Eksamensformer inkludert oppgavetyper som matcher tilgjengelige digitale ressurser
Premisser Teknologisyn –Ikke «redskap», «verktøy»… –Kulturell utvidelse, artefakt: Bærer av kollektive insikter utviklet over tid Inngang til og «lim» i kulturer Potensial for å endre kulturer, overskridende… Læringssyn –Flere teorier som legger avgjørende vekt på menneskers samhandling med artefakter (den blinde mannen og den hvite stokken) –AT, ANT, Fenomenologi, Distribuert kognisjon… Ansatte: «what’s in it for me?» Enkelhet. Gjennomførbarhet. Gevinster.
Ny teknologi Nye praksiser Eksisterende teknologi Eksisterende praksiser ØKTSTUDIEKVALITETØKTSTUDIEKVALITET
Hva har vi gjort/gjør vi? Handout Rapport om Interaktive, videobaserte forelesningerRapport Presentasjonsvideo I ferd med å klargjøre ca fem innspill til Idébanken Idébanken Eksamen →
$ spørsmålet Hvordan gå fra prosjekter og enkelttiltak til institusjonell forankring og bærekraft? –Spredning/kontakter på tvers –Personalmøter –Arbeidsseminarer i faggrupper –Tidsressurs –Prioritert oppgave for teknisk ansatte –Innovasjonspris? –?