Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Valgfagsnettverket Fjernundervisning og nærundervisning Bedre tilbud til studentene –Tilbud om flere valgemner –Fleksibilitet med hensyn til tid og rom Planer om utvidelse med mellomfag
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Samarbeidspartnere –Høgskolen i Oslo, allmennlærerutdanningen –NKI Fjernundervisningen (Nettskolen) –Høgskolen i Bodø, lærerutdanningen –Høgskolen i Buskerud –Høgskolen i Vestfold –Høgskolen i Østfold
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Mål Målet med prosjektet er å utvikle et åpent internett-basert valgfagsnettverk i IT for lærere, sette dette i ordinær drift som fjernundervisning og skaffe systematisk kunnskap om denne formen for lærerutdanning.
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Nett- skolen HiBo HiO NKI HiVe HiØ HiBu ? S S S S S S
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Organisatorisk og faglig samarbeidskonsept Samarbeidsnettverket reiser problemstillinger og utfordringer: –pedagogisk –organisatorisk –økonomisk
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Ulike pedagogisk tilnærming Fjernundervisning vs nærundervisning –fleksibilitet med hensyn på innhold struktur tid/rom –HiO: Jenter og IT –NKI: Fjernundervisningsped
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Ulik bruk av teknologien Tilrettelegging for bruk via nettet og som selvstendig materiale Eksempler –HiVe: JAVA –NKI: Systemløsninger
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Ulike samarbeidsformer Utvikle og drifte kurset selv, på egen servere Utvikle selv og teknisk drift av nettverket Utvikle selv og levere gjennom nettverket
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Evaluering - så langt Samarbeid i prosjektet: organisatorisk, økonomisk og faglig Det enkelte kurs fra studenter og lærere Evaluering fra deltakende institusjoner
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Organisatorisk samarbeid Avtale mellom samarbeidende institusjoner bygger på SOFFs standardkontrakt Deltakende institusjoner forplikter seg til å tilby avtalte kurs via samarbeidsnettet i prøveperioden.
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Økonomisk samarbeid Standardkostnader for hver student er brutt ned til –Faglige kostnader: utvikling, leveranse og eksamen (74 %) –Administrative kostnader: opptak, kurslister, eksamen, vitnemål (26 %)
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Økonomisk oppgjør 99-00
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Studentevaluering Fullt læringsutbytte Dårligere læring Gode læringsresultater Vil ta flere kurs Vil anbefale andre Lett å begynne studier EnigUenig
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Evaluering fra deltakerne Flere valgfag/bedre tilbud Flere studenter på sikt Erfaringer kan brukes i andre prosjekter framover Godt samarbeid i prosjektet Studentene er forberedt på fjernundervisning Utvikling av mellomfag Muligens behov for samlinger i noen fag Lite erfaringsutveksling/ faglig ensomhet Uklare krav til utstyr for å følge kurs Lite engasjement fra studenter i nettverket Positive erfaringer Negative erfaringer
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Mellomfag Muligheten til å fortsette mot hovedfag IKT-didaktikk Tilbudet skal være totalt nettbasert Baserer seg på utstrakt gjenbruk av kurser Bygger på etablert samarbeid og leveransesystem dvs: Valgfagsnettverket
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Modell for mellomfaget
Norgesnett-tanken i miniatyr? Vil du være med så heng på