Planer og visjoner for administrasjon og organisasjon Innlegg på Randsvangen 7. november 2008 Grete Svensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Erfaringer fra internrevisjon
SALTEN KONTROLLUTVALGSERVICE
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
Planer og visjoner for organisasjon og forskning Stabsseminar på Randsvangen 6. og 7. november 2008.
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
VELKOMMEN TIL LAGLEDER/TRENER MØTE HØST Velkommen Adm. info v/ Svein/Rolf/Ingrid Sportslig status v/ Atle Pause Fair Play v/ Morten Venteliste v/
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
10Velstand og velferd.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Tids tyv i barnehagen En utfordring for styrer
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Overordnet målsetting
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanseminar Levanger kommune Rådmann Ola Stene Åre, Økonomiplanseminar Levanger kommune Åre,
12k Harmoni Status, styringsgruppemøte 8. november 2005 
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
SWOT-analyse.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Prosjektavslutning og sluttrapport
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Oppfølging og rapportering fra prosjekter Puls prosjektledersamling april 2003 Randi Aarekol Basmadjian og Dag Børke.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
BarnsBeste Brukerutvalget Siri Gjesdahl leder. Strategi/ satsingsområder: 2007: Oppstart regjeringens satsing på barn som pårørende Modellkommuneforsøket.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Skranker i arbeidslivet
Land barneverntjeneste
Visjon, virksomhetside og verdier
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Prosjekt Trøndelagsarkivet
RIS-metoden for prosessforbedring
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Intern varsling Ekstern varsling Alt.D Alt.B Alt.A Alt.C Media
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Kurs for brukere av KFF-KSS
Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning
utfordringer i en ny region
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Regnskap er mer enn du tror
Utskrift av presentasjonen:

Planer og visjoner for administrasjon og organisasjon Innlegg på Randsvangen 7. november 2008 Grete Svensen

Interne konsekvenser av eksterne rammebetingelser – hva gjør vi? (jfr Ann-Heléns innlegg) uAdministrative rutiner må ivareta eksterne krav til rapportering og forvaltning uPersonalpolitikken må være i overensstemmelse med regler og normer i arbeidslivet forøvrig

Gjennomgang av administrasjon og fellestjenestene ved Pharos uBakgrunn: uAdministrasjonen og fellestjenestene hadde i motsetning til forskerne ikke hatt en organisasjonsgjennomgang uHjelp til å identifisere forbedringspunkter: er det oppgaver som ikke blir løst, blir ressursene utnyttet effektivt og hvordan fungerer forholdet til NOVA m.h.t. fellestjenestene

Administrative rutiner – Arkiv og postrutiner uØkte krav til dokumentasjon og forsvarlig saksbehandling uArkiv: historisk og løpende arkiv uAssistanse av Riksarkivet ved Linda Holmås og av Sven (for det historiske arkivet)

Administrative rutiner - Prosjektoppfølging uSvakheter ved dagens prosjektoppfølging: for mye blir ryddet opp i i etterkant uBehov for økt bemanning – understøttes av Pharos uTimeregistrering (krav i bokføringsloven): oppstart i begynnelsen av 2009

Administrative rutiner – omlegging av web uInformasjonsavdelingen legger om web. uLangsiktig ”drøm”: Helhetlig prosjektstyringsverktøy til hjelp for både forskere og administrasjon.

Administrative rutiner - prosjekthåndbok uOppdragsgivere etterspør system for kvalitetssikring: Vi vil som et første steg når webomleggingen er avsluttet utarbeide en prosjekthåndbok

Økonomi og forvaltning uBygningsmassen: Multiconsults rapport ang rehabiliteringsbehov. Foreslåtte strakstiltak er gjennomført. uPensjoner: Systemet er lite transparent. Vi arbeider med å forstå det og å påvirke rammebetingelsene for det. Utgiftsutviklingen bestemmes av eksterne og interne faktorer. Viktigste enkeltfaktor: lønnsutviklingen. uUtviklingen av bygg og fellestjenester avhenger av NOVAs planer.

It-strategi uISF og NOVA samarbeider om å få utarbeidet en It- strategi ved hjelp av Pharos og Gartner group. Første ledd: avklare framtidig organisering mellom ISF og NOVA. Deretter: en egen It-strategi for ISF.

Personalpolitikk for administrasjonen og fellestjenestene uPharos-rapporten påpeker behov for en viss skjerming av medarbeidere i administrasjonen. Noen medarbeidere er svært eksponert. uPharos-rapporten påpeker også at kompetanseoppbygging eksternt har vært ujevnt fordelt.