Tiltak mot telehiv og teleskader

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Radon.
Hvordan kroppen er bygget og fungerer
4 Bruk øynene riktig.
Drenering i forbindelse med drift og vedlikehold av veger og gater
Drenering i laget….
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
DRENERING Hva er drenering? Hvorfor er det viktig å drenere?
22 tips for den faglitterære forfatteren
Brannforebyggende tiltak
Er byggebransjen klar? Ja, men til hva?
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
2009 – 2010 – BYG1271 Materiallære - 10 sp
"Nye oppdagelser" av miljøgifter i bygg
Miljøregnskap for ulike materialer og byggemåter
Drenering - Vannets betydning for bæreevnen - Grøfter og grøfteutforming Geir Berntsen, NCC Roads AS.
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Hva er aktivitet og deltakelse?
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
NAFun 30.okt 2007 td 1 Funksjonskontrakter for dekkevedlikehold - hvordan? NAFun 30.oktober 2007 Torgrim Dahl / Rolf Johansen.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Dokument med bilde, formatere i Word
ROCKWOOL.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Bituminøse bærelag (og kontroll av bituminøse materialer)
Installation Implemantation Design Av: Anders Hvaal Larsen - Geir-Kristian Dahlberg - Renate Woldseth.
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Omstilling og kompetanseutfordringer
Reiserute med maksimal opplevelse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I følgende eksempel er det en turist som ønsker å velge kjøreruten med mest severdigheter,
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
SHINGEL.
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Odd Jørgensen, Oslo brann- og redningsetat Transport.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Systemstabilitet Spenningsstabilitet
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika, 0116 Oslo
SIB 5005 BM3 Miljøteknikk Masse- og energioverføring - Del 2
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Dimensjonering av vegoverbygning etter 018
Fagkurs – 2007 Oslo 10. april 2007 og Hamar 24. april 2007.
Breddeutvidelse og kantstabilitet
PowerPoint-mal FLT. –mer en et fagforbund Forbundet for Ledelse og Teknikk.
Av Dan-Christian og Stein Jørgen Yrke: Produksjonsleder på Helseth Vi var på Helseth As. Helseth AS lager propeller til båter. De fleste kjøperne er.
Å tenke på ved kjøp av MC utstyr
Sand i vann, det går an - Abrajet
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Rehabilitering av enebolig
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Braut produkter.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Hørselvern Always a Safe Step ahead!.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Vår virkelighet – vår løsning Svart økonomi i forbrukermarkedet Petter Furulund – Adm.dir. NHO Service.
Tvisten Peder Ås-Lars Holm
Lokale forhandlinger 2012 Utdanningsforbundet Bergen.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Problemløsning.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
LARVIK KOMMUNE Kommunalteknikk
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
TEKNISK.
Jordas ytre krefter.
Arbeidsopplegg for Region vest
Utskrift av presentasjonen:

Tiltak mot telehiv og teleskader 29. mai 2007 Tiltak mot telehiv og teleskader Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst Begynne med rv 35 !

Rv 114 i Østfold

Bæreevne er en ting ….. frostsikring noe annet Dette sikrer bæreevnen (018) Dette gir oss i tillegg en veg uten telehiv Selv om bæreevnen er sikret kan vi risikere at vi får en ”forferdelig veg”.

Frostsikring – hva kan brukes? Stein, grus, sand isolasjonsplater skumglass el. Leca

Når er det behov for frostsikring? ÅDT Krav til frostsikring < 1500 Kun hvis det er strekninger med spesielle problemer 1500 - 10000 Sterkt varierende undergrunn - store, ujevne telehiv er ventet h5 h5 h10 h10 h10 h10 Noe varierende undergrunn – en del ujevne telehiv er ventet > 10000 h5 h10 h10 Ganske homogen undergrunn – bare små ujevne telehiv er ventet h2 h10 h10 h10 = sikrer mot en ”10-års-vinter”

Hvilke isolasjonsplater finnes? EPS XPS Isopor Styrofoam Styrodur Sundolitt Isolitt Jacofoam Jacopor Ecoprim + + + + Bruker du en EPS har du trolig ikke tenkt deg om

Fuktopptak i plater av skumplast Det skal ikke være mer fukt i platene enn at isolasjonen etter 40 år fremdeles sikrer mot en midlere vinter Fuktopptak: 4 1 ¼ 1/100 ½ t t 2 t 10 t

Utkiling med isolasjonsplater Fra frostsikret området til ikke frostsikret område må en sørge for at telehivet trappes jevnt opp. Vi har to løsninger: Full frostsikring Avtrapping

Hva med skumglass og Leca?

Granulære isolasjonsmaterialer - lettklinker og skumglass God nok styrke Lav egenvekt (180-230 kg/m2) God isolasjonsevne Benyttes derfor som: materiale i forbindelse med stabilitetsproblem, vektproblem isolasjonsmateriale

Skumglass

Løs lettklinker (Leca)

Frostmengde (vedlegg 2)

All frostsikring tar utgangspunkt i Materialvalg (har med kostnader å gjøre) Steinmaterialer – om vi ikke har overskudd i linjen – vil ofte være det dyreste Risiko for gjennomfrysing Kan vi tåle gjennomfrysing i snitt én gang hvert tiende år eller bør vi legge oss på en strengere eller mindre streng linje? Bestandighet Hvordan vil materialet endre gjennomfrysings-egenskapene over tid? dvs: Hvordan er det med fuktopptaket i materialet?

Frostmengder og ÅMT

Frostsikring med sand, grus, stein 6 h

Frostsikring med skumglass og lettklinker

Frostsikring med ekstrudert polystyren (XPS)

Frostsikring med XPS (ekstrudert polystyren)

Er armering egnet mot teleskader? Ja, fortrinnsvis stålarmering. Men det er ikke noe man skal ta i bruk på en ny veg. Kostnaden ferdig lagt er på ca 40 – 50 kr/m2.

Ikke all stålarmering er vellykket Rv 115 I Akershus

Teleproblemer og drenering Utbedring av drenering kan hjelpe mye på bæreevne (og dekkelevetid), men vil ikke alltid hjelpe på teleproblemer

Glatte veger (ising) Isolasjonsmaterialer, som XPS, Leca og skumglass, vil føre til at varmetapet fra vegdekket (ved utstråling) ikke kan kompenseres raskt nok – dvs dekketemperaturen faller. Det er særlig innholdet av vann som kan bidra til å holde dekketemperaturen på nivå med lufttemperaturen, dvs vi unngår riming. Også de fleste høytrafikkerte veger er bygget opp med grove steinmaterialer som har lite varmemagasin å ta av. Slike veger er derfor også svært isingsømfintlige !

Glatte veger (ising) Hva kan vi gjøre med det? Fint steinmateriale binder vann. Jo mer finstoff vi kan få inn i vegoverbygningen, og jo høyere opp mot dekket vi kan få det, jo mindre ising vil vi få. Men 1: God materialbruk tilsier at vi bruker mye grove steinmaterialer i høytrafikkerte veger. 018 Vegbygging legger opp til det. Men 2: det er ikke umulig å bygge høytrafikkerte veger som også er isingssikre om vi bevisst la opp til det. Når vi ikke har gjort det til nå skyldes det at vi har forutsatt at alle høytrafikkerte veger blir saltet.