Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen, 12.2.2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
Advertisements

Microsoft BizTalk og WEBservices
Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser
Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
Bergen en sykkelby med potensiale
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Illustrasjonstegninger Losse- og lasteoperasjonene i Oslo Havn
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Kompensasjonsordning for merverdiavgift Fallskjermseksjonens ledermøte 13. Februar 2010 Arne Mathisen.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Arbeidsmøte: Effektiv havnelogistikk og flere kunder Oslo Havn, 3. desember 2013.
mai Havneforeningens Lederprogram Barcelona Foto: Joachim S. Müller.
2013. Kart- legging Arrange- ment Over- føring Deltagere • Havner • Rederi • Speditører.
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
GodsFergen Konseptbeskrivelse versjon 1
Seminar januar 2012 Geir Berg
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
Kompensasjonsordninger for merverdiavgift Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
Farlig avfall - nasjonale og globale utfordringer Statssekretær Heidi Sørensen Farlig Avfall 2008,
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fornybar kraft og varme
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Alltid i forkant Futurum Oslo SLA og produktivitetsforbedringer.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Hvorfor velger Smith sjøveien?
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Rammebetingelser og NTP Hva er gjort? Hva er status? Hva gjør vi nå? Gardermoen Erling Sæther.
GodsFergenkonseptet Eivind Dale, DNV GL
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Idrettsårbok 2013 Byråd for kultur, næring, idrett og kirke Helge Stormoen Tirsdag 30. september.
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
Startet 1 mai 2008 Norge i et nøtteskall rundtur med valgfrie aktiviteter Kjøper aktiviteter hos lokale leverandører.
1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Bioøkonomi i oljeskyggen Åpen høring i Stortingets finanskomité 16. mai 2013 Johan C. Løken, styreleder i Det norske Skogselskap.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
LØKSFJORD AS.
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Kan laksen endelig ta båten til markedet
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,

Vi har utviklet en nærskipsfartsstratgi og presentert den for regjeringen

Vi foreslo 16 tiltak  Samarbeid mellom  Staten  Rederier  Havner, operatører  Vareeiere, speditører  3 av tiltakene var…

 (1) Kartlegging av overføringspotensialet Staten initierer, markedsaktørene deltar Prosjektorganisering: Hva går sjøveien? Hva er potensialet? Forutsetninger som må til. Kan brukes til: Rederienes produktutvikling Vareeieres grunnlag for planlegging Grunnlag for analyse av godskonsentrasjon og myndihetens grunnlag for havnestrategi

(2) Insentivordning Utgangspunkt: Etatenes forslag Konkurransenøytral Enkel å administrere Skal fremme konkurransedyktige tilbud på pris, frekvens, punktlighet og enkelhet Web-portal; automatisk kreditering kunde (vareeier/speditør) Insentivbeløp pr tonn eller kubikk-meter. Last som skipes i container, løstraller eller pall Import/eksport og innenriks last Ambisjon: Økning av lastvolum: 5 mill tonn.

(3) Utvikle nye attraktive sjøløsninger  Utvikle løsninger med 45 fots/palletwide, sømløse containerløsninger som løftes/rulles intermodalt mellom bil/skip  Bygging/tilpasning av skip  Dør-dør totalløsning for kunden  Kartlegging av markedspotensialet  Utvikle miljøvennlige skipstyper (LNG/bio)  Faste linjer til/fra volumknutepunkter  God regularitet og pålitelighet.

Status  Mye positivt  Regjeringen har bevilget 25 mill kroner til bl a godskartlegging  Forskningsrådet har bevilget 6 mill kroner til utvikling av Godsfergen i regi av NorLines.  Det har vært gjort mange forsøk tidligere  Nå har vi sjanse til å få det til! 7

TOM RUNE NILSEN Lykke til