Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsforum for estetiske fag
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
Det digitale læringsmiljø – for alle?
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Andreas Lund HiOA, ProTed som SFU: forankring, konsolidering, ambisjoner og strategier.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Sjefersamling og videre ledersamlinger/-opplæring
Lokal-sentral USIT allmøte
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
IT-investeringer i et femårsperspektiv
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
25. desember 2018.
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Seksjon for digitale medier i læring
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods,
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV

Rammefaktorer Rasjonale: undervisningens validitet i nettverkssamfunnet Mandatet: –Bredt. Utarbeide en strategi for IKT-støttet undervisning/formidling (knyttet til beslutningsdokumenter ved UiO) Pilotrollen: – i tilskudd –erfaringsdeling Utvalget (10 stk inkl sekretær): –Bredt sammensatt (alle enheter, vitenskapelige fra fag, IKT/læring, organisasjonsutvikling, ingeniør, digital formidling, USIT/DML, student.

Forankring i UiOs årsplan 2011 – 2013 I 2011 prioritereres økt studiekvalitet fortrinnsvis gjennom følgende tiltak: (…) –Varierte undervisnings- og evalueringsformer og bruk av digitalt støttede læringsformer (s.1) Områder vurdert som særlig kritiske for UiO: (…) –Klarer ikke å være i front teknologisk (s. 2) Læringsuniversitetet: Tiltak 4 (lang liste s. 6)

Forarbeid Kartlegging av prosjekter og initiativer – «perler uten snor», prosjektsyndromet: ingen/liten levedyktighet utover perioden, svak bærekraft og forankring. Ikke fakultært grep. Identifisere «robuste utviklingstrekk» –Digital video for fleksible og interaktive formidlingsformer –Samarbeidsteknologier –Eksamensformer inkludert oppgavetyper som matcher tilgjengelige digitale ressurser

Premisser Teknologisyn –Ikke «redskap», «verktøy»… –Kulturell utvidelse, artefakt: Bærer av kollektive insikter utviklet over tid Inngang til og «lim» i kulturer Potensial for å endre kulturer, overskridende… Læringssyn –Flere teorier som legger avgjørende vekt på menneskers samhandling med artefakter (den blinde mannen og den hvite stokken) –AT, ANT, Fenomenologi, Distribuert kognisjon… Ansatte: «what’s in it for me?» Enkelhet. Gjennomførbarhet. Gevinster.

Ny teknologi Nye praksiser Eksisterende teknologi Eksisterende praksiser ØKTSTUDIEKVALITETØKTSTUDIEKVALITET

Hva har vi gjort/gjør vi? Handout Rapport om Interaktive, videobaserte forelesningerRapport Presentasjonsvideo I ferd med å klargjøre ca fem innspill til Idébanken Idébanken Eksamen →

$ spørsmålet Hvordan gå fra prosjekter og enkelttiltak til institusjonell forankring og bærekraft? –Spredning/kontakter på tvers –Personalmøter –Arbeidsseminarer i faggrupper –Tidsressurs –Prioritert oppgave for teknisk ansatte –Innovasjonspris? –?