VG3 – norsk: Grunnleggende begreper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fonologi.
Advertisements

Dialekter Sigrun Eckhoff mars 2010.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
ADVERB.
Norske Dialekter Av: Line Therese Kristensen.
Skriftspråk og talemål
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Sentrale begrep i fonologien
Norsk talemål i dag Talemålsvariasjon.
Lingvistikk på biblioteksfag
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Språksystem og språkbruk
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Morfologisk utvikling
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Litt om skrift og uttale på svensk og norsk
PRONOMEN.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Introduksjon til polsk uttale og fonetikk
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
FRA NORRØNT TIL MODERNE NORSK
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Mellomnorsk periode (1350 – 1550)
Språklig variasjon LUT og 19. november 2008.
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Muntlig språkutvikling
Morfologi A1A.
Munnleg og skriftleg.
SOMMERKURS I NORSK SPRÅK OG KULTUR GRUPPE B
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Språk og kultur. Flerspråklighet Typisk for vår tid: Økt kontakt mellom mennesker fra ulike deler av kloden. Økt innvandring til Norge. Konsekvens: Større.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Kapittel 12 Talemål. Mål Gjere greie for særtrekk ved norske dialekter Gjere greie for korleis språklege endringsprosesser påverker desse dialektene Forklare.
 Dialekt = talemålet innanfor eit avgrensa geografisk område  Høge fjell og djupe dalar skapte ulike dialektar  Betra kommunikasjon har skapt færre.
Norske dialekter – fire dialektområder:
DIALEKTOLOGI Petter Bjellås, HiT, GLU 5-10, NOR 503.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
Substantiv er navn på Personer: Ola, Kari, Azeb, Olga, Meaza, Faizal Steder: Norge, Somalia, Norefjord, Rollag, Oslofjorden Dyr: en hund, en katt,en løve,
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Talespråk og skriftspråk. Språket vårt Talespråk og skriftspråk Hva vil det si å snakke norsk? Hva slags dialekt snakker du? Hvorfor tror du det heter.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
VINSJAN PÅ KAIA Tekst: Idar Lind / Intertekst Vg3 s. 504 Albumcover, EMI 2007.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.
Talemål.
Dialektar og sosiolektar
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Talemål.
Talemål.
Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:
Substantiv Artikler og kjønn.
Nordiske språk og samisk
Kapittel 1: Hei!.
Norsk Grammatikk .
Talemålsvariasjon Panorama Vg3 Kapittel 5 Læreplanmål
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

VG3 – norsk: Grunnleggende begreper Side 190 - 208

Uformelle (sam)taler Samtaler Chat SMS  

Muntlig språk Dialekt Geolekt Sosiolekt (Multi)etnolekt  

Språkdelene Fonem Bokstav Morfem Stavelse Ord Syntaks Setning

Dialekter Grov inndeling: Sørlandsk Nordnorsk Vestnorsk Østnorsk Trøndersk Hvordan kan vi dele inn finere? Hvor fint kan eller bør vi dele inn?  

Målmerker Læreboka: Infinitiv av verb Personlig pronomen, 1. person entall Tjukk og ikketjukk l Skarre-r og rulle-r ”Bløte” og ”harde” konsonanter ptk/bdg Retroflekse konsonanter Dessuten: Palatalisering Personlige pronomen 1. person flertall Dativ Østlandsk innflytterspråk Nektingsadverbet ”ikke”  

Dialektxperten www.dialektxperten.no Målmerkene

Slutt