Timesammedag ved RLS Hvordan fungerer det hos oss? Anneli Vorvik legesekretær Risvollan legesenter Trondheim
Fra portvakt til tilrettelegger. ”From gatekeeper to access facilitator” I en artikkel fra England kommer det fram hvordan sekretærene der opplever hverdagen nå, i forhold til før de innførte TSD. Vi deler en del av disse erfaringene, og føler at hverdagen som sekretær er blitt bedre. Vi slipper å stenge pasientene ute, vi kan nå slippe dem inn på dagen og hjelpe dem med problemene der og da!
Innføring av TSD, hva har det ført til for oss? Mindre stress i hverdagen vår Det er lettvint Det er enkelt Det er tidsbesparende
Hvordan opplever vi hverdagen? Vi slipper siling av pasienter Vi slapper mer av med tanke på tilgjengeligheten 4 timer Kortere åpningstid telefon reduserer mas og stress
Våre erfaringer etter tre år. Positive tilbakemeldinger fra pasientene Vi er mer serviceinnstilte Lettere hverdag
Slik er arbeidsdagen vår nå: Fem sekretærer jobber før lunsj, og fire etter lunsj. To sekretærer svarer sms mellom kl. 08:00 og kl. 09:00. En sekretær i skranken, og skriver resepter.
Mindre tid i telefonen Telefonen åpner kl. 09:00, vi svarer også sms fortløpende. Telefonen stenger kl. 11:30, da gjøres forefallende arbeide, sms og skranke. Telefonen åpner igjen kl. 13:00 til kl. 14:30, to sekretærer. Sms, telefon og skranke Før var telefonen åpen 8 timer, nå 4 timer
Når telefonen er stengt får vi tid og ro til de andre oppgavene Hemmelig linje er åpen hele dagen, men vi oppfordrer pasientene til å bruke SMS, mail eller fax. Lunsj fra kl. 12:30 til kl. 13:00. En sekretær i skranken. Etter kl. 14:30 fram til senteret stenger kl. 16:00 gjør vi forefallende arbeide.
Konklusjon Vi føler vi gjør en bedre jobb Vi er mer tilgjengelig, både på telefonen og med tanke på ventetid. Slipper å bli sett på som ”strenge” sekretærer. Får skryt for å være serviceinnstilt.
Takk for oppmerksomheten ! Nå blir det plenumsforedrag og lunsj. Vi er tilbake her presis kl 13:00