Prioritet i mobilnettene TETRA-forum Rica Hotel Gardermoen 27. mars 2006 Runar Langnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Nødnett- Et nett i nød? Steinar Olsen Avdelingsdirektør
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Kapittel 6 Data Backup Service. Tradisjonell arkitektur •Mange klienter •En server (evt. et cluster) •Klientene tar backup m jevne mellomrom •Inkrementell.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
Referat •De tingene som vil taes opp på dette møtet er såpass viktige at vi bør ha 2 referenter som kan hjelpe oss med å samle trådene i ettertid. •Det.
TETRA Seminar 2004 SAS Gardermoen - 18 mars 2004 Kraftforsyningen - krav til mobilt samband Hvordan dekker man energiforsyningens fremtidige mobile.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Landsdekkende utbygging av Nødnett «S amfunnets evne til å bekjempe organisert kriminalitet, håndtere store ulykker, naturkatastrofer og mulige terrortrusler.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Norges vassdrags- og energidirektorat
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Problemstyring Problem Management
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
DRIFTSRADIO Hvor går veien ? TELEMATIKK LANDSMØTE Terje Misund.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Mobilitet Frank-Stener Andersen Business Development Manager
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
MIO = Modernisering av infrastruktur OUS Omfatter blant annet Mail Filområder Nettverk MTU Nettverksprintere Windows 7 oppgradering Kjell Rune Haugland.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Prioritet i mobilnettene TETRA-forum Rica Hotel Gardermoen 27. mars 2006 Runar Langnes

Innhold Stortingsmelding nr.47 ( ) Sårbarhetsanalyse av GSM-nettene Administrative sider Teknisk beskrivelse Grenseflater mot Nødnettet

Bakgrunn St.meld. nr. 47 (2000 – 2001), kap 6.2 ”… tilsier nedleggelsen av VPT ordningen at man starter arbeidet med innføringen av en ny prioritetsordning som skal gjelde både fast og mobiltelefoni…” Det antas at et separat nødnett bygges ut og at nødetatenes behov dekkes via dette. GSM med prioritet er ikke ment som noen erstatning for eller konkurrent til dette.

Sårbarhetsanalyse av mobilnettene (1) Hvorfor mobilnettet? Stor utbredelse En stor andel av nødanropene er originert fra mobilnettene Mobiltelefonen gir mulighet for en mer fleksibel organisering av ulike virksomheter, og mange baserer seg på dennes tilgjengelighet. Pga. av endrede bruksmønstre, har mobiltelefonen større samfunnsmessig betydning – også for brukere med samfunnskritisk funksjon Det finnes ingen helhetlig analyse av mobilnettinfrastrukturen så langt

Sårbarhetsanalyse av mobilnettene (2)

Sårbarhetsanalyse av mobilnettene (3) Dimensjonering og sikkerhet Dimensjonering og drift av mobilnettene er begrunnet i markeds og lønnsomhetsmessige vurderinger og ikke ut fra en samfunns og sikkerhetsmessig vurdering Investeringene i sikkerheten er gjort i forhold til operatørens og ikke samfunnets potensielle tap dersom nettet skulle svikte Ingen sikkerhetsmessige krav er satt fra myndighetenes side

Sårbarhetsanalyse av mobilnettene (4) Noen resultater Midlere beregnet tilgjengelighet er 99,85% (som tilsvarer en nedetid på 12 t/år) Mesteparten av feil i mobilnettet kommer fra basestasjonene (92%) –74 % av disse kommer fra feil i transmisjon –21 % kommer av mangel på kraft Ved mindre, lokale kriser er det kapasiteten til basestasjonene som er det kritiske

Sårbarhetsanalyse av mobilnettene (5) Anbefalte tiltak: –Gi prioritet til viktige brukere –Innføre nasjonal roaming for enkelte brukergrupper

Behov for prioritet I hvilke situasjoner kan prioritet være nyttig –Hendelser av et større omfang, hvor viktige koordinering/gjennoppbyggingsoppgaver må utføres 1.Det kan være bestemte hendelser som fører til stort trafikkpåtrykk og dermed vanskeligheter med å komme gjennom med viktige samtaler 2.Det kan være feil i nettet som fører til nedsatt kapasitet, noe som skaper problemer i seg selv –I begge tilfeller vil prioritet være hensiktsmessig Det finnes brukere med samfunnskritiske funksjoner, som ikke er naturlige nødnettbrukere

Forutsetninger Teknisk –Det må finnes en standard metode som gir mulighet til å koble ned lavprioritets samtaler –Mobilnettet må ha en tilstrekkelig tilgjengelighet og robusthet i utgangspunktet Administrativt –De rette personer/virksomheter får prioritet –Antallet er begrenset –Listen over prioriterte brukere til enhver tid er oppdatert Økonomisk –Det må kunne oppnås et akseptabelt kost/nytte forhold

Hvem er de prioriterte brukerne? Finnes noen lister som kan gi en indikasjon på brukere; Gamle VPT (Viktige Prioriterte Telefoner) – lister Brukere av kryptert telefon DSBs vurdering at det er behov for et etablert metodisk grunnlag, for å kunne foreta en systematisk utvelgelse av brukere som kan ha nytte av en prioriteringsordning Infrastrukturutvalget BAS 5 prosjektet om IKT sikkerhet, skal utvikle en egen metode for å rangere og identifisere samfunnskritiske funksjoner DSB arbeider med en rapport hvor det gis forslag til en fremgangsmåte for identifisering av samfunnskritiske brukere Kilde: DSB

Metode for utvelgelse av brukere Samfunnets grunnleggende behov Samfunnskritisk sektorer og områder kan systematiseres inn i ulike Samfunnsfunksjoner Underfunksjoner/ Aktører Kritisk infrastruktur Behovet for prioritet i forhold til ivaretakelse av samfunnets behov Teknisk personell med behov for prioritet som blir dekket opp av kan deles inn i Blir vurdert ut fra/ prioriteringskriterier Kilde: DSB

Administrative forhold som må avklares Det har vært vanskeligere enn antatt å utvikle en metode for utvelgelse av samfunnskritiske brukere Hvem skal administrere ordningen Hvordan skal ordningen finansieres Aller først: En ordning med prioritet i mobilnettene må vedtas av politiske myndigheter!

Teknisk løsning (1) enhanced Multi-Level Precedence and Pre-emption service (eMLPP) Pre-emption egenskaper: –Gjelder i radioaksessnettet –Følger A-abonnent –Følger anrop ende-til-ende –Både ved oppsett av samtale og ved handover –Gjelder også i terminerende ende i mobilnettet

Teknisk løsning (2) enhanced Multi-Level Precedence and Pre-emption service (eMLPP) opsjoner –Alltid på i nettet –Ett prioritert nivå –Pre-emption –Egne håndsett skal ikke være nødvendig –Ikke påvirke nødanrop

Teknisk løsning (3) enhanced Multi-Level Precedence and Pre-emption service (eMLPP) begrensninger –GSM i første omgang –Tale – (ikke SMS, MMS, data) –Det er mulig å tilby eMLPP basert prioritet i hele landet, selv om samme kapasitet ikke kan oppnås (dvs. ikke alt utstyr som finnes i Norske mobilnett støtter standarden fullt ut)

Teknisk løsning (4) Støtte ISUP protokoll MLPP for utveksling av prioritetsinformasjon mellom operatører og nett Nasjonal roaming for de som omfatter av prioritetsordningen

Teknisk løsning (5) Utfordringer framover på kort og lengre sikt: Støtte i 3G-nett Migrering over til et IP-basert nett både for fast og mobil – trenger andre mekanismer for å håndtere prioritet

IKKE et nødnett light! Fyller ikke samme behov Henvender seg til andre brukere Et mye mindre omfattende prosjekt Et eget nett for nødetatene en forutsetning

Berøringspunkter med Nødnettet Skal utvalgte brukere i Nødnettet ha prioritet i GSM-nettet? Støtte felles standard mhp overføring av prioritetsinformasjon? Noen brukere vil trolig være kandidater til både Nødnettet og prioritet i mobilnettene. I hvilken grad baserer Nødnettet seg på samme infrastruktur (f.eks. transmisjon, strømforsyning, master) som de kommersielle mobilnettene?